Auteur |
Bericht |
Tuksal
|
Geplaatst: ma jun 18, 2012 10:21 am |
|
Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm Berichten: 32
|
Dag Mensen, Ik wil graag mijn ketting en tandwielen goed gaan uitlijnen. Die ging er in het verleden nogal vaak af en nu wil ik het meteen goed doen. Ik heb daar wel wat hulp van jullie bij nodig.  De achteras is eruit, de lagers, remschijf en ketting support worden vervangen. Het koppelingshuis van Noram 4000 219 20T is ook nieuw. Het koppelingshuis kan echter van links naar rechts bewegen. Ik begreep dat dit normaal is. Ik heb er een video van gemaakt om aan te geven wat ik precies bedoel. View My VideoNu weet ik dus niet welke positie van het koppelingshuis ik moet gebruiken voor het uitlijnen. Zet je het huis helemaal naar links, rechts of juist in het midden? Verder heb ik geen laser om het tandwiel en koppeling tandwiel uit te lijnen. Jullie tips om dit nauwkeurig te doen? Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: ma jun 18, 2012 11:21 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik kijk altijd naar het achtertandwiel. Als je goed kijkt kan je zien hoe dat in de ketting zit, meestal is er iets meer ruimte in de schakels dan dat er nodig is voor het tandwiel. Als je ervoor zorgt dat die ruimte rechts en links van het tandwiel hetzelfde is, zal de ketting meestal redelijk goed uitgelijnd zijn. Draai daarvoor wel na iedere keer dat je de stand van het achtertandwiel verandert de boel een paar keer rond. De ketting, maar ook het koppelingshuis zal zich dan wat centreren, waarna je pas kunt zien of je de boel goed gezet hebt. Eventueel kan je daarna ook bij het voortandwiel kijken of het netjes in het midden van de ketting loopt, echter is dat wat moeilijker te zien.
Speling van het koppelingshuis zoals te zien in het filmpje vind ik wel vrij veel, maar ik heb helaas geen ervaring met deze koppelingen en weet dus niet wat gebruikelijk is.
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jun 19, 2012 8:40 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Als je liniaal op de kopse kant tegen je achtertandwiel zet kun je zo heel gemakkelijk kijk of hij in het midden zit ja of nee. En de spelling op je koppeling vind ik ook redelijk veel. Op een 100cc met koppeling og iame k25 zit nog niet zoveel spelling terwijl is toch al zo'n 3 jaar met dit blok rij....Dus zal kijken of het naaldlagertje nog wel goed is...(als die erin zit)
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
Tuksal
|
Geplaatst: di jun 19, 2012 8:44 pm |
|
Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm Berichten: 32
|
Bedankt voor de tips!
De koppeling is nieuw en gemonteerd door TKS. Ik neem dus aan dat de speling normaal is. Ik heb er verder geen verstand van. Misschien iemand anders die weet of dit normaal is. Mocht dit niet zo zijn dan moet ik hem opnieuw laten nakijken voordat ik verder ga.
Nogmaals bedankt voor de tips en info!
|
|
Omhoog |
|
 |
bjornschuddings
|
Geplaatst: di jun 19, 2012 9:12 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
voor het te uitlijnen doe ik gewoon met een RECHTE stok dus er mag geen knikje in de stok enz zitten
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C Facebook.
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 7:56 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Ik zou niet zou gauw voor een houten stok of lat kiezen, maar echt voor een liniaal (ijzer/plastic) o.i.d.
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 8:07 am |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
en ook niet tegelijkertijd tegen de tandwielen gaan leggen. Je moet hem tegen het achtertandwiel (zijkant ervan) leggen net zodat die boven het voortandwiel uitkomt. Dan de achteras beetje draaien tot die het voortandwiel raakt, en dan moet het liniaal netjes tegen de zijkant van het voortantwiel vallen. Enkel, en enkel dan kan je je tandwiel 100% uitlijnen.
Doe je dit niet zo kan het liniaal toch nog enigszins scheef zitten, maar dat je het niet meteen ziet "met het menselijke oog"
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
bjornschuddings
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 11:50 am |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
ja een latje zoals een liniaal en je kan het mischien doen met een laser ? ik doe het met een liniaal of latje en soms met een laser van me pa want die werkt in de bouw en die heeft allemaal van die dingens
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C Facebook.
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 12:17 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Er bestaan ook speciale tools voor.
|
|
Omhoog |
|
 |
bjornschuddings
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 3:32 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm Berichten: 1754
|
ja je kan altijd eens op het internet zoeken voor tools en desnoods kan je het mischien zelf maken als je weet hoe het werkt enz
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C Facebook.
|
|
Omhoog |
|
 |
carlo23
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 4:19 pm |
|
Geregistreerd: di sep 27, 2011 2:12 pm Berichten: 22
|
net je filmpje bekeken. dit is niet normaal hoor. spelling is normaal tot ongeveer 2mm. dit zag er echt veel meer uit. ik zou er effe mee terug gaan. of je koppelingshuis er eens afnemen en een detail foto posten van je koppeling en as als ze op elkaar zitten. zodat we meer kunnen zien.
|
|
Omhoog |
|
 |
carlo23
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 4:20 pm |
|
Geregistreerd: di sep 27, 2011 2:12 pm Berichten: 22
|
nog even een vraagje, als je je koppeling naar rechts schuift loopt ie dan tegen je motor aan?
|
|
Omhoog |
|
 |
Tuksal
|
Geplaatst: wo jun 20, 2012 5:16 pm |
|
Geregistreerd: za apr 14, 2012 9:58 pm Berichten: 32
|
De koppeling loopt niet tegen de motor aan. hier wat foto's zoals gevraagd.    Ik zat zelf nu te denken dat het misschien mogelijk is de speling weg te halen door er een extra ring tussen de zetten. Is dit een idee? Is de huidige ring niet gewoon te klein? Of mag/moet er altijd wel een beetje speling zijn tussen het huis en de koppeling. Op de krukas zit geen speling en de koppeling zelf ook niet. Alvast bedankt!
|
|
Omhoog |
|
 |
carlo23
|
Geplaatst: di jun 26, 2012 5:55 pm |
|
Geregistreerd: di sep 27, 2011 2:12 pm Berichten: 22
|
ik heb hier net bij ons gekeken . en bij ons is er in de as die je op jouw foto1 ziet een groef waar dan een circlips in past en dit houd u koppelingshuis op zijn plaats. heb je je koppeling en huis samen gekocht? of heb je gewoon een nieuw huis gekocht? zoja zal het koppelingshuis niet kloppen voor jouw koppeling. met die speling kan je niet rijden. je gaat telkens je tanden en ketting kapot rijden.
|
|
Omhoog |
|
 |
VWimpie
|
Geplaatst: di jun 26, 2012 7:48 pm |
|
Geregistreerd: do dec 31, 2009 12:04 pm Berichten: 215 Woonplaats: Haarlem
|
Citaat: Je moet hem tegen het achtertandwiel (zijkant ervan) leggen net zodat die boven het voortandwiel uitkomt. Dan de achteras beetje draaien tot die het voortandwiel raakt, en dan moet het liniaal netjes tegen de zijkant van het voortantwiel vallen. Enkel, en enkel dan kan je je tandwiel 100% uitlijnen.
Beste en goedkoopste oplossing Citaat: ik heb hier net bij ons gekeken . en bij ons is er in de as die je op jouw foto1 ziet een groef waar dan een circlips in past en dit houd u koppelingshuis op zijn plaats. heb je je koppeling en huis samen gekocht? of heb je gewoon een nieuw huis gekocht? zoja zal het koppelingshuis niet kloppen voor jouw koppeling. met die speling kan je niet rijden. je gaat telkens je tanden en ketting kapot rijden.
Klopt inderdaad Ik heb net ook even gekeken, mijn koppeling heeft ook een kleine 2mm spelling Indien je de koppeling zelf niet nieuw heb gekocht, zou ook kunnen dat stuk waar de borg clip zit is afgebroken (ja dat kan  spreek uit ervaring) en dat ze er daarna weer een vlakke kant er aan gedraait hebben. Niks mis mee alleen zou ik er nog iets afhalen zodat je ongeveer 2mm spelling hebt. Zelf heb ik toen de tijd een nieuwe gekocht maar zo werkt het net zo goed. En is misschien wel makkelijker indien je koppeling stuk gaat kan je er makkelijker bij  Wel zou ik een iets langere bout nemen denk ik ziet er wel vrij kort uit
_________________ ´02 Tonykart, G390F
Turquoise Golf III GTI 16v ´95 R.I.P. Golf III GTI Edition ´94
|
|
Omhoog |
|
 |