Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 05, 2009 8:30 am 

Ik doe er altijd een halve liter in 500ml. Er zit ook een pijlschroefje in je blok een m6 imbus met een aluminium
ringetje erachter.

Laatst bijgewerkt door kartje op do feb 05, 2009 8:31 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 05, 2009 8:30 am 

gewoon olie erin, anders heb je kans dat zonder olie de platen blijven plakken aan elkaar en dus niet ontkoppelen, heb ik zelf afgelopen jaar ook gehad bij nicole haar crossblok.

ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2009 11:12 pm 

In principe kan geen olie erin geen kwaad voor een koppeling (een droge koppeling werkt toch ook). Misschien is de koppelingkabel nu te strak afgesteld waardoor de hevel te ver doorgetrokken kan worden waardoor de koppelingsstift de hevel niet meer terug kan duwen, zoals marlon ruchtie al eerder beschreef....in dat geval is de koppelingsstift te kort (misschien was voorheen de koppeling minder strak afgesteld zodat het probleem er toen niet was). Anders even koppelingdeksel eraf (4 boutjes los, stelt niks voor) en kijken wat er gebeurd. Ben er in ieder geval zeker van dat de koppeling goed wordt aangetrokken door de veren, ook als je de koppeling verder dan niet meer gaat gebruiken, anders gaat die slippen want de veerkracht van de koppeling bij de tm cross houdt niet echt over.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 12:04 am 

heb het deksel eraf gehaald en de koppelingsplaten gedemonteerd, toen ik op dat moment met het hendeltje bewoog gebeurde er niets met die stift wat in het midden erdoor gaat , na een beetje prullen en proberen schoof de stift weer een stukje verder naar binnen en als ik dan het hendeltje bediende dan kwam de stift naar buiten toe dus dit leek mij goed,

toen alles weer gemonteerd koppelingsplaten e.d en toen ik op dat moment het hendeltje bediende gebeurde er weer niets ! na een beetje goed kijken zag ik dat als ik het hendeltje bedien dat het stiftje wel naar buiten geduwd word maar dat het niet ver genoeg geduwd word ?

het kan toch niet dat de koppelingsstift te kort is geworden ? want de koppeling deed het wel nog voordat ik de motor heb gedemonteerd ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 1:47 pm 

hmmm apart, en je hebt het blok niet uitelkaar gehad?

Ik heb dit voorval namelijk ook eens gehad, en toen was er gewoon een kogeltje uit de geleiding gevallen... Ik heb een stift die uit meerdere (2 of 3, weetniet meer uit me hoofd) delen bestaat, en daar zitten kogeltjes tussen...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 3:02 pm 

ik heb het staafje eruit gehad en het is redelijk lang maar zou het kunnen dat achter het staafje nog zo een kogeltje moet maar dat het ertussenuit is gevallen ? heb namelijk 'het onderdeel waar je de koppelingsplaten inschuift' weet de benaming niet , heb ik niet gedemonteerd dus ik kan niet volledig tot achter kijken ? misschien dat het probleem daar ligt ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 4:04 pm 

Ik weet niet zeker of het bij jou ook zo zit, ik heb namelijk een droge koppeling.

Maar als je het blok niet uit elkaar hebt gehad, dan lijkt het mij vrij sterk dat daar een probleem zit, de koppelingsstift loopt door een van de assen in de versnellingsbak en voordat die daar uit valt moet je het blok echt los hebben gehad. Als de stift te kort lijkt, zit er dan niet iets in de koppelingsdeksel wat eruit ziet alsof het niet zo hoort?

Ik zou sowieso even op bevestiging van anderen wachten voordat je het hele blok los gaat schroeven, want zoals gezegd heb ik een droge koppeling en weet ik dus niet zeker of het er hetzelfde uitziet van binnen!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 7:31 pm 

Citaat:
ik heb het staafje eruit gehad en het is redelijk lang maar zou het kunnen dat achter het staafje nog zo een kogeltje moet maar dat het ertussenuit is gevallen ?

Ja, er zit een stift aan de hevel zijde die er niet zomaar uit kan (moet motor uit elkaar), daarna komt een klein kort stiftje, en dan de lange stift. Denk dat de korte stift er dan mee uitgevallen is. Weet je ook zeker dat de koppelingplaten er weer helemaal goed in zitten? Als deze niet mooi aanliggen, er dus ruimte dus de platen blijft door bijv een scheef ingezette plaat, komt de stift niet meer ver genoeg naar buiten.

Citaat:
namelijk 'het onderdeel waar je de koppelingsplaten inschuift' weet de benaming niet , heb ik niet gedemonteerd dus ik kan niet volledig tot achter kijken ? misschien dat het probleem daar ligt ?

Dat is de clutch basket, hoef je er niet vanaf te halen wordt je niks wijzer van. Zover je het al gedaan hebt: koppelingsplaten eruit, controleren of de stift zonder haperingen beweegt, vervolgens controleren of koppelingplaten nog goed eruit zien en dan moet het werken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 10:07 pm 

in de afdek kap zit een klein stiftje dat zal er uit gevallen zijn.
het is ook mogelijk dat je drukplaten krom zijn maar dan zou de koppeling nog wel iets moeten doen.
op mototm.it staan tekeningen van de meeste blokken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 12:51 pm 

maar hoe kan dat stiftje eruit gevallen zijn als ik de motor niet heb open gehad ? als dit het geval zou zijn waar kan ik dit kopen ?
zou ik voorlopig zonder kunnen ? voor 1 dagje te rijden bv ? of gaat dit niet..
groetjes

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 5:32 pm 

hoi t kleine stifje zit in de deksel!! en kan er dus zo uitvallen.
ik moet kijken maar ik denk dat ik ze wel heb
mvg bas
zonder koppeling rijden??? het kan maar fijn is t niet

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 5:41 pm 

het is niet fijn omdat je kan stil vallen als je spint en niet kan stoppen in pits ?

Maar anders heb ik een ideetje bas , 8maart op genk kun je dan niet dat stiftje meenemen ?
ik kom dan namelijk ook dan kan ik het dan maken?
en als je het hebt kun je dan ook even de prijs vermelden ,

groetjes

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 15, 2009 9:31 am 

ik heb ook een cross, bij mij werkte idd ook de koppeling niet als hij stilstaat. staat hij in zijn versnelling en je duwt koppelings hendel in komt hij niet in zijn vrij, maar hij gaat bij mij wel gewoon vanzelf terug.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3