Auteur |
Bericht |
Lex
|
Geplaatst: di jul 03, 2007 8:49 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Beste karters,
Volgens seizoen willen we waarschijnlijk overstappen van de B&S WF klasse naar de nieuwe VT250 klasse bij Chrono.
Simone heeft nu een Gillard WF frame met B&S WF motor, en wil een stapje hogerop.
Het frame wordt zo goed als zeker een nieuw Kombikart ICA / ICC frame, alleen voor de motor zijn we er niet uit..........
Waarom een Biland, of waarom een Suter Vampire, wie is bekend met de onderhoudkosten en veel voorkomende problemen, en is de ene motor krachtiger, of makkelijker te onderhouden als de ander ????
Er is een fors prijsverschil tussen beide motoren, is de Vampire dat waard ?????
Vragen, vragen en nog eens vragen, vol spanning wachten wij op jullie bevindingen.
Alvast bedankt,
Lex en Simone.
|
|
Omhoog |
|
 |
Vincent
|
Geplaatst: di jul 03, 2007 9:24 pm |
|
Geregistreerd: do maart 22, 2007 1:03 am Berichten: 706 Woonplaats: Eindhoven / Cadier en Keer
|
vraag maar aan RJ, die heeft hier meer verstand van  en gaat hem goed af met de Vampires!
_________________  Jungleboy no more 
|
|
Omhoog |
|
 |
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: wo jul 04, 2007 9:33 am |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
Hoi alex64,
Ik zou zeggen ga op een wedstrijd dag gewoon kijken bij de wedstrijdrijders ga de rijders van Biland vragen stellen over onderhoud kosten enzo en doe dit ook bij de vampire rijders
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
 |
RJ
|
Geplaatst: wo jul 04, 2007 10:27 am |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Goed,
Idd kan ik hier wat meer informatie verschaffen.
Allereerst het chassis. Zorg bij aanschaf dat het geschikt is voor zachte banden! De Nordam banden verschaffen een vrachtlading aan grip. Koop ook geen ICC chassis! De permanente voorremmen zullen de kart dood-remmen en dat zal snelheid kosten. Om echt hard te gaan zul je moeten rijden als een ICA kart. Dus met enkel een achterrem, of met een handgeremde voorrem. Dit laatste levert met name in de race echt wel winst op. (op berghem gebruik ik m 1 a 2x)
Goed nu de motoren. Er zit idd een stevig prijsverschil tussen. De reden is vrij simpel, als je de VT250 uitslagen in Nederland, Duitsland, Zwitserland of Frankrijk er bij pakt dan is duidelijk dat de Biland niet opgewassen is tegen de nieuwe generatie 250cc motoren.
Het prijsverschil zit in mijn optiek dus puur in het feit dat Biland geen motoren en onderdelen meer produceerd (nog wel genoeg op voorraad zo ver ik weet) en qua snelheid op de Vampire inleverd.
Om mee te doen is een Biland prima geschikt, en met een goede rijder en goed chassis kom je vast wel een eind, maar 9 van de 10 keer zal een Vampire je te snel af zijn. Als je dan zo veel investeerd, komt het dan nog aan op dat laatste beetje om met de snellere motor te kunnen rijden?
Goed dan het onderhoud. Viertakt is eenvoudig en toch complex  Gedurende een raceweekend moet je gewoon erg alert zijn op je waterkoeling en je olieniveau. Ook je motortempratuur moet je goed in de gaten houden. Maar ja das niets anders dan bij 2takt. Geen gekloot met sproeiers, naalden en schroeven, gewoon electrisch starten en warmrijden en gaaaaaaaan! Dit geld zowel voor Biland als voor de Suter.
Qua onderhouds interval bij de Suter Vampire, moet je ongeveer iedere 3 races kleppen laten stellen en 1x groot onderhoud laten plegen. De motoren zijn verzegeld dus groot onderhoud moet bij je dealer. Kleppenstellen is een zeer delecatie bezigheid en dient ook bij je dealer te gebeuren ivbm speciaal gereedschap (niet hetzelfde als bij honda cadet  )
Ik denk dat het onderhoud bij een biland hetzelfde is maar wellicht kun je de mannen van www.bilandpagina.nl eens benaderen hierover. Dit zijn grote Bilandfans en weten er volgens mij veel van af. Of raadpleeg www.rvfkartmart.com
Meer vragen, stel ze gerust. Kijk voor meer info op de volgende pagina's
www.rikvanbeek.nl
www.stegmoto.com
www.bilandpagina.nl
www.rvfkartmart.com
|
|
Omhoog |
|
 |
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: wo jul 04, 2007 12:29 pm |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
RJ,
Hele nette uitleg!
Kwa onderhoud aan een Biland is het niet echt veel net als de Vampire,
Het is 1 keer in de 20 a 30 uur kleppen stellen,
20 a 25 uur distriebutie riem vervangen,
olie vervangen bij 8 a 10 en het olie filter ook,
en kleine onderhouds beurt bij ongeveer 50 uur,
en bij 100 a 125 uur grote onderhouds beurt.
Verder is het gewoon goed kijken naar temperatuur tussen de 66 en de 74 graden, natuurlijk het niveau van het water ook goed in de gaten houden.
Het olie niveau ook in de gaten houden. verder is het eigenlijk niet zoveel.
Zoals RJ ook al aangaf is de Vampire sneller dit mede omdat de motor nieuwer is en dus verder doorontwikkeld is.
Hoe en wat het precies zit weet ik niet maar er is een oliemagnaat bezig om Biland door te starten.
mvg Team Biland
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
 |
fastshadow
|
Geplaatst: do jul 05, 2007 2:41 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 22, 2006 2:48 pm Berichten: 582 Woonplaats: Eindhoven
|
Biland vs Vampire een eeuwig duurende strijd.
Het zijn beide goed motoren in snelheid en onderhoud
koop gewoon het blok wat je het goedkoopst en makkelijkst aan kan komen
_________________ burn rubber not your soul
|
|
Omhoog |
|
 |
Lex
|
Geplaatst: do jul 05, 2007 3:33 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Ik heb zoal het een en ander aan info ingewonnen, en ook jullie antwoorden hebben ons best wat verder geholpen, gelukkig hoef ik pas voor volgend seizoen te beslissen of we over gaan, of nog een jaartje blijven Briggsen.( ze is tenslotte pas 14)
Simone heeft een duidelijke voorkeur voor de Vampire, maar wie betaald, bepaalt, en dat ben ik nog steeds.
Meer tips voor wat betreft de kosten e.d. zijn zeer welkom. 
|
|
Omhoog |
|
 |
alphaboy
|
Geplaatst: do jul 05, 2007 10:13 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 1:02 am Berichten: 53
|
Naar de leeftijd moet je niet kijken hoor ik was 15 jaar en ik ree al met een wankel  Het is niet de leeftijd dat je naar moet kijken het is naar de ervaring dat je moet kijken.. En ook als je kennissen hebt die met 1 van de 2 motors rijd kun je altijd eens vragen of er eens een testritje mag mee gebeuren ...
Grtz
|
|
Omhoog |
|
 |
RJ
|
Geplaatst: vr jul 06, 2007 2:04 pm |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Er is ook de mogelijkheid tot een junior klasse, zowel de biland als vampire hebben een junior motor. Wellicht dat deze bij deelname volgend jaar bij de chrono rijdt?
|
|
Omhoog |
|
 |
Lex
|
Geplaatst: wo jul 18, 2007 9:58 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Beste raadgevers, bedankt voor al jullie adviezen, ondertussen is het motorblok voor 2008 besteld, en het is geworden..................... een Vampire !!!!!!!
|
|
Omhoog |
|
 |
Seb
|
Geplaatst: do jul 19, 2007 9:31 am |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
Ik heb 1x vampires gezien (op Oldenzaal met RJ), en ze gaan snel en klinken super. Ik heb ook wel is een biland gezien maar daar was ik niet echt onder de indruk. Goede keuze!
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
 |
Vincent
|
Geplaatst: do jul 19, 2007 10:17 am |
|
Geregistreerd: do maart 22, 2007 1:03 am Berichten: 706 Woonplaats: Eindhoven / Cadier en Keer
|
Geluid wilt niet alles zeggen he 
_________________  Jungleboy no more 
|
|
Omhoog |
|
 |
Seb
|
Geplaatst: do jul 19, 2007 1:05 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
I know vincent. Maar zoiezo spreekt de Vampire mij meer aan.
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
 |