Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe kart klasse ???
BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2009 4:40 pm 

Ons heeft het breicht bereikt dat de FIA voor de toekomst een nieuwe, niet geld verslindende, klasse wil gaan opzetten.

Hierbij moet terug naar het verleden waar men met 100 cc reed.
Indertijd heeft men dit bij de oa motorfabrikanten chassisbouwers en banden leveranciers gelegd.

Maar door de monopolie positie die hieromheen onstaan is, is de kartsport in een negatieve spiraal gekomen. Dit wil men de komende jaren gaan doorbreken.

Men is voornemens zelf de leiding in handen te nemen en steld bv regels/eisen op die voor een ieder gaan gelden. Gedacht wordt om hiervoor de KF motoren te gaan gebruiken. Deze zullen dan behoorlijk gedownsized moeten worden. Ik ga hierover niet in detail. Wel kan ik vertellen dat oa Aime er met de X30 al mee bezig is.

Verzegelingen van motoren komen te vervallen, bandenleveranciers kunnen inschrijven voor een jaar. En chassis bouwers bieden een type welke minimaal een jaar compitatief moet meegaan. Een voorbeeld hiervan staat al op onze site. Zie hiervoor het type CORSE BASIC.

Een ieder maakt gebruik van de zelfde componenten waardoor dit goedkoper gaat uitvallen. De chassis moeten wel gehomoligeerd zijn.

Dat eea niet van vandaag op morgen geregeld is zal duidelijk zijn, zodra we nieuwe informatie hebben zullen we jullie op de hoogte houden.
Mogelijk dat er meer van jullie in de toekomst (of met ons of via andere) kunnen deelnemen aan kartwedstrijden.

groet

Peter
THE KART COMPANY

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2009 7:03 pm 

Mooi initiatief wat iedereen natuurlijk van harte toejuicht, vreemd alleen dat ondanks alle nieuwe milieueisen en strengere regelgeving weer gekozen wordt voor een tweetakt concept :(
Al vele jaren hangt het zwaard van Damocles boven de tweetakt klasse, en zou het karten net als de motor GP gefaseert overgaan naar een in eerste instantie 4 takt competitie, maar ondanks de inspanningen van diverse instanties blijft de daadwerkelijke uitvoering ver achter bij de plannen van de FIA, waarbij door het in leven roepen van een betaalbare tweetaktklasse (wat de Rotaxklasse in beginsel ook moest zijn, maar iedereen weet hoe dat op competitieniveau geexplodeerd is qua kosten) de milieuefficiëntere viertaktklasse steeds meer een buitenbeentje op het circuit wordt.
Gelukkig bestaat er ook nog iets als liefhebberij, en zullen diverse coureurs en begeleiders in de kartwereld blind blijven gaan voor een (snelle) viertakt.
Niet alleen vanwege de nog veel strengere regelgeving in de toekomst, maar vooral om (soms tegen beter weten in) anders dan een ander te zijn.
Lex

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2009 10:33 pm 

he he eindelijk back to basic =D) =D)
de prijzen rezen de laatste jaren ook de pan uit.
Ook wij als kartshops kunnen niet om sommige grote jongens heen [lees importeurs]het word inderdaad tijd dat deze in mijn ogen maffia praktijken eens een halt worden toegeroepen.
Ze hebben alles zo afgeschermd dat je zelfs in een ver land te horen krijgt....nee dat moet je bij die [de importeur] kopen.
ik zeg hoe eerder hoe liever!
een gezond kartland is voor ons alle goed!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2009 10:57 pm 

alex64 schreef:
Mooi initiatief wat iedereen natuurlijk van harte toejuicht, vreemd alleen dat ondanks alle nieuwe milieueisen en strengere regelgeving weer gekozen wordt voor een tweetakt concept :(

Waarom zou er geen tweetakt gekozen mogen worden? Deze blokjes zijn vele malen goedkoper in aanschaf, als iedereen eerst 3400 (exc. dacht ik?) euro uit moet geven voor een blok wat enigzins vooruit te branden is dan word de competitie er natuurlijk ook niet goedkoper op hea :wink:

Dat milieu geouwehoer vind ik alleen maar goed dat daar geen gehoor aan gegeven word, bij de motoren is de 250cc klasse straks ook al pleite helaas, straks moeten we allemaal met waterstof karts rond gaan rijden waarvoor je een heftruck nodig hebt om em van je aanhanger af te krijgen en eerst even 2,5 miljoen euro neer mag tellen voordat je er überhaupt een hebt.

Let wel, ik heb niets tegen 4T, maar als je een goedkope raceklasse neer wil zetten waar je toch een blokje hebt met een leuk vermogen dan valt 4T gewoon af...

Ontopic: Mooi initiatief, hoop alleen dat het niet zo eindigt als de Rotax Max klasse, waarbij de kosten alsnog volslagen uit de pan gerezen zijn... (zelf geen ervaring mee, maar wel van horen zeggen)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 20, 2009 10:11 am 

bas schreef:
het word inderdaad tijd dat deze in mijn ogen maffia praktijken eens een halt worden toegeroepen.

Hmmm, als ik het in een post over de Rotax maffia heb valt het halve forum over mij heen, dus Bas, er staat je nog wat te wachten.
marlon_ruchtie schreef:
Waarom zou er geen tweetakt gekozen mogen worden? Deze blokjes zijn vele malen goedkoper in aanschaf, als iedereen eerst 3400 (exc. dacht ik?) euro uit moet geven voor een blok wat enigzins vooruit te branden is dan word de competitie er natuurlijk ook niet goedkoper op hea :wink:

Tweetakt mag best van mij hoor, ik vindt het alleen vreemd dat na alle ophef van de afgelopen jaren "alles moet uiteindelijk 4-takt worden" toch door een overkoepelende organisatie voor tweetakt wordt gekozen, bovendien hoef ik niemand de marktwerking uit te leggen, maar als je veel produceert, kan je goedkoper produceren.
Dus: hoe meer (snelle) viertakten verkocht / geproduceerd worden, hoe lager de prijs.
Maar ja, een willekeurige kartshop kan met een Rotax Max makkelijker scoren, dus waarom de energie in een viertakt verkoop stoppen?
En dat is toch helaas de tendens.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 20, 2009 11:20 am 

dit hele verhaal is toch al 2 jaar oud met het in het leven roepen van de kf 1 2 3 klasse of zie ik dit fout

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 20, 2009 3:54 pm 

De huidige KF serie is evenals de rotax een monopoliepositie. En daar wil men vanaf.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 20, 2009 4:56 pm 

Joris heeft wel een punt, een deel van het verhaal is exact hetzelfde als het verkooppraatje dat bij het in het leven roepen van de KF klassen hoorde.
Het moest allemaal goedkoper, vandaar de "LongLife" motoren.
In welk opzicht is er overigens nu sprake van een monopolie positie, en in hoeverre zal dat met deze nieuwe klasse anders zijn? Als ik me niet vergis zijn beide verzonnen door de FIA.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 20, 2009 5:27 pm 

@david:monopolie?van ham
wat je ook doen met een max zij verdienen er aan en dat is helemaal niet erg....maarrrrr de marges die ze hebben horen in hollywood thuis en niet in de kartsport!!
gevolg is dat de marges voor de meeste shops erg klein worden ...en de klant de hoofdprijs betaald!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 20, 2009 6:47 pm 

Dat slaat op het Rotax verhaal, en dat daar de importeur goed voor zichzelf gezorgd heeft klopt natuurlijk.
Aan de andere kant, als je prijzen gaat vergelijken dan zijn er weinig motoren (waar raceklasses voor bestaan) goedkoper in aanschaf, KF, KZ, VT250, allemaal duurder en dat ondanks het ontbreken van een monopolie positie. Ook de prijzen van onderdelen zijn vergelijkbaar met andere motoren. Dus terwijl het voor de kartshops vervelend is dat de marge op een Max klein is en er niet veel aan te verdienen valt, zullen de meeste klanten er niet echt wakker van liggen.

Peter had het echter ook over de FIA en de KF klassen.
Eerlijk gezegd geloof ik niet zozeer in een goedkope, bijzonder competatieve en populaire kartklasse.
Nemen we het voorbeeld van de Chrono, alles verzegeld, iedereen dezelfde banden, etc. Toch is deze klasse niet goedkoop.
Naarmate een klasse populairder wordt, en er meer mensen deel gaan nemen komen er automatisch meer mensen bij die best een centje in hun hobby willen investeren en daar de middelen voor hebben. Je hoeft maar 0.001 seconde eerder over de finish te komen dan je concurrent om te winnen. Er zullen altijd mensen zijn die die fractie van een seconde in het materiaal gaan zoeken en daar elke prijs voor willen betalen. Die minimale tijdwinst wordt ook iedere keer weer gevonden, en dus gaat de zoektocht verder en lopen de bedragen op.

Dezelfde ontwikkeling zal vrijwel iedere klasse meemaken, ook bij onverzegelde motoren of viertaktmotoren. Zodra er bijvoorbeeld bij de VT250 even grote startvelden zijn als bij de Chrono zal men ook daar steeds meer moeite gaan doen voor het laatste beetje tijdwinst. Goed voorbeeld uit het verleden waren de cadetjes en de prokarts (al dan niet in het buitenland) waar je opeens aanzienlijke bedragen aan een reglementsconforme Honda GX160 uit kon geven.

Wil je echt de kosten in de hand houden dan zal je vermoedelijk een concept moeten gebruiken dat lijkt op dat van de MKS. Alles voorgeschreven, 1 type kart, motoren in beheer van de organisatie. Maar ja dan zit je wel weer met een monopolie positie.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 8:57 am 

Motor in beheer van de organisatie gaat niet werken als je echt een competitieve klasse wilt hebben met rijders van niveau. Zodra ze het idee hebben dat hun motor langzamer is dan die van een concurrent laten ze gewoon de motor in de soep draaien zodat ze een andere krijgen. Of ze stappen nieteens in die klasse in, omdat ze gewoon alles zelf in de hand willen hebben. Dat zou ik in ieder geval wel hebben, en velen met mij.

Opzich is het initiatief goed, maar inderdaad raar dat er weer voor het milieuonvriendelijke 2takt wordt gekozen. Niet omdat ik een diehard 4-takt fanaat ben, integendeel. Niets klinkt mooier dan een wegspurtend kz2-veld, of een oude ica... Maar de realiteit is dat de kartsport het steeds moeilijker krijgt door allerlei milieulobby's, geluidsnormen, uitstootreductie, etc. Dan zou het juist een slimme zet zijn om dan eindelijk eens een serieuze zet te doen om als overkoepelend orgaan ook te tonen dat je serieus wilt meewerken om een aantal van de bezwaren (deels) weg te nemen. Straks zitten we allemaal met waterstofkarts, en daar heb ik pas helemaal geen zin in!

En dat die maffia ooit minder wordt, ik heb er een hard hoofd in. Zelfs in de prokarts ken ik verhalen van gasten die zagen dat een chassis in het buitenland stukken goedkoper was, gingen bellen, en binnen een half uur de Nederlandse importeur kwaad aan de telefoon hadden waar zij in godsnaam mee bezig waren. Wat dat betreft is het goed dat er gasten als Bas opstaan en zonder merkbelangen een beetje tegen de poten van aan gaan schoppen. Maar straks als hij ook 5 vrachtwagens heeft rondrijden klagen we ook over hem.. :lol:

#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 10:02 am 

whahaha ik 5 vrachtwagens? echt nooit ik koop al geen gewone auto,s
mijn auto heeft bijna 500,000 km gereden en ik wou dat nog s dunnetjes overdoen.
het concept van kart-parts:
veel verkopen voor lage prijzen en daarmee veel klanten ontvangen

en dat blijft zo!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 9:31 pm 

ik vind het juist goed dat ze voor de 2-takt kiezen en niet de 4-takt. ik ben geen 4-takt hater ( zie mijn topic's over de 390cc ) maar als de FIA of welke organisatie nu zou gaan kiezen voor de 4-takt en zo de 2-takt langzaam opzij zetten krijgen de tegenpartijen meer grip op de zaak en zullen ze door gaan met klagen en terugdringen van mileu, geluid en noem maar op. als je standvastig blijft dan krijgen de tegen organisaties wel door dat er niet zo ff 1,2,3, met de sport gerommeld gaat worden waardoor wij allemaal uiteindelijk langer van onze sport kunnen genieten.

zo zou ik het in ieder geval zien. ik ben benieuwd wat voor klasse dit gaat worden en met wat voor prijzen..!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 9:59 am 

@ Hendrik,
Zelden zo'n onzinreactie gelezen,
Hendrik1985 schreef:
als de FIA of welke organisatie nu zou gaan kiezen voor de 4-takt en zo de 2-takt langzaam opzij zetten krijgen de tegenpartijen meer grip op de zaak en zullen ze door gaan met klagen en terugdringen van mileu, geluid en noem maar op

Het maakt namelijk geen moer uit waar je mee gaat rijden, de milieufreaks in nederland weten zelfs wel negatieve eigenschappen te verzinnen bij een kart die op rode bieten sap loopt !!!!!
Om dan te stellen: "laten we met z'n allen tweetakt rijden,dan maken we meer lawaai en verontreinigen we meer, op die manier laten we zien dat met ons niet te sollen valt", vindt ik wel een hele kromme redenatie.
Je zou het ook positief kunnen benaderen door te zeggen: een aantal van ons rijdt viertakt om het totaal van geluid en CO2 emissie te compenseren, en zo doen we gezamelijk alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de kartsport voor allen te behouden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 12:06 pm 

Het domste wat je kunt doen is je tegenstander belachelijk maken en niet serieus te zijn. Als wij niet gevoelig zijn voor de argumenten van de milieu'freaks' (of gewoon milieu- of natuurliefhebbers), waarom zouden zij dat wel zijn voor onze argumenten? Ze hebben enigszins gelijk, een kart geeft stank- en geluidsoverlast (met name tweetakts) en verbruikt fossiele brandstoffen (hoe beperkt ook). Wat wij moeten doen is een oplossing vinden die voor beide partijen acceptabel is. Te denken valt aan geluidsreductie, zuinigere en duurzamere motoren etc. Het is dan aan de andere partij om ook een stap in onze richting te doen. Het begint bij respect en begrip voor de situatie van de andere partij.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende