Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Frame afstelling
BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 12:13 pm 

Kan iemand mij uitleg geven of vertellen wat jullie doen met de stabi's in je frame bv bij kouder weer of juist zoals nu het wat warmer wordt?

Ik heb voor een stabi tussen de fusee's zeg maar en ik kan er achter bij de bumper nog een plaatsen en als ik in de kart zit aan de linker zijkant..wat is nu wijsheid??

Alvast bedankt
John

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Frame afstelling
BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 12:38 pm 

Als ik het goed heb en afhankelijk van de basis-stijfheid van je chassis:

- bij nat weer alle stabi's achter eruit/los (voor soms voor ook)
- bij droog weer stabi's vast (achter soms niet).

Dus: meer grip nodig, stabi's los/eruit en andersom natuurlijk: minder grip nodig stabi's erin/vast
En natuurlijk gewoon proberen wat er gebeurt als je een stabi eruit/erin zet. Natuurlijk 1 tegelijk, anders weet je niet welke stabi wat doet.

Ik rij bijna altijd met droog weer (recreant) en ik heb de zijstabi + de voorstabi erin/vast zitten. Achter heb ik hem er niet in zitten.

Succes ermee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 12:51 pm 

Je kunt het een beetje voorstellen dat als je frame slap is (stabi's eruit) dat ie dan een beetje kan wringen/hobbelen in de bochten, door het buigen en meewerken naar het asfalt zal het frame meer grip opbouwen.

Als je de stabi's erin doet dan zal het frame stijf zijn en de banden precies over het asfalt op het plekje drukken waar jij naartoe stuurt, je frame blijft dus niet 'plakken' aan een stukje wegdek waar net veel grip is zoals bij een slap chassis wel gebeurd.

Natuurlijk is dit grofweg gezegd, het zal van de omstandigheden afhangen wat je moet kiezen, ook weet ik bijv. dat bij mijn Birel R31 met twéé voorstabi's de voorste voor de voorkant is, maar de stabi die er 2 centimeter achter zit heel veel over de achterkant van het frame bepaalt. Raar maar waar :P

Citaat:
En natuurlijk gewoon proberen wat er gebeurt als je een stabi eruit/erin zet. Natuurlijk 1 tegelijk, anders weet je niet welke stabi wat doet.
Dit is de enige juiste manier om het voor je zelf te leren. Mensen kunnen je iets met 1000 woorden proberen te vertellen, na 10 bochten weet je precies wat die stabi nou wel of niet doet..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 1:31 pm 

Wilfred, stabi's hebben niks met meer of minder grip te maken, dit is een mogelijk gevolg van het bevestigen of verwijderen van de Stabi's. Een Stabi dient ervoor om het chassis te verstijven, of the verslappen.
Verschillende karts gaan bijv. in de regen harder met stabi's erin dan met stabi's eruit. Dit is ook afhankelijk van de rijstijl van de coereur zelf.
Ook het erin zetten van de stabi aan de voorkant heeft vaak als resultaat dat de voorkant beter instuurt. En heeft weinig met de grip te maken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 1:48 pm 

Citaat:
Een Stabi dient ervoor om het chassis te verstijven, of the verslappen

Citaat:
Je kunt het een beetje voorstellen dat als je frame slap is (stabi's eruit) dat ie dan een beetje kan wringen/hobbelen in de bochten

Citaat:
je frame blijft dus niet 'plakken' aan een stukje wegdek waar net veel grip is zoals bij een slap chassis wel gebeurd.

Je stabi's bepalen je stijfheid, je stijfheid bepaalt de mate waarin je chassis het wegdek 'volgt'. Dus indirect doen de stabi's toch wel degelijk iets met je grip op/afbouw, dit is alleen afhankelijk van de situatie.

En natuurlijk is dit ook per chassis verschillend, maar Johns vroeg ons wat stabi's doen. De verklaring is dus gegeven en zo kan hij hopelijk makkelijker een conclusie trekken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 1:54 pm 

@Scarto,

Inderdaad, ben het met je eens =D) ! Zonder grip kun je niet de bocht om en o.a. met stabi's kun je dit beinvloeden. Vandaar mijn info naar Johns, zoals Scarto ook al aangaf.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 2:03 pm 

@ Scarto
Lees mijn stukje tekst even goed;
stabi's hebben niks met meer of minder grip te maken, dit is een mogelijk gevolg van het bevestigen of verwijderen van de Stabi's.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 2:16 pm 

@Washandje,
Dat weet ik, maar ik geef aan wat de oorzaak van dit gevolg is: de mate stijfheid van je frame.
Welke andere gevolgen komen er volgens jou nog meer bij kijken dan? Ik weet namelijk niets meer te verzinnen waar je stabi's invloed op hebben, naast stijfheid.
Volgens mij word het insturen dat jij noemde namelijk ook bepaalt door de afstelling van je stijfheid t.o.v. wat het wegdek aanbied aan grip.
Ik hoop dat je me dan kunt vertellen wat er nog meer verandert als ik bijvoorbeeld mijn voorste stabi erin zet. Dan leer ik ook weer wat bij :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 2:19 pm 

Als je je voorste stabi erin zit, dan buigt het chassis minder door, en zakt minder door. Daardoor dus ook stijver. Veel meer doet het niet. Dus je slaat de spijker op zijn kop met je tekst.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 2:53 pm 

@Johns,
Zoals je kunt lezen zeggen uiteindelijk drie mensen hetzelfde, alleen met een omweg. :P

Je hebt nu de theorie wel gehad, gewoon kijken of je de situaties in de praktijk kunt herkennen en wanneer het nodig is opnieuw toe kunt passen.
Wel echt één ding tegelijk doen en niet te lang rijden met één afstelling, zo kun je veel verschillende dingen op een dag uitproberen en goed een verschil voelen. Als jij bijvoorbeeld een uur rijd met dezelfde afstelling zul je na dit uur zo vermoeid zijn dat elke verandering in je afstelling anders voelt dan dat het normaal zal doen.

Succes in ieder geval! :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 3:56 pm 

Jongens, ik denk dat het voor een beginnend kartafsteller al moeilijk genoeg is. Voor mij was de uitleg van wilfred en Scarto duidelijk genoeg. Als je dan nog ns begint te discusiëren over hoe je een tekst moet schrijven/interpreteren maak je het de vraagsteller toch maar moeilijker. :roll:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 6:46 pm 

in principe is het zo dat als je je frame stijver maakt dat je meer grip krijgt. dus stabi voor erin zal je meer grip aan de voorkant krijgen. is het zelfde als dat je een hardere achteras gebruikt, dan krijg je meer grip. en met een zachtere as kan je juist grip afbouwen. stabi achter zou ik er gewoon uitlaten. als je achter grip te kort komt kan je eerst je middelste lager vast zetten, hierdoor maak je as weer stijver en dus meer grip.
met de stabi's zou ik zelf niet zoveel doen, gewoon voor erin en achter eruit. als je te veel grip hebt voor kan je 1 kant los maken.
in de regen laat ik de stabi voor er ook in zitten, dan kan je frame beter gaan tillen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 6:57 pm 

Citaat:
Verschillende karts gaan bijv. in de regen harder met stabi's erin dan met stabi's eruit

Daarom ging ik afgelopen zaterdag zo vliegensvlug over het natte Berghem, en ik maar denken dat het aan de motor ligt.
Ook ik ben nog niet oud genoeg om te leren. Heren dank u..........

Stabi verhaal is een persoonlijk verhaal met een theoretische/ praktische onderbouwing. Gewoon uitproberen dus.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 7:25 pm 

in de praktijk is het heel makkelijk een keertje erin en een keertje eruit en je weet wat het fijnste is die dag

ik doe over het algemeen bij een onrustige kart de stabi's eruit

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2010 8:45 am 

Washandje schreef:
stabi's hebben niks met meer of minder grip te maken, dit is een mogelijk gevolg van het bevestigen of verwijderen van de Stabi's.

@ washandje, een bloedneus heeft niks met een grote mond te maken, dit is een mogelijk gevolg van het hebben van een grote mond. :lol:
tuurlijk heeft een stabi invloed op de rijeigenschappen van een kart, dus is het bijzetten of weglaten onlosmakelijk verbonden met het creeren van meer of minder grip, maar het is slechts een van de vele mogelijkheden, en zeker niet de meest gebruikte.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende