Auteur |
Bericht |
zwolly
|
Geplaatst: ma sep 12, 2011 2:19 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 17, 2011 5:05 pm Berichten: 55
|
Hallo allemaal, Ik heb wat geneuzel met een 125cc TM cross, deze wil niet goed lopen. Zal proberen het probleem te omschrijven. Motor komt moeilijk op toeren, hakkelt en puft net alsof ie te rijk staat sproeier 217. Kleinere sproeier geprobeerd (215) loopt wel iets beter, maar bougie wordt te wit, dus kleinere sproeier wou ik niet meer proberen. Als ik de motor dwing om in hogere toeren te gaan door domweg terug te schakelen, pakt ie wel op als ik de boel dan maar hoog in toeren houd is er wel mee te rijden, maar het houdt zeker niet over.
Nog iets opvallends is, dat de vacuumslang gelijk vol staat met brandstof (ook als de motor warm is na de vacuumslang afgetapt te hebben). En er is na het rijden olie/brandstof te zien onder in de ontstekingsruimte...
Zouden deze dingen met elkaar te maken hebben? Lekke krukaskeering waardoor valse lucht en slecht lopen? Wat ook genoemd is, is slechte of defecte ontsteking (PVL met slijtage plekken op de rotor) daardoor onvoldoende verbranding dus een overschot aan brandstof en dat vind je dan weer in je vacuumslang of aan de verkeerde kant van de keerringen. Motor heeft volgens de vorige eigenaar altijd goed gelopen, heeft na een complete revisie nog ongeveer een ronde of 80 gedraaid en is toen weggezet. Ik weet niet exact hoelang maar ik schat zo'n 2 jaar niet gelopen. Starten is goed 1 tik en hij loopt. Wat ik nog controleren wil is het brandstofsysteem, filters, membraam en alle sproeiers.
Wie wil en kan wat nuttige heldere info verschaffen in deze 2taktbrei? Ook ben ik opzoek naar info over de vooronsteking, wat ik nu meet (ruw met de schuifmaat) is 2mm voor bdp. Wie weet of dit een correcte waarde is, of behoort deze anders te zijn?
|
|
Omhoog |
|
 |
powerspayk
|
Geplaatst: ma sep 12, 2011 5:35 pm |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm Berichten: 1008
|
ik denkdat je de krukaskeerring eruit hebt liggen aan de ontstekings kant, komt vaak voor maar kost wijnig 
|
|
Omhoog |
|
 |
Backlash
|
Geplaatst: ma sep 12, 2011 8:21 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Ik denk dat powerspayk je meteen het juiste antwoord heeft gegeven. Heb hetzelfde probleem gehad, keering vervangen opgelost.
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
 |
zwolly
|
Geplaatst: ma sep 12, 2011 8:43 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 17, 2011 5:05 pm Berichten: 55
|
Wel dat zou dan eigenlijk mooi zijn toch? van de week dat maar es gauw bekijken dan. En valt er over de voorontsteking nog wat te zeggen? Is 2mm onder bdp juist, of hoort daar een andere waarde bij?
|
|
Omhoog |
|
 |
powerspayk
|
Geplaatst: di sep 13, 2011 6:03 am |
|
Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm Berichten: 1008
|
Als de krukaskeerring bijna eruit begint de Motor raar te doen tot dat hij compleet eruit is dan loop de Motor alleen noch als je Benzine in de kop schut dan loop die paar seconde en is weer uit 
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di sep 13, 2011 1:32 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
zwolly, je pvl heeft een nummer. Je kunt op de duitse site uitzoeken hoeveel vooronsteking daar bij hoort.. een beetje pvl heeft dit namelijk variable geregeld in de electronica. Dat je een beetje afgifte hebt op je vliegwiel/spoelen duid op een ongelukje met versleten krukas lager... niets ergs aan, als je vliegwiel maar niet uit balans is! (zou je kunnen laten controleren maar zou ik niet te veel aandacht aan besteden als je geen last hebt van een stuiterend blok.)
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
zwolly
|
Geplaatst: di sep 13, 2011 3:36 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 17, 2011 5:05 pm Berichten: 55
|
Daar had ik al gezocht, http://www.pvl.de maar helaas geen afsteldata gevonden. Heb jij toevallig de beschikking over een link waar deze data wel te vinden is?
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di sep 13, 2011 4:07 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
pff moet ik even in de history kijken, heb je een nummer ik kwam via google op een oude site van pvl. Anders even een mailtje wagen naar die mensen?
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
zwolly
|
Geplaatst: di sep 13, 2011 4:43 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 17, 2011 5:05 pm Berichten: 55
|
Er staat op de bobine 105 458 en daaronder 281A/95/pvl
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di sep 13, 2011 10:19 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
http://scootermotor.de/en/fb_diagramme.htm --> is het diagram van deze ontstekings unit. helaas kan ik er alleen niet uithalen wat de standaard vervroeging moet zijn, zij spreken over de montageplaat dat daar iets op zou moeten staan (montage plaat van de spoel)...
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di sep 13, 2011 10:24 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
|
Omhoog |
|
 |
zwolly
|
Geplaatst: wo sep 14, 2011 5:06 am |
|
Geregistreerd: zo jul 17, 2011 5:05 pm Berichten: 55
|
Dat laat niets te wensen over, bedankt! Wat kun je met een manometer doen i.c.m. het afstellen van een ontsteking?
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo sep 14, 2011 7:38 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
zo'n mano millimeter (milimeter klok) bedoel ik  (kweet nooit de naam van die krengen *zoekt*) die zet je in je bougie gat. draaid de motor naar bdp zet em op nul, dan draai je je motor verder totdat de klok de juiste mm aangeeft. dan heb je exact de 1.2mm die je wilt hebben. oh vroegere ontsteking is goed voor vermogen op hoge toeren... visaversa voor laag en vermogen
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo sep 14, 2011 7:54 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
meetklok! dat was em pfff (thnx kart-parts  )
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
zwolly
|
Geplaatst: wo sep 14, 2011 10:52 am |
|
Geregistreerd: zo jul 17, 2011 5:05 pm Berichten: 55
|
Hahaha, ok helemaal duidelijk!
|
|
Omhoog |
|
 |