Auteur |
Bericht |
Wilfred
|
Geplaatst: di mei 27, 2008 3:57 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik heb afgelopen keer voor het eerst met Maxxis MM banden gereden en hetvolgende viel me op:
De eerste 5 ronden die ik met deze banden reed had ik mega veel grip. Na deze 5 ronden ben ik de pits ingegaan en heb ik niet meer gereden die dag.
De volgende keer dat ik ging rijden was een weekje later en toen had ik vele malen minder grip; echt een groot verschil. Is dit normaal voor dit type band; met andere woorden, houden de MM alleen de eerste keer dat je rijdt hun optimale grip ? Is het misschien zo dat als de banden 1x warm geweest zijn en helemaal afgekoeld zijn dat het beste ervan af is ? De weersomstandigheden op deze twee dagen waren zo goed als gelijk; circa 22 graden en zon.
Ik heb dit niet opgemerkt bji bijvoorbeeld Maxxis HG2 of Oranje Vega's.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di mei 27, 2008 4:04 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik heb ook een setje Maxxis MM gehad, maar kan jouw verhaal niet bevestigen. De bandjes sleten vrij snel, maar hadden eigenlijk wel van begin tot het canvas zichtbaar werd goede grip.
Over het algemeen zijn alle banden de eerste paar rondjes sneller, maar meestal is het geen wereld van verschil.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: di mei 27, 2008 5:29 pm |
|
|
Raar, ik vond het ook al opvallend. Het verschil was alsof je van HG3 naar harde pro-kart banden overstapt.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: di mei 27, 2008 7:16 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
je moet het wel vergelijken met :
- dezelfde baan
- de staat van het asfalt (dus veel / weinig rubber)
- buitentemp
- asfalt temp...
- zelfde bandenspanning
Als al deze zaken identiek zijn... dan kan je pas van een vergelijk spreken.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 8:15 am |
|
|
@Paulo,
Het was op hetzelfde circuit, zelfde bandenspanning, zelfde temperatuur asfalt/buitentemp etc. Kortom alles was gelijk, dat vond ik dan ook het vreemde eraan.
Ik kan begrijpen dat banden na de eerste keer gebruikt te zijn enigszins minder grip hebben, maar als dit al optreed na 5 rondjes (banden wel helemaal koud geworden) vind ik dat wel vreemd. Plus dat het verschil in grip heel groot was. Dus is er iets mis met de banden of is dit normaal ?
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 9:59 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Wilfred, had het tussen die 2 dagen geregend of zo? Dan mag je nog 2 dezelfde dagen vergelijken, als er tussenin wat gebeurd is zoals regen of de dagen ervoor gewaaid zodat er wat stof op de baan ligt zal je nooit dezelfde grip hebben. Kan zelfs dat je de eerste keer megagip had omdat je bandjes té hoog in druk stonden.
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 10:47 am |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Wilfred,,
ja, dan is het zeker erg vreemd... wat nog wel kan is dat in de tussentijd geregend heeft. Dan wordt de baan ook weer wat gladder.
Ik kan het anders ook (helaas) niet verklaren.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 10:47 am |
|
|
Het had wel geregend, maar dat was allang weg en de baan had ook al weer rubber van het rijden van andere karts. De bandenspanning was ook gelijk zoals gezegd.
Ik kan het enorme verschil in grip nog niet verklaren in ieder geval.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 2:02 pm |
|
|
Tja zoals je zelf zegt -> het had geregend, het kan best dat de grip die er voor de regen was kwam door het rubber dat er tijdens een wedstrijd of over langere tijd op gelegd was. Als verder alles exact hetzelfde is kan ik me gewoon niet voorstellen dat de grip van bandjes zovéél kan verschillen op die tijd.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 2:47 pm |
|
|
Nou ik snap het ook niet ! En het had in de week ertussen wel geregend, maar niet op de dag dat ik weer ging rijden, dus dat kan haast geen invloed hebben gehad denk ik.
Ik zal het eens navragen bij de leverancier, misschien heeft hij een verklaring.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 4:14 pm |
|
|
Wilfred, als er tussen de dag dat je gaat rijden en de keer ervoor regen geweest is heb je veel kans dat de grip van de vorige keer weg is. Het gaat 'm er dus niet om of het de dag dat je rijdt zelf regen valt maar tussen de 2 te vergelijken dagen...
Hopelijk was ik nu wél duidelijk?
|
|
Omhoog |
|
 |
Bo
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 7:14 pm |
|
Geregistreerd: zo feb 04, 2007 9:41 pm Berichten: 260 Woonplaats: Vught
|
Klopt wat Beire zegt. Misschien was er een wedstrijd het weekend ervoor en had de baan nog veel grip. Daarna is het misschien weg geregend en is er wel weer grip gekomen maar niet zo veel.
_________________ LenzoKart
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 7:53 pm |
|
|
Het gaat trouwens over Driebergen; hier worden gaan wedstrijden gehouden dus dat kan het niet zijn.
Dit was de eerste keer dat ik dit een dergelijk verschil merkte; ook nooit gemerkt dat er na regenval zo'n enorm verschil was, dus het blijft voor mij vreemd.
|
|
Omhoog |
|
 |
Energy 390
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 8:02 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Wilfred of er nou wedstrijden zijn of niet: als er voordat jij gaat rijden er veel op de baan is gereden dan zal je meer grip hebben dan als het geregend heeft of er haast niet gereden is.
|
|
Omhoog |
|
 |
954rr
|
Geplaatst: wo mei 28, 2008 8:49 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Ik heb op Driebergen ook wel eens verschillen gemerkt tussen de ene of de andere dag.
Meestal had dat te maken met de omgevingstemperatuur, maar ook niet altijd.
Ze hebben tussen jouw twee dagen wel het gras gemaaid 
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
 |