Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 1:22 pm 

eerst de echte vraag. hoe maak ik een killswitchs?

ik ga ervan uit een knop tussen de blauwe of bruine draad.
welke van de 2?
blauw is aan de kant van de luchtfilter
bruin is aan de kant van de uitlaat.

Afbeelding

volgende vraag. wie kan mij vertelen wat voor motor dit is ?
ik heb bij de aankoop een cylinderwand en kop van rotax erbij gekregen. kan deze op dit onderblok?

(leek mode on)
er is mij verteld. dat het mogelijk moet zijn om op mijn 100cc directaangedreven een vrijloop te monteren.
echter na iets onderzoek blijkt dat dat niet mogelijk is. niet standaard te koop. het is wel gebeurd maar dat was allemaal zelfbouw.
nu ben ik redelijk handig dus wil ik dat ook gaan proberen.
heeft iemand dit eerder gedaan?
ik was aan het denken om er een centrufiegaal koppeling te monteren. nu is mij ingefluisterd dat de krukas te kort is.
hoe word dit opgelost? door te verlengen? te lassen? te klemmen? of kan je zomaar van een andere omzetten? 100 met vrijloop?
of moet je een heel nieuwe laten draaien op een CNC bank ?
heb op marktplaats 3 of 4 stuk100cc met vrijloop gezien. dus die moeten toch een langere as hebben ? of ben ik gek

kan je overstappen naar Vsnaar aandrijving? ik denk zelf van niet. ivm vermogen. maar der zijn ook 1200cc motoren met Vsnaar aandrijving.
meeste centrufiegaal koppeling die ik vind zijn nl met vsnaar.

kan ik het ombouwen naar een bredeketting (125 watergekoeld) en daar een koppeling van gebruiken?

of word mij geavizeerd om gewoon blokje te verkopen en dan en met vrijloop te kopen. en niet moeilijk te doen? ( ja ja ik weet het antwoord al, maar vragen kan)

volgende leekvraag...
ik wil mijn kart uitrusten met een starter. nu heb ik toevallig nog een startmotor van een auto liggen.
als je der stroom opzet dan komt palletje eruit en begint ie te draaien.
als ik een starterkrans van een vliegwiel kan monteren op de achteras dan moet dit werken.
moet alleen zelf de beugels maken.
als je een auto van 1000 kilo kan laten rollen erop kan je een kartje van 50 kilo ermee starten. ( ja ik weet uiteindelijk gaat ie stuk)
alleen startkrans van een vliegwiel is veel te groot dus moet een kleinere tandwiel vinden wat op de startmotor past.

zou makelijk zijn niet meer aanduwen.

gtz bjorn

VDL Berkhof Ambassador 200
125CC iame k25 watergekoelde kart

Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 1:45 pm 

ik heb het nog nooit zelf een koppeling erop gebouwd, maar het lijkt mij ook slimmer en goedkoper om gewoon deze motor te verkopen en een andere met koppeling te kopen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 1:52 pm 

weet je ook welke blokje dit is ? en die killswitch welk draad ?

ja vermoed het wel (ander kopen) maar kijken, informeren en vragen kan altijd. daarom staat er ook bij leek mode on :roll: ike niet weten

Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 1:56 pm 

Ik zou niet weten welk blok dit is. Maar waarom wil je een killswitch? Je kan tog ook gewoon op je rem gaan staan zodat je achteras niet meer draait en dan valt je motor uit!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 2:00 pm 

Eigenlijk mag ik helemaal niet reageren van Kartje in een tweetakt topic, maar ja, noem het een stukje ongehoorzaamheid. :mrgreen:
Overbrenging met snaar lijkt mij not-done [-X , en de meeste centrifugaalkoppelingen hebben standaard een ketting tandwiel.
Als je handig genoeg bent is aandrijving met een getande riem een mooiere en bedrijfszekere aandrijving als de V-snaar, maar ketting geniet toch de voorkeur (verkrijgbaarheid van kettingen en tandwielen)
Hoe wil je de kart starten met een vrijloop koppeling ??? #-o
In dat geval heb je een elektrieke starter nodig of het flostouwtje van een B&S of Honda GX.
de optie om een ander blokje te kiezen is er een van de weg van de minste weerstand, maar wel het meest realistisch

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 2:09 pm 

@freeline88

killswitch is erg verstandig als je ketting breekt..... dan krijg je hem nl niet meer uit. (mij ingefluisterd, en zelfs gelezen op dit forum)

@alex64

van mij mag je reageren :wink: ik zal ff uitlegen hoe ik erop kom (vsnaar) is uit mijn brommer tijd vroeger. had een vespa en had mijn koppeling vastmoeten lassen omdat schroefdraad van bout weg was. 2 jaar goed gelopen.
mijn logica was als je zoeen koppeling passend krijgt je dus moet overstappen naar vsnaar ( idd getande riem ) maar vespa koppeling kan dat vermogen niet aan. maar bij google op centrifugaalkoppelingen kwam ik meestal op vsnaar uit.
vandaar de vraag of je kan ombouwen.
ja ketting heeft altijd de voorkeur...

starten met vrijloop kan je ook aanduwen. ( word zelfs makelijker omdat je echt snelheidmaakt voor het blok meedraaid (meer snelheid is makelijker door compresie) en je hoeft kart niet op te tillen) net als vroeger vespa aanrennen als je de trappers eraf gehaald had.
ps. electro starter wilde ik proberen van mijn oude startmotor te fabrieseren.

gtz bjorn

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 2:41 pm 

Ik denk door de zware compressie dat het niet mogelijk zal zijn om hem in gang te duwen met een koppeling.
ik zou gewoon een blok met vrijloop kopen (vind je voor weinig), en eventueel deze houden als reserve, of verkopen.

Het blok is een ital sistem (100cc waarschijnlijk).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 2:42 pm 

En als je ketting breekt, of er af vliegt, gewoon je hand op de luchtfilter dat hij verzuipt en hij ligt ook stil ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 2:48 pm 

duvelke schreef:
starten met vrijloop kan je ook aanduwen. ( word zelfs makelijker omdat je echt snelheidmaakt voor het blok meedraaid)

Een 100cc motor met koppeling kan je niet aanduwen omdat de koppeling niet aan zal grijpen. Een 100cc met koppeling start je met een externe starter, een onboard starter maken zal ook bijna onmogelijk worden.

Natuurlijk is alles te maken, en je bent heus niet de eerste die het wilt proberen. Maar uiteindijlijk blijkt altijd dat een ander blok kopen vele malen makkelijker en goedkoper is.

Wat je nog wel kan doen is een losse externe starter kopen ( of maken ). En dan de kart op een balkje o.i.d zetten zodat de achterwielen vrijstaan. Dan de kart starten en genoeg toeren houden en je dan door iemand anders van het balkje aflaten duwen, zodat je meteen door kan rijden.
Zo hebben wij het ook een dag gedaan maar daarna alsnog gewoon een motor met koppeling gekocht.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 2:51 pm 

@Klainstain het hand op de luchtfilter weet ik. maar ik las ook in andere post dat als ketting breekt dan loopt ie door. vrij. en KAPOT. dus knopje wat meteen werkt. lijkt mij verstandiger. ( net als ander jongen die switch gemaakt heeft)
op blok staat idd ital sistem en het is een 100CC maar wilde type model weten. ( ivm googlen op tuning en opvoeren)
hier op forum heb ik nog geen vrijloop zien staan. ook marktplaats niks te vinden. ( ik weet geduld)

ik informeeer ook alleen maar naar de mogelijkheid. omdat ik zeker weet dat dit vroeger zelf is gemaakt door mensen. dus het is mogelijk. niet makelijk. mogelijk.

ps als ie vrijloop heeft is ie ook met een startbox te starten dus aankrijgen maak ik me de minste zorgen over.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 2:55 pm 

@DH-karting
Citaat:
Wat je nog wel kan doen is een losse externe starter kopen ( of maken ). En dan de kart op een balkje o.i.d zetten zodat de achterwielen vrijstaan. Dan de kart starten en genoeg toeren houden en je dan door iemand anders van het balkje aflaten duwen, zodat je meteen door kan rijden.
niet om het beter te weten. ik ben ook maar de leek.
maar krijgt het blok dan niet een ongelofelijke klap als je van het balkje afgeduwd word? daarom wil ik vrijloop maken.
als ik dit 2 keer doe dan kan ik blokje weggooien vrees is.

idd je hebt gelijk extren starten is sneller en makelijker dan zelf proberen een starter onboard proberen te maken.

lange stang en 17 dop op startmotor lasen en accu eraan maken is NIET moeilijk :)

gtz bjorn

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 3:41 pm 

Hmm, heb het vorige week nog gehad dat ik mn ketting verloor, snel je hand op de luchtfilter (wel volledig afsluiten) en hij viel meteen stil ;)

Maar dan moet je idd die reflex hebben..
Ik ben ook nog aan het kijken voor een killswitch te maken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 4:10 pm 

Meestal zit er op je CDI achtig iets, het meestal rode blokje voor op je blok, waar de draad naar je bougie naar toe loopt, een stekkertje die niet aangesloten is.
Deze verbinden met een kant van de killswitch, andere kant naar een blank stuk metaal op je chassis.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 5:07 pm 

Zo te zien is het een Motoplat ontsteking, die hebben zo'n extra draad niet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 21, 2010 5:56 pm 

ik was aan denken blauwe draad doorknippen. verlengen en knopje op stuur maken.
simpel zat.

zover ik nu alle reacties en vooral PB gelezen heb. lijkt het erop. ( en ik zeg het voorzichtig ) dat ik ga overstappen naar 125 watergekoeld.
ik heb een mooi aanbod via pb gekregen en moet einde van de maand ff afwachten. dus deze word ingeruild of los verkocht. dan ben ik meteen van alle gezeik af.
ik heb nl van paar mensen gehoord dat die 100cc idd bloedsnel zijn MAAR hebben om de 5 tot 8 uur een revisie van 150 eurries nodig.
dus dan beter maar meteen overstappen. dan der geld in blijven gooien.... dus
heeft veel geld gekost, maar dat noemen we maar leer geld........

gtz bjorn

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende