Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 3:08 pm 

Hallo ik had even een vraagje, De boutjes die het remblok vasthouden zijn speciale boutjes met een gaatje in het bovenste gedeelte. Wat is het nut hier van? En kan ik er ook gewone inbus boutjes indraaien met een sterkte van 8.8 of moet het echt 10.1 zijn?
alvast bedankt mvg Peter

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 3:43 pm 

Het zijn boutjes die het remblokje op zijn plaats houden en als het goed is zit er ook een veertje om
die zorgt dat het remblokje van de schijf af getrokken wordt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 5:13 pm 

Citaat:
Het zijn boutjes die het remblokje op zijn plaats houden en als het goed is zit er ook een veertje om
die zorgt dat het remblokje van de schijf af getrokken wordt.
Klopt wel, maar Peter bedoelt de gaatjes in de kop van de boutjes. Ik denk dat je hier een draadje door heen kunt doen zodat je het boutje niet kwijt raakt onder het rijden (dat is de enige reden voor de gaatjes die ik kan bedenken), maar ik heb er zelf ook niks doorheen zitten.

Misschien dat iemand anders het beter weet?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 5:21 pm 

Ik heb door deze gaatjes altijd een borpennetje zitten!
Zodat het e.v.t. niet los kan gaan!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 7:50 pm 

door de gaatjes kan je inderdaad een ijzerdraadje doen om je remblokken te zekeren. Tevens worden je blokken bij de meeste klauwen ook nog door een extra boutje door de blokken geborgd. Afgelopen race in Eefde hebben we streng gekeken naar de remsystemen.

groeten Roeland

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 7:54 pm 

Een borgpennetje? Die zijn dan zo groot genomen dat de boutjes niet los kunnen trillen vermoed ik?

Ik heb in de karts die ik al versleten heb nooit enige extra borging in de kop van de boutjes gehad maar het is wel een goed idee.
Om verder te gaan over het materiaal: Als er boutjes 10.1 in steken zou ik die bij vervanging uit hetzelfde materiaal/sterkte nemen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 9:08 pm 

Die gaatjes zullen inderdaad wel bedoeld zijn voor lockwire, maar dat heb ik er nog nooit door gedaan en ik ben ze nog nooit verloren onder het rijden...

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij hebben die bouten een dikke borst waardoor je hem nooit te ver in het remblok kunt draaien. Wat is er met de oude bouten aan de hand dat je die niet meer kan gebruiken?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 1:05 pm 

Een van de oude bouten is helaas afgebroken. En om het snel weer te maken wou ik er gewone boutjes indraaien maar aangezien de rem toch wel belangrijk is haal ik even de juiste boutjes, busjes en veertjes.
Ik snap echter nog steeds niet wat het nut is om die bouten te borgen maar oke aangezien niemand het doet heeft het blijkbaar weinig toegevoegde waarde. Bedankt voor de reacties gr Peter! :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 5:15 pm 

Het nut van het borgen van de bouten is dat ze er niet uitvallen met als gevolg dat je remblok er tussen weg valt........maar zo ver zal het wel niet zo snel komen......... ik heb er aan elke kant ijzerdraad tussen zitten als borging.....als je op Eefde bent moet je ma ff een keer komen kijken, dan kun je het zien......

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 2:33 pm 

Als je ze op de juiste manier met borgdraad borgt dan kunnen ze nooit los trillen omdat ze als het ware elkaar aandraaien (als je begrijpt wat ik bedoel) Dat is het nut ervan, maar ik heb er nog nooit borgdraad doorheen gedaan en ik ben ze ook nog nooit verloren dus echt noodzakelijk is het niet...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 10:46 pm 

Allemaal leuke verhalen, 'ik ben ze nog nooit verloren' / 'dat heb ik nog nooit gehand', je krijgt maar 1 keer een remblok van iemand door de vizier en je volgt de weg van Felipe Massa. Veiligheid gaat boven alles.

groeten Roeland

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 10:27 am 

ik heb het wel eens gehad dat m'n remblokje weg was en dat is niet prettig want dan heb je opeens geen rem meer

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 12:23 pm 

Ik heb het zelf altijd geborgd. Om de bovenstaande reden van Energy 390.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 4:36 pm 

Citaat:
Allemaal leuke verhalen, 'ik ben ze nog nooit verloren' / 'dat heb ik nog nooit gehand', je krijgt maar 1 keer een remblok van iemand door de vizier en je volgt de weg van Felipe Massa. Veiligheid gaat boven alles.

groeten Roeland

Natuurlijk, maar het gaat hem hier over de boutjes die je remblokjes van de schijf weghouden heb ik begrepen (of was dat verkeerd? :-( )
Je hebt nog steeds het borgasje dat ervoor zorgt dat je remblokjes op zijn plaats blijven zitten. Het enige dat er gebeurd als er 1 van de 2 boutjes die je remblokje van de remschijf wegtrekken lostrilt is dat je remblokje aan die kant eventueel tegen je remschijf sleept.
Ik vind trouwens dat je elke keer voor je de baan opgaat de kart even moet checken op loszittende onderdelen. Heb al meer dingen die van een kart vielen moeten ontwijken en daar was tot hietoe nog geen remblokje bij. De (niet volledige ) lijst tot hiertoe: 2 keer een platte sleutel, meerdere keren een bougiesleutel, een schroevedraaier en nog wat andere dingen die eigenlijk zelfs niet op een kart thuishoren.

Een blok lood was tot op heden het ergste dat ik gelukkig nog net kon ontwijken. :roll:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2009 7:30 pm 

Heb wel op genk gezien (stond ik met Nick en Mike te kijken) dat iemand over stuk metaal heen reed, slingerde toch aardig stuk door de lucht heen.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende