Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 25, 2009 11:21 am 

Na een rustige aanloop van enkele jaren, voor het opdoen van ervaring en het in de praktijk toetsen van de motor, kunnen we concluderen dat de RK1 motor uitstekend voldoet en succesvol zijn intrede heeft gedaan in de 4-Takt wedstrijd Kartsport. Schuurman BV heeft daarom ook besloten de RK1 motor nog verder te promoten en op enkele punten te verbeteren.

De nieuwe batch RK1 motoren zullen eind mei / begin juni beschikbaar komen en zijn uiterlijk identiek aan de huidige maar hebben de volgende verbeteringen en veranderingen meegekregen;

Motor : Nieuwe 1 mm. langere drijfstang, nieuwe zuiger voorzien van Valve Pockets. Deze aanpassing zorgt voor een bredere en betere benutting van de trekkracht bij lage toerentallen.

Uitlaatbocht : De uitlaatbocht is gemodificeerd en loopt nu standaard onder de achteras door. Tevens is de uitlaatbocht gedeeld en voorzien van een bijgeleverde (losse) afstandsbus, zodat deze op bijna elke kart chassis passend te maken is. Deze aanpassing voorkomt contact met de hete uitlaatbocht met verbrandingen als gevolg en geeft het geheel ook een meer "Racy" uiterlijk.

Inlaatspruitstuk en luchtfilter : Het inlaatspruitstuk is identiek aan het huidige, alleen de hoek van de aansluiting van de carburateur is veranderd, zodat de carburateur nu horizontaal staat t.o.v. de motor. Het luchtfilter is een nieuw ontwikkelt filter, dat langer is dan het huidige met gevulkaniseerde aansluiting en eindkap.

Koppeling : De koppeling zal standaard worden uitgeleverd met 13 tands drum en zwaardere koppelingveren. De zwaardere veren dragen bij tot een betere benutting van het vermogen bij lage toerentallen. Tevens is het koppelingslager voorzien van een stalen bus die voorkomt dat slijtage aan de kruktap kan optreden.

Kabelboom : De kabelboom is verbeterd en vereenvoudigd. De verbinding tussen accubak en motor geschied nu door 1 gebundelde kabelboom met verbindingsstekkers.

Accubak : De nieuwe accubak is nu geheel gesloten maar nog erg makkelijk te openen. De afmeting en montage zijn identiek aan de huidige maar voorzien van contrastekkers aan de buitenzijde voor aansluiting van de kabelboom.

Motorsteun & clips : De motorsteun is gemodificeerd zodat deze op alle chassis voldoende mogelijkheden bied om de motor ruimschoots naar voor en achter te verstellen. De motorsteun clips hebben een vermageringskuur ondergaan.

Verder zijn aan het pakket o.a. een benzinepomp bracket en Y-stuk (voor de benzine retourleiding) toegevoegd. Natuurlijk zijn ook alle nieuwe motoren verzegeld en voorzien van Engine ID-Card.

Indoor Game & Kartcentrum De Uithof

RK1 Dealer en Servicepoint
EKS Dealer en Servicepoint
NK & GK4 viertakt Servicepoint

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2009 4:26 pm 

heb er twee weken terug een zien rijden op eefde. Hij reed er voor de 1e keer voor, dus opgebouwd volgens de instructie. Helaas liep de motor nog niet goed, carburateur een paar keer los gehad. Motor sloeg na enige tijd stationair gedraaid te hebben telkens af. Retour leiding voert waarschijnlijk te veel terug naar de tank. Tevens wilde de motor niet lekker op gang komen.
Het ziet er echter veelbelovend uit dus we wachten rustig af.

Dan nog iets, zwaardere veren in de koppeling betekent toch enkel dat de koppeling bij een hoger toerental op gang komt? Het vermogen bij lage toerentallen zul je niet beter benutten. Echter zul je het nadeel van de rk1 (laag koppel onderin toeren) wat omzeilen door bij een hoger toerental te laten aangrijpen door de koppeling. Zodat je vooral bij het starten beter weg zult komen, ook in de langzame bochten heeft het voordeel.

groeten Roeland

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2009 5:13 pm 

Ik denk ook inderdaad dat zoals Roeland zegt ze het slappere gebied onderin willen omzeilen door de koppeling later te laten grijpen zodat de motor al beter op toeren is. Ik vond het namelijk als een raar verhaal dat een koppeling met zwaardere veren beter onderin toeren pakt.

Ik ben wel benieuwd om het verschil tussen een oude en een nieuwe nou eens op de baan in actie te zien.

Groet Matthijs

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2009 5:45 pm 

Matthieu,

Weet je al iets over hoe het zit met deze motor en de NK's? Ik neem aan dat ze neit toegelaten worden, maar misschien weet jij hier meer van...

2007: Kampioen KBO KCT
2008: NK RK1 Junior
2009: NK RK1 Senior 4e
2010: Rotax rec

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2009 11:07 pm 

De nieuwe motoren zullen dit jaar nog niet worden toegelaten tijdens de NK's......

Citaat:
Beste RK1 Rijders,
Ondanks dat de nieuwe motoren inmiddels gearriveerd zijn, hebben wij toch besloten om dit seizoen uit te rijden met de "oude motoren". Wij zijn er voorstander van de klasse zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Aangezien niet iedere deelnemer dit seizoen al uitgerust kan worden met een nieuwe motor, denken wij hiermee een juiste beslissing te hebben genomen.

Voor alle duidelijkheid: Je mag je oude motor dan ook niet voorzien van nieuwe onderdelen!
We starten het nieuwe seizoen met de nieuwe motoren. Het blijft echter mogelijk in het nieuwe seizoen om met de "oude motoren" te blijven rijden.

(Nieuwe) rijders die in het bezit zijn van een kart met nieuwe motor kunnen de laatste drie wedstrijden alsnog meerijden. Zij rijden mee met de RK1 Senior klasse en worden later gestart. Er kunnen echter geen punten/prijzen behaald worden.

Met vriendelijke groeten,
Karting Events
Ageeth ten Brink

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2009 7:36 pm 

hallo
de

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2009 7:47 pm 

Was onlangs op een race in Francorchamps waar de oude en de nieuwe types in dezelfde reeks rondreden. De nieuwe zijn gewoonweg sneller. Zal ns kijken of ik nog ergens een lijstje met exacte tijden kan op de kop tikken.

Dus als er beslist wordt om tijdens het lopende kampioenschap de oude en nieuwe types niet tegen elkaar te laten uitkomen kan je dit alleen maar toejuichen. Er zijn voorbeelden genoeg waar zo'n beslissingen niet (durven) genomen werden en dat kwam het kampioenschap niet ten goede.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2009 9:22 pm 

hallo allemaal,
Ik ben diegene waar Roeland het over had met de nieuwe rkt motor op eefde
Ik rij met een topkart van 2006 met dus een nieuwe batch rk1
De eerste test verliep moeizaam
Dit doordat het 12 jaar geleden was dat ik voor het laatst gereden heb (toen 100 cc en 20 kg lichter van gewicht)
Ik heb gekeken naar de tandwielverhouding van een birel met een oud type rk1 op eefde en die reed met een 73 tand achter.
Dit heb ik dus ook gedaan,maar niet wetend dat de nieuwe motoren std worden uitgerust met een 13 tands voor.
Ik hoop as zaterdag weer te gaan en heb inmiddels een 80 tands achterop gelegd en verder wat dingen aangepast wat de eerte keer niet goed was
Na de 180 graden bocht in eefde wou (bij warme motor) de motor absoluut niet meer stationair lopen.
Het leek telkens erop dat de stationairsproeier dicht zat.
Ik heb hem 2 keer los gehaald,maar niets aan te zien
Later kwam Roeland erbij en samen hebben we het even bekeken en besloten om de retour nog meer af te knellen dmv een trekbandje en daarna was het een stuk beter
Ik was van mening dat er bij de nw batch motoren na het t stukje een vernauwing was geplaatst,maar deze blijkt dus niet voldoende
Ook heb ik met heide mulder overlegd en die zei dat de overloopslang vd vlotter hoger moest liggen dan de hoogste punt van de carburateur en de retourslang naar de tank ,bij de tank hoger moest liggen dan bij de carburateur om het teruglopen vd brandstof naar de tank te voorkomen (natuurkundig een logisch verhaal)
Ik heb ook gezegd tegen hem dat ik het vermoeden had dat de uitlaat veel vermogen tegenhoud,maar hij had het al eens geprobeerd met een andere en het scheelde wel wat,maar niet erg veel
Ik vindt het wel een sport om toch met de rkt in de buurt van de std 390 te komen en liever nog om sneller te zijn
Ik heb de koppeling eens bekeken na de eerste test en het valt me op dat er nagenoeg geen voering (meer ) opzit.
Nu weet ik nietr of dit std is of dat er nu al zoveel slijtage is opgetreden
De voering loopt schuin af van 0 tot max 1,5mm
weet iemand dit?
heeft iemand verder nog tips

groeten erwin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2009 11:57 pm 

@ Beire. Dit was tijdens de BEKC vermoed ik? Wij waren daar ook met 3x RK1. Er reden 2x RK1's nieuwe batch rond. Deze waren inderdaad wel sneller dan de oude batch. Toch scheelde het bij ons in de junior klasse zeer zeer weinig. Dit was wel opvallend.........

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 27, 2009 12:54 pm 

Inderdaad Plukkie,

Misschien dat er ook nog gewichtsverschil op zat? FF zien of er nog ergens crono's terug te vinden zijn. Daar zit men meestal redelijk dicht op het min. gewicht.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 29, 2009 8:23 pm 

13 tands voor blijkt in eefde te groot.zelfs icm een 84 tands achter
ik ga nu 12 80 proberen
anders ga ik op mn achter tandwiel rijden ipv mn banden
ik heb in de retour nu een "sproeier"geplaatst van 1,5 mm
dit gaat nu een stuk beter en houdt niet meer in na een lange bocht

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2009 4:36 pm 

mooi erwin, dat het blokje nu al beter loopt. ben zaterdag weer in Eefde.

groeten Roeland

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2009 7:49 pm 

http://link.marktplaats.nl/274266050
voor de liefhebbers
kij maar eens op deze link
dit lijkt verdacht veel op een rk1 motor
misschien bij sommige al bekend,maar ik wist dit nog niet.
had al wel gehoord dat rk1 motoren op quads gebruikt worden

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 12:12 am 

hi Erwin,

de RK1 is een doorontwikkelde motor van een scooter..... (mocht je dat nog niet weten :oops: :roll: )
Dus die Quad verbaasd me dan ook niet zoveel.....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 5:09 pm 

Inderdaad, op heel veel 4takt scooters (van die Italiaanse modellen) zie je ook allemaal dezelfde kappen als een RK1, dus dit verbaast mij ook vrij weinig. Opzich is het echter wel een heel sterk concept en ik denk dat als ik bij de aanschaf van mijn kart had geweten wat ik nu weet, dat ik ook wel voor een RK1 was gegaan.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende