Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitlijnen van een kart
BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 7:11 pm 

Ik weet dat kartje hier al een bericht over heeft gemaakt, maar toen ik vandaag op zijn manier mijn kart ging uitlijnen kwam ik op een beter en makkelijkere manier. Ik wil nu niet zeggen dat die van kartje niet niet goed is, maar deze manier is sneller dan die van kartje.

Hier wat foto,s

Afbeelding

Afbeelding

Als je een rechte balk tegen je achteras houd en dan bij je schijven de ruimte van de 2 (witte) lijnen opmeet. Moet er bij alle 2 de witte lijnen de zelfde afstand zijn. Als je dat aan allebij de kanten hebt gedaan ben je klaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 7:24 pm 

Dat is theoretisch inderdaad een mogelijkheid. Maar hoe weet je dat je die lange balk exact loodrecht op je achteras houdt?
Een afwijking van 1 of 2 mm aan de kant van de achteras kan aan de andere kant van de balk een afwijking van misschien wel een cm of meer zijn.

Om over zo'n afstand op de mm precies te kunnen meten, moet de haaksheid bij de achteras heel erg nauwkeurig zijn.
Bij een afwijking van maar 1 graad, is over een afstand van 1meter het verschil al 1,75 cm.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 7:40 pm 

heb je dan niet 0 sporing staan

volgens mij werkt kartje alleen met de achter as om te kijken of bijde fusees hetzelfde staan dan pas kun je namelijk echt netjes de sporing meten die meet je dan vervolgens gewoon tussen de schijven. in deze stand zou ook de stuurstang recht moeten staan bijde spoorstangen schillen namelijk van lengte

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 7:42 pm 

Zoals David al zegt, is redelijk onnauwkeurig. En dit kan je ook niet alleen doen vermoed ik.

Maar is wel leuk dat er toch nog mensen zijn die de moeite doen om ns andere manieren aan te brengen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 8:00 pm 

Dat klopt inderdaad, en dan ook nogeens de moeite nemen om een foto ervan te posten en de ervaring met ons willen delen :LL

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 11:29 pm 

Ik wist dat deze blak recht is, maar als je vanaf je wielklos meet zoals beschreven staat bij kartje zit je ook al snel met een paar milimeter verschil. Maarja iedereen heeft zijn eigen mening
Maar nu wil ik camber instellen. Ze zeggen dat je dan van uitlijnshijf naar uitlijnschijf moet meten, maar dat is tog niet nauwkeurig. Als je dan5 mm camber hebt, weet je tog niet als aan elke kant de hoek gelijk is. Vanuit waar meten jullie dat?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 06, 2010 10:00 am 

Het beste is als uitganspunt (in neutraalstand) eerst te meten vanaf de kop van je fuseebout van de ene kant naar de bovenkant van je uitlijnschijf aan de andere kant en dat voor beide kanten. Dan heb je al de beginwaardes (liefst beide hetzelfde). Dan kan je verder werken/afstellen.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]