Auteur |
Bericht |
DJ_Ex
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 6:40 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
Vandaag naar Emmen geweest. Mooi weer, drukken warm eigenlijk wel. Maar mn motor had het zgn . "ping" probleem. Als ik het rechte stuk op ging en vol gas ging, dan bleven de toeren bij 12500 steken en begon hij the pingen als een gek. Van alles geprobeerd, sproeier 170 en 168, denso bougies 24 tm 31. Diverse carbu standen geprobeerd. Toen ik een bougie 31 er in had en de powervalve vol open voor de hoge toeren ging het enigzins beter, maar hij bleef steken bij 13000 toeren. Rondetijden waren dramatisch. Als ik de powervalve weer wat dichter draaide begon hij weer te pingen. 2 weken terug liep hij als een zonnetje en draaide ik voor mijn doen leuke tijden. En nu..stierepoep.
iemand een idee?
gr, René
wat zou de oplossing zijn, grotere/kleinere sproeier
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 7:02 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
|
Omhoog |
|
 |
Thomas_05
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 7:04 pm |
|
Geregistreerd: za jan 29, 2011 2:07 am Berichten: 55
|
Heb je al gekeken of de powervalve een beetje schoon is? Ik kan het 'pingen' niet verklaren, maar zou kunnen dat je powervalve zo aangekoekt is dat hij niet meer opengaat. Sproeier vind ik ook vrij groot, misschien is de carburateur niet helemaal goed schoon en krijgt hij niet genoeg benzine? Dat zou ook kunnen.
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ_Ex
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 7:28 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
de powervalve was zo schoon als wat, ging ook moeiteloos op en neer. Sproeier, we hebben er nog aan gedacht om een 165 er in te zetten, maar toen was het al laat in de middag en had ik geen zin meer door al het gekneus  is er een stelregel voor de Max..hoe warmer hoe kleiner de sproeier? wat is het de gedachte er achter dan? heeft het nog met gewicht te maken? ik ben 91kg tnx voor jullie reacties.
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
 |
tinus kremer
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 7:38 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am Berichten: 701 Woonplaats: lutten
|
is dat geping niet dat hij te arm is? vervuilde carburateur? filtertje?
hoe warmer hoe krapper.
warme lucht zit minder zuurstof in dan koude lucht en heeft daardoor ook minder brandstof nodig voor een goede verbranding.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wikart_Racer
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 7:46 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 04, 2007 8:26 pm Berichten: 218 Woonplaats: zoetermeer
|
Mischien slechte accu, dan stopt hij ook gewoon in toeren
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 7:54 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Klopt, zou ook de oorzaak zoeken bij de accu !
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ_Ex
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 9:34 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
okay, die gedachte had ik vanmiddag ook. Maar hoe werkt dat dan? Op hoge toeren levert de accu niet genoeg spanning? De accu is idd wel aardig op leeftijd. Maar moet je dat dan niet merken over de gehele breedte..lage toeren tot hoge toeren?
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
 |
Wikart_Racer
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 9:55 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 04, 2007 8:26 pm Berichten: 218 Woonplaats: zoetermeer
|
dit merk je alleen bij hoge toeren
kijk als de accu niet genoeg spanning-strooom kan leveren, dan zal hij op hoge toeren gaan pingen omdat de bougie niet genoeg pulsen kan geven door te weinig spanning
|
|
Omhoog |
|
 |
piking
|
Geplaatst: zo jun 26, 2011 11:07 pm |
|
Geregistreerd: vr feb 29, 2008 3:49 pm Berichten: 333 Woonplaats: Emmeloord
|
Zoals de meeste zeggen een slechte accu kan veel problemen opleveren hoog in de toeren.
Powervalve als ie op 7500 toeren open gaat dan laten staan, zo rond de 7-8-9 kliks naar buiten vanaf volledig ingedraaid.
Maar met een 168-170 in je carb met dit weer wil ie echt niet lekker verbranden en moelijk voorbij de dip in vermogen op 12500 komen, begin met 165 en check je bougie, ik reed vandaag met een 162 en dat was nog een tikkie te rijk.
Bougie zou ik op een iw27 houden.
Hopelijk heb je er wat aan, wees niet bang met kleinere sproeiers, deze motoren zijn bijna niet kapot te krijgen door te kleine sproeiers.
_________________ Birel RY30, Rotax Max
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ_Ex
|
Geplaatst: ma jun 27, 2011 9:31 am |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
Wikart, Niels, bedankt voor jullie reacties.
Ik zal komende week een nieuwe accu gaan halen. Is er nog een bepaald merk/type waar ik naar moet kijken of de standaard FIAMM accu? En..wat ik meestal ook vergeet, is de accu na het rijden gelijk aan de lading te zetten. De bijgevoegde Max lader is ook gelijk een druppellader? Ik lees op diverse fora dat de accu altijd aan de lader moet zitten.
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
 |
steef1103
|
Geplaatst: ma jun 27, 2011 10:18 am |
|
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 6:14 pm Berichten: 21 Woonplaats: Hellevoetsluis
|
@DJ-Ex Als je geen wedstrijden rijd ben je vrij in je keuze voor de accu. Ik rij met een imitatie accu gekocht bij de Brezan geen enkel probleem en dat voor de helft van de prijs van een orginele.
_________________ Energy - Rotax Max Senior
Een recht stuk is slechts een noodzakelijke onderbreking van een bocht
|
|
Omhoog |
|
 |
Nuno
|
Geplaatst: di jun 28, 2011 9:59 am |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
de verhouding met je 31 bougie en sproeier klopt ook niet. als je die iw31 erin hebt zet er op zn minst 162 sproeier in vooral met dit weer of nog lager maar ik heb dat ook een x gehad , nieuwe accu erin en het was over
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon
|
Geplaatst: di jun 28, 2011 12:03 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
Kan het zijn dat de accu niet helemaal goed volgeladen was? Zou deze accu nou niet meteen afschrijven..die fout heb ik ook eens gemaakt. Al kan het nooit kwaad een reserve-accu bij the hebben.
_________________ Kartloos tot er eens een baan in de buurt van Amsterdam komt. paar rondjes Berghem met de kartpaar rondjes Zandvoort met de auto
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ_Ex
|
Geplaatst: di jun 28, 2011 6:20 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
bedankt voor jullie tips  dus met het weer zoals bijv vandaag: iw31, sproeier 162 (of lager) en welk punt de naaldclip? de accu was wel goed volgeladen denk ik, had em al een paar dagen aan de lader hangen. Maar die accu zit er al een paar jaar op, mss dat de rek er uit is. 
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
 |