Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag over aandrijving
BerichtGeplaatst: zo aug 22, 2010 8:08 pm 

Hallo Allemaal,

Zal me zelf eerst netjes voor stellen voor ik met mijn vraag begin.
Ik ben FireFly en ben 22 jaar,
Woon en werk in Zwolle als MCTIP (systeembeheer).
en ik ben eigenlijk een beetje een leek op het gebied van karten ook al heb ik 2 jaar lang op een kart baan gewerkt.

nu komt mijn vraag ik en 2 anderen vrienden zijn bezig om zelf een soort van kart te bouwen.
nu hebben we al een frame hier op zit stuur inrichting as met rem schijf en tandwiel en stoel. we hebben er zelf al nieuwen remmen op gezegd omdat de remcilinder kapot was. nu moet er dus eigenlijk alleen nog een motor op we hebben zelf al een beetje op internet rond gekeken en zijn we op de volgende motor uitgekomen http://www.multistrobe.nl/?menu=article&categoryID=534649&articleID=9104928 dit omdat hij relatief veel pk heeft voor de prijs het gaat er ons niet echt om of de kart heel hart kan en een goede onderdelen heeft maar meer om het bouwen hiervan. dus vandaar deze relatief goedkope motor. nu is dus de vraag hoe krijg je op deze motor een tandwiel zo dat ik een ketting er om heen kan doen naar de as . ik kwam zelf al het een en ander tegen over koppelingen maar dat staat niet ergens duidelijk op hoe dit werk en wat van een wij nou nodig hebben. ook zag ik dat de motor tegen de klok in draait als hoort dit wel?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 22, 2010 8:16 pm 

Het is maar net vanaf welke kant je kijkt, vanaf de kant waar de trekstarter zit draait hij met de klok mee :P
Normaal gesproken kijk je inderdaad wel naar de kant waar de aandrijving zit. Het is normaal dat hij tegen de klok in draait, das bij karts waar vergelijkbare motoren op zitten ook zo.

Je kan bijvoorbeeld een suco koppeling monteren, deze is leverbaar voor een krukas van 25mm, maar er bestaan vast ook wel andere merken die direkt op 25mm assen passen. Gewoon even googelen en je vindt wel wat plaatjes denk ik zo.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 22, 2010 8:22 pm 

Oke David, top dus ik moet een koppeling vinden die op een krukas van 25 mm past en dan moet in het theorie werken? moet ik ook nog rekening houden met anderen dingen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 22, 2010 8:45 pm 

Je kan vaak kiezen tussen het soort tandwiel dat erop komt, niet alleen het aantal tanden, maar ook het type. Gangbare types zijn 219 en 428.
428 is groter en dikker, en bovendien ook in andere winkels dan Kartshops verkrijgbaar.
Het kan zijn dat de krukas wat te lang is.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]