Auteur |
Bericht |
alfalocoo
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 1:43 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 1:23 pm Berichten: 1
|
Hi ! Heb een rotax max 125 cc en bij contole na een paar maanden stilstaan zie ik dat er witte sludge bovenop de koelvloeistof drijft. Ga er vanuit dat er ergens olie bij de keolvloeistof is gekomen. Motor start overigens in een keer  . Heb na de winter wel andere koelvloeistof erin gegooid (tot -25C) maar daarna nog gereden. Er bouwt zich overigens tijdens het lopen van de motor geen druk op in koeling. Voordat ik begin te sleutelen. Waar zou die olie in principe bij koeling kunnen komen (pakking) ? groetjes en alvast bedankt voor reacties
|
|
Omhoog |
|
 |
Washandje
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 1:48 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Uhhh koelvloeistof in je Rotax Max? Ik heb ooit gehoord dat dat nooit zo heel goed is voor je motor  Als ik het fout heb, excuses!
|
|
Omhoog |
|
 |
waldo_s
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 2:09 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 20, 2008 6:38 pm Berichten: 321 Woonplaats: genk
|
kan eigelijk geen kwaad normaal gezien, de meeste doen er gewoon water in omdat het meestal niet mag op circuit! koelvloeistof bracht dacht ik ook het kookpunt omlaag dus kwaad kan het zeker niet en je hebt het voordeel dat je het kunt late zitten tijdens de winter
|
|
Omhoog |
|
 |
Wikart_Racer
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 3:30 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 04, 2007 8:26 pm Berichten: 218 Woonplaats: zoetermeer
|
Dat zou dan bij je waterpomp moeten zijn, die wordt namelijk aangedreven door je tandwielkast waar olie in zit.
koelvloeistof is niet echt slecht voor je motor, alleen tijdens wedstrijden is het verboden, omdat als dat op het asfalt komt 1 grote gleipartij veroorzaakt.(in de winter mag wel een bepaald aantal cc) en het is duurder dan water.
|
|
Omhoog |
|
 |
Jurgen#21
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 3:57 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm Berichten: 336 Woonplaats: Oudenbosch
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 4:00 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
joh...? en ook om je kooktemp qua graden naar beneden te halen lijkt mij. desalniettemin... is het verboden bij wedstrdijen en derhalve zou ik er ook niet mee rijden daar als het op de baan komt het erg glad wordt er er ongelukken mee kunnen gebeuren.
Water is goed genoeg.... we leven niet in Saudie Arabia..
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Washandje
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 4:10 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Paulo. Leuk dat je zo op de post van Jurgen reageert. Waardeer het eens dat hij wat wilt toevoegen aan dit topic. En wat hij zegt klopt dus het kan van dienst zijn! 
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 4:19 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Zo gezien zijn de afgelopen 3 posts overbodig, aangezien ze de vraag van alfalocoo niet beantwoorden. Hij vraagt zich niet af of er met koelvloeistof gereden mag worden (al is het inderdaad handig dat iemand hem erop wijst dat dat niet de bedoeling is), en het maakt hem vermoedelijk ook vrij weinig uit of koelvloeistof het kookpunt verlaagd.
@Alfalocoo, kan je de witte sludge wat meer omschrijven? Is het veel weinig, dikke smurrie of maar een klein laagje dat boven op het water drijft? Wat Wikart_Racer schrijft kan inderdaad het geval zijn, komt zo nu en dan weleens voor, meestal komt er dan ook water in de tandwielkast terecht dus misschien een idee om de olie ook even te controleren.
|
|
Omhoog |
|
 |
LauwtJ
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 4:49 pm |
|
Geregistreerd: za mei 23, 2009 10:45 am Berichten: 296
|
heb toevallig net het water uit het blok (en de radiateur) laten lopen en kwam ook van die witte zooi tegen, mij werd verteld dat dat kwam omdat het water te lang stil staan enzo.. dus wat ik denk is het mischien een restje water wat er in heeft gezeten oid?
heb het ook met de motor gehad maar dan in de benzine tank en dat kwam dus ook omdat er water in zat/had gezeten..
_________________ Gillard Charlotte / MRC XTR X1 KF3www.veldhuisenracing.tk
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: za sep 19, 2009 10:50 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik denk ook aan losgekomen kalk afzetting Citaat: Koelvloeistof is alleen om te zorgen dat je water niet bevriest, als het vriest da volgens mij dan weer anti vries
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: zo sep 20, 2009 12:36 am |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
washandje..
Ik reageer hoe ik dat wil en daarbij heb ik jou wijsheid in ieder geval niet nodig. Dat jij de humor er niet van inziet, kan ik niets aan doen.
Maar ja.. zoals David al zegt... dit is geen antwoord op de vraag van alfa.... dus maar gauw weer on topic.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma sep 21, 2009 12:42 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Vaak als je kering lekt (bij gevallen van all in the mix) wordt je olie wit (olie+beetje koelvloeistof) En je koelvloeistof eerder bruin..
"Dood water"(aka zuurstof arm, gesloten circuits) wordt zwart (ivm reactie met staal aka roesten). Aluminium roest wit of dit ook wit blijft in het water weet ik niet.
Iig controleer je carter! zie je daar sporen van wit/gele sludge dan lekt er wat.
PS koelvloeistof verhoogt mijn inziens het kookpunt... Aangezien je met een hogere temp moet kunnen rondrijden.. moment dat het gaat koken heb je een overdruk probleem. Zeker bij diesels die rustig op 110 graden retour temp draaien.
wiki : De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C Inx2 : Water heeft een kook temp van ~100 graden bij een druk van 1000mbar/ 1 atmosfeer, wil je het kookpunt verlagen moet je de atmosferische druk verlagen, ook wel de berg op klimmen
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
LauwtJ
|
Geplaatst: ma sep 21, 2009 3:37 pm |
|
Geregistreerd: za mei 23, 2009 10:45 am Berichten: 296
|
nou dan weet je dat dus vast.. wil je een lager kookpunt moet je met je kart op je rug de berg op 
_________________ Gillard Charlotte / MRC XTR X1 KF3www.veldhuisenracing.tk
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: ma sep 21, 2009 5:35 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
of in Bolivia gaan rijden.... daar is het overall erg hoog nm.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
LauwtJ
|
Geplaatst: ma sep 21, 2009 5:45 pm |
|
Geregistreerd: za mei 23, 2009 10:45 am Berichten: 296
|
vering dr onder, dikke crossbandjes en hoppaaa gaan met et hok! 
_________________ Gillard Charlotte / MRC XTR X1 KF3www.veldhuisenracing.tk
|
|
Omhoog |
|
 |