Auteur |
Bericht |
HL Visser
|
Geplaatst: za apr 03, 2010 6:16 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 16, 2008 1:15 pm Berichten: 17 Woonplaats: Klaaswaal
|
Hallo , Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat een krukaslager van een Pavesie 125 cc radiale speling heeft , en zo ja hoeveel is dan normaal ?? afgelopen week Blok gekocht bij ab karting en deze zij dat dit normaal is bij zo,n blok ?? binnen bus gaat dan toch over de krukas draaien met als gevolg een kapotte krukas tap ?? waarom moet er overigens axiale speling op zitten , dan gaat het lager toch over de kruktap glijden/draaien , met als gevolg na verloop van tijd een verslete kruktap . waarom kan dit niet gewoon een vaste verbinding zijn , zoals elk krukaslager op de binnen bus vast hoort te zitten ?? Iemand uitleg ????? Graag hoor ik van jullie groetjes Gerben Visser
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: za apr 03, 2010 7:43 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Hoi Gerben Je kunt ook even naar Paauwer bellen in Roosendaal die is dealer van pavesie
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
Jurgen#21
|
Geplaatst: za apr 03, 2010 7:44 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm Berichten: 336 Woonplaats: Oudenbosch
|
|
Omhoog |
|
 |
masteryoda
|
Geplaatst: za apr 03, 2010 11:20 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm Berichten: 115
|
Er moet juist axiale speling aanwezig zijn, Radiale speling Niet. Maar als het goed is heb je deze speling op je lagers en niet op de verbinding lager/kruktap. er zijn verschillende soorten lagers, de meest gebruikte vind je hieronder. C3 - speling groter dan C0 C4 - speling groter dan C3 C5 - speling groter dan C4.
de meest gebruikte tegenwoordig zijn de C4 volgens mij. het voordeel van deze lagers zijn door de aanwezige axiale speling en de speling op het pistonpen/ bigend lager, kan de krukas vrij rondlopen en geeft het lager geen weerstand bij zijdelingse belasting. als je bijvoorbeeld door een bocht gaat . In de 125cc wegrace worden in plaats van kogellagers ook veel tonlagers gebruikt die nog meer axiale speling hebben.
groet, reinier
Laatst bijgewerkt door masteryoda op zo apr 04, 2010 9:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: zo apr 04, 2010 8:18 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Hoi,
Ik rij al een aantal jaren met pavesi en heb al veele malen pavesi motoren gereviseerd. Als het blok in elkaar zit mag je geen radiale speling voelen op de krukas. Axiaal wel een beetje.
Als je wel radiale speling hebt kan dit verschillende oorzagen hebben. 1 passing op de krukas tap is versleten. (normaal schuift het lager er stroef op, zit niet echt vast). 2 passing in het carter te ruim door slijtage. 3 het lager is defect.
|
|
Omhoog |
|
 |
the duke
|
Geplaatst: zo apr 04, 2010 8:41 am |
|
Geregistreerd: za mei 20, 2006 7:52 pm Berichten: 578 Woonplaats: THORN
|
Aan een zijd emoet het lager vastzitten aan de andere zijde niet (glijpassing). De krukas moet kunne uitzetten door de warmte als ze dit niet kan loopt hij vast.
|
|
Omhoog |
|
 |
Henri
|
Geplaatst: zo apr 04, 2010 8:50 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Aan beide zijden gewoon een stroefe passing en geen vaste passing.
|
|
Omhoog |
|
 |
HL Visser
|
Geplaatst: ma apr 05, 2010 9:23 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 16, 2008 1:15 pm Berichten: 17 Woonplaats: Klaaswaal
|
Bedankt voor jullie reactie`s Ik heb het blok uit elkaar gehaald en het blijkt dat de kruktappen zijn ingelopen andere krukas ?? Ik ga navraag doen wat het kost om de kruktappen te laten opspuiten , vlamspuiten genoemd Zijn de kosten te hoog dan gaat het blok terug naar waar het vandaan komt , AB Karting te Nijmegen Vr gr Gerben
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: ma apr 05, 2010 9:36 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
opchromen is ook een optie maar ook niet goedkoop
|
|
Omhoog |
|
 |