Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jun 18, 2012 10:21 am 

Dag Mensen,

Ik wil graag mijn ketting en tandwielen goed gaan uitlijnen. Die ging er in het verleden nogal vaak af en nu wil ik het meteen goed doen. Ik heb daar wel wat hulp van jullie bij nodig.

Afbeelding

De achteras is eruit, de lagers, remschijf en ketting support worden vervangen.

Het koppelingshuis van Noram 4000 219 20T is ook nieuw. Het koppelingshuis kan echter van links naar rechts bewegen. Ik begreep dat dit normaal is. Ik heb er een video van gemaakt om aan te geven wat ik precies bedoel.

View My Video

Nu weet ik dus niet welke positie van het koppelingshuis ik moet gebruiken voor het uitlijnen. Zet je het huis helemaal naar links, rechts of juist in het midden?
Verder heb ik geen laser om het tandwiel en koppeling tandwiel uit te lijnen. Jullie tips om dit nauwkeurig te doen?

Alvast bedankt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 18, 2012 11:21 pm 

Ik kijk altijd naar het achtertandwiel. Als je goed kijkt kan je zien hoe dat in de ketting zit, meestal is er iets meer ruimte in de schakels dan dat er nodig is voor het tandwiel. Als je ervoor zorgt dat die ruimte rechts en links van het tandwiel hetzelfde is, zal de ketting meestal redelijk goed uitgelijnd zijn.
Draai daarvoor wel na iedere keer dat je de stand van het achtertandwiel verandert de boel een paar keer rond. De ketting, maar ook het koppelingshuis zal zich dan wat centreren, waarna je pas kunt zien of je de boel goed gezet hebt. Eventueel kan je daarna ook bij het voortandwiel kijken of het netjes in het midden van de ketting loopt, echter is dat wat moeilijker te zien.

Speling van het koppelingshuis zoals te zien in het filmpje vind ik wel vrij veel, maar ik heb helaas geen ervaring met deze koppelingen en weet dus niet wat gebruikelijk is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2012 8:40 am 

Als je liniaal op de kopse kant tegen je achtertandwiel zet kun je zo heel gemakkelijk kijk of hij in het midden zit ja of nee. En de spelling op je koppeling vind ik ook redelijk veel. Op een 100cc met koppeling og iame k25 zit nog niet zoveel spelling terwijl is toch al zo'n 3 jaar met dit blok rij....Dus zal kijken of het naaldlagertje nog wel goed is...(als die erin zit)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2012 8:44 pm 

Bedankt voor de tips!

De koppeling is nieuw en gemonteerd door TKS. Ik neem dus aan dat de speling normaal is. Ik heb er verder geen verstand van. Misschien iemand anders die weet of dit normaal is. Mocht dit niet zo zijn dan moet ik hem opnieuw laten nakijken voordat ik verder ga.

Nogmaals bedankt voor de tips en info!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2012 9:12 pm 

voor het te uitlijnen doe ik gewoon met een RECHTE stok dus er mag geen knikje in de stok enz zitten

CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR
CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C

Afbeelding
Facebook.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 7:56 am 

Ik zou niet zou gauw voor een houten stok of lat kiezen, maar echt voor een liniaal (ijzer/plastic) o.i.d.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 8:07 am 

en ook niet tegelijkertijd tegen de tandwielen gaan leggen.
Je moet hem tegen het achtertandwiel (zijkant ervan) leggen net zodat die boven het voortandwiel uitkomt.
Dan de achteras beetje draaien tot die het voortandwiel raakt, en dan moet het liniaal netjes tegen de zijkant van het voortantwiel vallen.
Enkel, en enkel dan kan je je tandwiel 100% uitlijnen.

Doe je dit niet zo kan het liniaal toch nog enigszins scheef zitten, maar dat je het niet meteen ziet "met het menselijke oog"

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 11:50 am 

ja een latje zoals een liniaal en je kan het mischien doen met een laser ? ik doe het met een liniaal of latje en soms met een laser van me pa want die werkt in de bouw en die heeft allemaal van die dingens

Afbeelding
Facebook.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 12:17 pm 

Er bestaan ook speciale tools voor.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 3:32 pm 

ja je kan altijd eens op het internet zoeken voor tools en desnoods kan je het mischien zelf maken als je weet hoe het werkt enz

Afbeelding
Facebook.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 4:19 pm 

net je filmpje bekeken. dit is niet normaal hoor. spelling is normaal tot ongeveer 2mm. dit zag er echt veel meer uit.
ik zou er effe mee terug gaan. of je koppelingshuis er eens afnemen en een detail foto posten van je koppeling en as als ze op elkaar zitten.
zodat we meer kunnen zien.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 4:20 pm 

nog even een vraagje, als je je koppeling naar rechts schuift loopt ie dan tegen je motor aan?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2012 5:16 pm 

De koppeling loopt niet tegen de motor aan.

hier wat foto's zoals gevraagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zat zelf nu te denken dat het misschien mogelijk is de speling weg te halen door er een extra ring tussen de zetten. Is dit een idee? Is de huidige ring niet gewoon te klein? Of mag/moet er altijd wel een beetje speling zijn tussen het huis en de koppeling.

Op de krukas zit geen speling en de koppeling zelf ook niet.

Alvast bedankt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 26, 2012 5:55 pm 

ik heb hier net bij ons gekeken . en bij ons is er in de as die je op jouw foto1 ziet een groef waar dan een circlips in past en dit houd u koppelingshuis op zijn plaats.
heb je je koppeling en huis samen gekocht? of heb je gewoon een nieuw huis gekocht? zoja zal het koppelingshuis niet kloppen voor jouw koppeling. met die speling kan je niet rijden. je gaat telkens je tanden en ketting kapot rijden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 26, 2012 7:48 pm 

Citaat:
Je moet hem tegen het achtertandwiel (zijkant ervan) leggen net zodat die boven het voortandwiel uitkomt.
Dan de achteras beetje draaien tot die het voortandwiel raakt, en dan moet het liniaal netjes tegen de zijkant van het voortantwiel vallen.
Enkel, en enkel dan kan je je tandwiel 100% uitlijnen.

Beste en goedkoopste oplossing :LL

Citaat:
ik heb hier net bij ons gekeken . en bij ons is er in de as die je op jouw foto1 ziet een groef waar dan een circlips in past en dit houd u koppelingshuis op zijn plaats.
heb je je koppeling en huis samen gekocht? of heb je gewoon een nieuw huis gekocht? zoja zal het koppelingshuis niet kloppen voor jouw koppeling. met die speling kan je niet rijden. je gaat telkens je tanden en ketting kapot rijden.

Klopt inderdaad
Ik heb net ook even gekeken, mijn koppeling heeft ook een kleine 2mm spelling

Indien je de koppeling zelf niet nieuw heb gekocht, zou ook kunnen dat stuk waar de borg clip zit is afgebroken (ja dat kan :wink: spreek uit ervaring) en dat ze er daarna weer een vlakke kant er aan gedraait hebben. Niks mis mee alleen zou ik er nog iets afhalen zodat je ongeveer 2mm spelling hebt. Zelf heb ik toen de tijd een nieuwe gekocht maar zo werkt het net zo goed. En is misschien wel makkelijker indien je koppeling stuk gaat kan je er makkelijker bij :lol:

Wel zou ik een iets langere bout nemen denk ik ziet er wel vrij kort uit

Turquoise Golf III GTI 16v ´95
R.I.P. Golf III GTI Edition ´94

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]