Auteur |
Bericht |
Beire
|
Geplaatst: do okt 16, 2008 9:23 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Er is de laatste week zowieso minder grip als ervoor. Jongens die voor het BK in Mariembourg nog even hun materiaal op Genk gingen testen spraken zelfs van een verschil dat eerst zelfs een 2-tal secondes bedroeg.
Met wat aanpassen werd het beter maar de karts bleven moeilijk te sturen.
|
|
Omhoog |
|
 |
igot
|
Geplaatst: do okt 16, 2008 10:22 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
Bijdeze wat leer materiaal, aangezien er wat tegenstrijdige ervaringen geplaatst worden hier.
Citaat: Overstuur 1. Maak de voorkant smaller door 1 of meerdere ringen weg te nemen. De smalste ring is meestal 0,5cm van een chassis, indien je direct resultaat wil voelen kan je aan beide kanten 1cm smaller gaan door een dikke ring weg te nemen. Door de voorkant smaller te maken zal de kart rustiger de bocht ingaan wat minder druk brengt op de achteras. De kart zal vlugger insturen. 2. Maak de achterkant breder, hou er wel rekening mee dat er voor bepaalde klasses een maximum breedte bestaat die niet mag overschreden worden. Vanaf de ICA klasse is de algemene regel 140cm. Men meet altijd van de buitenkant van de linkervelg naar de buitenkant van de rechtervelg. 3. Gebruik achteraan langere naven, dit zorgt ervoor dat de achteras minder kan doorbuigen tussen het chassis en de naaf waardoor het geheel stijver wordt. 4. Gebruik achteraan 'Aluminium' naven, als je dit al doet kan je deze stap uiteraard overslaan. Aluminium is zwaarder en steviger dan Magnesium waardoor het meer grip biedt. 5. Gebruik vooraan kortere naven, respecteer wel de breedte die je had met de langere dus dan zal je het aantal ringen tussen de naaf en de fusee ook moeten aanpassen. Je kan vooraan ook de aluminium naven vervangen door magnesium naven. 6. Plaats het chassis achteraan in een hogere stand (chassis hoger van de grond), ook wel de regen-setup genoemd. Dit zorgt achteraan voor meer grip. Om een bocht te kunnen nemen moet het binnenste wiel naar boven komen zodat het buitenste wiel kan draaien. Wanneer het chassis hoger van de grond staat zal het binnenste wiel minder makkelijk van de grond komen waardoor de achterkant stabieler wordt. De hoek is groter waardoor er meer druk ontstaat op het buitenste wiel. 7. Verklein de caster hoek, plaats de fusee voorover. 8. Plaats achteraan een torsiebar. Dit maakt het chassis achteraan stijver en zorgt dus voor meer grip. 9. Plaats de stoel meer naar achter, dit zorgt voor meer druk op de achteras waardoor er meer grip ontstaat. Wanneer je aan het rijden bent moet je ook zorgen dat je altijd goed naar achter zit in de stoel om een maximale druk op de achteras te creëren. 10. Probeer wat te spelen met de bandenspanning om te zien als het enig resultaat oplevert. Rij altijd minstens 3-4 ronden om de banden de tijd geven op de juiste temperatuur te komen. 11. Vervang de achteras door een hardere, dit is de meest radicale en ook de duurste oplossing. Maar soms is er geen andere keus. Ieder chassismerk heeft verschillende types achterassen. Van zacht naar hard, hoe harder hoe meer grip ze bieden.
Onderstuur 1. Maak de voorkant breder, hierdoor zal het binnenste achterwiel sneller van de grond komen waardoor de kart makkelijker stuurt. 2. Maak de achterkant smaller, best per 0,5cm per keer aan elke kant. 3. Plaats achteraan kortere naven of vervang de aluminium naven door magnesium naven. Hierdoor wordt de achterkant slapper en krijgt de voorkant meer grip. 4. Plaats vooraan langere naven of vervang de magnesium naven door aluminium naven. 5. Plaats vooraan een torsiebar in het chassis, dit maakt de voorkant direct veel stijver. De kart zal merkbaar beter insturen. 6. Vergroot de caster hoek, plaats de fusee dus meer naar achter. 7. Plaats het chassis vooraan hoger, dit kan je doen door het aantal ringen aan te passen die zich onder en boven de fusee bevinden. 8. Plaats achteraan een zachtere as. 9. Plaats de stoel meer naar voor om druk weg te nemen op de achteras. 10. Plaats het chassis achteraan in de laagste stand (chassis zo dicht mogelijk tegen de grond)
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: vr okt 17, 2008 6:30 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Ik ben in Genk door 2 wielen door de bocht gegaan en ik heb toen mijn 1ring weggenomen vanvoor en het probmleem is opgelost. ik daar te veel grip. Dus als je ringen vanvoor bijsteekt zo jou meer grip krijgen. volgens mij
GRTZZZ
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Roel
|
Geplaatst: vr okt 17, 2008 11:29 am |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Citaat: Elke keer als ik de bocht in ga en uit kom breekt de kart weg aan de achterkant. Gevolg: Alleen door tegen te sturen kan ik de kart door de bocht krijgen. Zeer irritant.
Chassis onderling reageren anders en iedereen rijdt ook anders. Bij mij werkt de ene dag soms een afstelling wel, maar de andere dag ook niet, dat ligt aan mij, asfalt, temperatuur, bandenslijtage etc. Neem gewoon eens de tijd om het een en ander uit te proberen. Als voornaamste dingen om uit te proberen (maar dat is mijn mening uiteraard):
- spoorbreedte voor en achter
- banden spanning
- caster
- frame hoogte
- evt stabilisators
Je kunt het beste voor jezelf weten hoe de kart reageert en waar jij goed mee rijdt. Lijstjes zoals Igot die gaf zijn handig om te weten wat je kunt verwachten...maar uiteindelijk is het beste om het zelf te ervaren. En, zoals al meerdere aangegeven hebben, als de kart achter het niet goed doet kan het probleem ook bij de voorkant liggen...de meeste neigen denk ik toch te snel om direct iets aan de achterkant te gaan veranderen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben999
|
Geplaatst: vr okt 17, 2008 3:30 pm |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
het kan dan ook aan het chassis liggen, sammy en marco polo hebben beiden een CRG, ik een Birel..
maar dan nog..
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben999
|
Geplaatst: vr okt 17, 2008 7:08 pm |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
Heb er nog over na gedacht, en ik zou eigenlijk 4 nieuwe uniballs moeten plaatsen.
is mss net het juiste moment om dat eens te laten uitlijnen met een sniper setje?
Mss dat dit het uitbreken een beetje zou verhelpen?
Alleen nog iemand vinden die dat voor me zou willen doen?
Want van dat uitmeten en toestanden aan de voorkant, heb zero verstand ervan... 
|
|
Omhoog |
|
 |
Energy 390
|
Geplaatst: vr okt 17, 2008 8:19 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Door veel te experimenteren tijdens het rijden, zul je zelf proefsgewijs moeten ondervinden hoe je je eigen kart het best afstelt. Tips van derden kunnen handig zijn, maar niet altijd juist voor jouw probleem.
Mijn tip, de baan op en veel proberen, voelen, kijken en analyseren/noteren.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: vr okt 17, 2008 9:04 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Uniballs die in orde zijn is altijd een vereiste maar of dat wat aan je uitbreekfenomeen zal verbeteren betwijfel ik hoor.
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben999
|
Geplaatst: za okt 18, 2008 1:49 am |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
@Energy390 ; ja dat is waar, en dat heb ik eigenlijk ook wel gedaan. heb hem smaller gezet vanvoor, had ook opgemerkt dat de wielen vanachter te breed stonden enzovoorts...
@Beire; idd dat is een vereiste, maar door er aan te sleutelen ga je nooit een goede afstelling aan de voorkant kunnen creëren.
uit of toespoor goed zetten, camber? dat heeft er ook wel mee te maken denk ik.grote oorzaken komen soms door de kleinste dingen..
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: za okt 18, 2008 8:44 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Begin maar al met 2mm toespoor en voor de rest alles neutraal.
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben999
|
Geplaatst: za okt 18, 2008 12:22 pm |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
ja ok, maar hoe meet ik zoiets?
Heb daar geen ervaring mee...
|
|
Omhoog |
|
 |
jvd
|
Geplaatst: za okt 18, 2008 12:22 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
toespoor???
ik heb nog nooit met een kart gereden met toespoor
alleen maar uitspoor
dus de wielen zo \-/
en dan max 3 a 4 mm, maar beste is hem of op 0 of 2mm uitspoor te zetten
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: za okt 18, 2008 1:36 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
hier ook altijd uit spoor 2 a3 mm
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: za okt 18, 2008 7:41 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Moest inderdaad uitspoor zijn. Juist bedoeld maar verkeerd gezegd. Sorry...
Als dit op de bok gemeten wordt kan dit toch nog veranderen in neutraal tot zelfs iets toespoor. Maar als je wilt weten hoe je dit best kan instellen/meten moet je ns de zoekfuntie gebruiken, er zijn al wat pagina's over gepost hierzo.
Onder andere hier: http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4188&highlight=uitspoor
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben999
|
Geplaatst: ma okt 20, 2008 12:04 pm |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
als ik de zoekfunctie gebruik, krijg ik 10 pagina's, en op bv op pagina 5 zie ik iets wat er mee te maken heeft...
|
|
Omhoog |
|
 |