Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 2:12 pm 

Hallo mede kart freaks,

Waaraan kun je een kart frame onderscheiden van een automaat frame of een schakel frame?

Omdat ik een Mari frame heb met een 100cc roterend erop, en ik hem laatst naar een kartshop heb gebracht en meende te horen dat ie zei dat dit een schakel frame was.

Dus ben benieuwd :D

Alvast bedankt voor de info

100cc ICA
125cc TM Cross

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 2:20 pm 

oojes / bussen voor de schakelstang op het frame ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 2:21 pm 

Aan de bevestigingspunten voor een schakelstang dacht ik. Alex is me net voor. :evil: Dit is 2-takt Alex ksssssst :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 2:27 pm 

Vaak ook:
- stoelsteun die anders is
- andere positionering van versteviging van dubbele buis onder de motorsteun.
- idd ogen aan het chassis voor schakelmechanisme
- hardheid van de achterzijde van het chassis qua buis. Omdat een schakel meer tractie nodig heeft.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 2:50 pm 

@ RJ.

Er zijn ook merken die een automaat chassis ombouwen naar een schakelkart door gewoon een schakelstang erop te zetten.
Deze zijn wel snel op na een race of 1 / 2.

Ook op het homologatie plaatje kan je het vaak terugvinden of het een schakelkart is wel of niet.
Verder valt er niet meer toe te voegen aan het lijstje wat hierboven staat.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 8:44 pm 

Washandje, kan je eens een voorbeeld geven van merken die automaat chassis ombouwen naar een schakelkart én die dan na een race of 1 / 2 op zijn?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 9:01 pm 

Een Energy. Dat is een 30mm buis. En met een ICC erop kan je hem op banen zoals Kerpen al goed afschrijven.
Zelf had ik een Maranello RS7. Dat is een 30mm chassis waar ook met schakels mee werdt gereden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 9:37 pm 

Washandje: ik denk dat je de meeste westrijdframes na een dagje raggen op Kerpen moet nakijken of die nog recht staat of niet platgereden is. Maar jij zegt dat een automaatkart omgebouwd wordt naar een schakel en dan afgeschreven wordt na 1 of 2 races? Sorry, lijkt me sterk hoor. :|

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 9:39 pm 

Letterlijk ombouwen heb ik nooit gezecht. Ik bedoel daarmee dat verschillende automaat chassis er ook in schakeluitvoering zijn. Of gewoon als schakeluitvoeren worden geleverd zonder de Voorremmen en schakelpook :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 9:48 pm 

Okay, heb ik je waarschijnlijk nog maar ns verkeerd begrepen.

Ik las jouw posting:
Citaat:
Er zijn ook merken die een automaat chassis ombouwen naar een schakelkart door gewoon een schakelstang erop te zetten.
Deze zijn wel snel op na een race of 1 / 2.
en daaruit maakte ik op dat je bedoelde dat een automaat kart die naar een schakel omgebouwd werd van ander materiaal/constructie was en dat die dus na 1 a 2 races op zijn.
Wat je dan eigenlijk bedoelde was dat alle schakelkarts na 1 of 2 races op zijn. Of heb ik het weer verkeerd begrepen?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 9:50 pm 

Nee, licht er maar precies aan hoe je rijd. En met wat je rijd.
Er zijn mensen die in 1 weekend 3 buisjes erdoorheen rijden, terwijl de andere er een heel seizoen mee doet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 20, 2010 8:07 am 

Tussen alle extremiteiten door even wat algemene info.

Als je een kartmerk heb, zeg BRM dan zijn er verschillende typen frames. Bij BRM zijn dat de DK8, BB01 en GPM66. Deze drie typen zijn zowel in schakel als in automaat te krijgen. Kort door de bocht wordt de schakelkart wat steviger aan de achterzijde gemaakt om meer tractie te genereren. Dit is nadelig voor automaat karts, welke weinig koppel hebben. Dan heb je nog toepassingsspecifieke tussenvormen. Denk aan 4 takt chassis die tussen automaat en schakel in zitten doordat ze koppel hebben, speciale chassis voor EK en WK op veel rubber (vaak erg zacht en deze worden "moe" nadat ze 2 wedstrijden hebben gereden).

Zo zijn er dus gigantische verschillen. Daarbij, wat de consument vaak niet weet, mag binnen de homologatie tolerantie, het een en ander worden aangepast. Een chassis is dus niet 4 jaar gehomologeerd 100% hetzelfde. Vaak vind je dit niet terug op het chassis. Zo heb je bij BRM GPM66 types van T1 verbeterd tot T6. Waarbij ik reed met de T6 die een andere, verbeterde fuseehoek heeft.

Na al dit geschreven te hebben, beseffen jullie hopenlijk dat er 1001 verschillende chassis zijn. Bedenk echter, dat slechte chassis niet meer gemaakt worden. Echter de een is wat duurzamer dan de ander.

Is het erg dat je met een automaat op een schakel chassis rijdt? Nee, andersom? Nee. Gewoon opbouwen een testen. Bevalt het niet, dan koop je toch van het zelfde merk een nieuw buizenframe waarop je je huidige onderdelen bouwd. Vervolgens stuurt ie als nieuw!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 20, 2010 3:21 pm 

Citaat:
Nee, licht er maar precies aan hoe je rijd. En met wat je rijd.
Er zijn mensen die in 1 weekend 3 buisjes erdoorheen rijden, terwijl de andere er een heel seizoen mee doet.

Okay, maar schrijf dat dan ook gewoon want hetgene je eerst schreef lijkt totaal niet op wat je nu zegt.

@ RJ: Bedankt voor de extra info. Ook nog vermelden dat een frame waar de grote races mee gereden worden ook niet altijd krek hetzelfde zijn als diegene die je in de shop koopt. De racefreames zullen wel altijd ns iets secuurder ineengestoken en opgemeten worden. En afhankelijk van het circuit wordt zelfs al ns een ander type het type buis gebruikt dat uiterlijk dezelfde afmetingen heeft maar van een andere hardheid is.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]