Auteur |
Bericht |
Hendrik1985
|
Geplaatst: di maart 02, 2010 10:47 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
Hallo ik ben hendrik en nieuw hier op het forum....  nee ff zonder gekheid. ik heb een lange tijd zitten wikken en wegen wat ik nou echt wil. ik heb in kartbegrippen echt maar een klein jaar budget maar wil toch wel iets hebben wat een beetje snelheid heeft en spectaculair rijdt. 125cc schakel valt dan natuurlijk als eerste af en 125cc automaat in tweede instantie ook. ik heb vrijwel mijn besluit genomen op 100cc luchtgekoeld zonder koppeling. dit omdat de motoren niet duur in aanschaf zijn. onderhoud is goed zelf te doen en laten we nou eerlijk zijn.., het geluid is super! en omdat ik toch maar een paar keer per jaar ga rijden maakt het mij niet erg veel uit als de revisie rond de 10 uur ligt. voordat ik in het wilde weg eentje ga kopen wil ik toch nog ff wat informatie van jullie. er zijn twee typen 100cc luchtgekoeld direct aangedreven en dat zijn de met membraam en roterende inlaat. -- welke van de twee adviseren jullie in gebruiksvriendelijkheid, snelheid/vermogen, levensduur en verkrijgbare onderdelen? -- en daarnaast welk merk kan ik het beste nemen ook met oog op de nog verkrijgbare onderdelen en de eventueel eerder genoemde punten. belangrijk puntje, ik houd er niet van om als rijdende chicane over het circuit te gaan. snelheid is wel belangrijk mits de onderhoud intervallen niet te veel van elkaar verschillen. als iemand met kennis van zaken mij hier het een en ander over kan vertellen ben ik je erg dankbaar. Hendrik.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: di maart 02, 2010 11:09 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
100cc is buigen of barsten  zijn leuke motortjes  het geluid alleen al Brrrr krijg er kippenvel van  . vaak Olie kopen en is erg duur want je moet tussen de 1:17 en 1:19 smeren, mits goed onderhoud kan je er veel plezier mee hebben. intervallen zijn ongv tussen de 10 en 15 uur volgensmij grtz Swiss
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: di maart 02, 2010 11:10 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
en ik reed iame  membraam 22 pk , volgensmij
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di maart 02, 2010 11:20 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik zou ook voor een membraamgestuurde moter gaan, die zijn meestal gemakkelijker af te stellen, en niet echt veel langzamer. Wat onderdelen betreft is Iame inderdaad een goede keus.
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: di maart 02, 2010 11:53 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
ik heb nu namelijk de keuze uit;
een rotax membraam gestuurde incl uitlaat en extra zuiger( vlak bij mij te koop ) 300,- maar ben aan het afdingen een vortex roterende gereviseerd voor 150,- wat wel een lekker prijsje is.
beide te koop wegens beeindigen hobby.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di maart 02, 2010 11:59 pm |
|
|
Tja Rotax maakt volgens mij niets meer voor de 100cc blokjes, al schijnen veel Iame onderdelen ook te passen, en in principe is zo'n blokje toch total loss als er een typespecifiek onderdeel onherstelbaar kapot gaat (cilinder, krukas en dat soort zaken).
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: wo maart 03, 2010 12:05 am |
|
|
hmm, die zijn helemaal niet meer verkrijgbaar? ik dacht dat bedrijven zoals kart-parts, heide mulder, kartshop amsterdam nog redelijk actief zijn met 100cc's.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo maart 03, 2010 10:20 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Hendrik,
Qua snelheid is mits goed afgesteld een roterende het snelst. Maar die motors zijn dan weer heel wat moelijker in gang te lopen én zijn wat fragieler. Zoals al gezegd is een membraangestuurde de beste keuze. Het beste is er zo weinig mogelijk geld aan te geven, onderdelen kan je mits wat zoekwerk links/rechts nog wel verkrijgen en als zo'n blokje dan toch ns uberhaupt einde levensduur is (zoals David zei) ben je niet te veel € kwijt en heb je toch weer wat geleerd.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo maart 03, 2010 11:36 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
mijn mening :
neem een membraam gestuurde machine, is iets makkelijker te begrijpen en ik vermoed dat daar meer materialen voor te vinden zijn dan een roterende. Kietel de machine niet te veel op, dat scheelt rij tijd.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo maart 03, 2010 6:07 pm |
|
|
Citaat: hmm, die zijn helemaal niet meer verkrijgbaar? ik dacht dat bedrijven zoals kart-parts, heide mulder, kartshop amsterdam nog redelijk actief zijn met 100cc's.
Dat Rotax geen onderdelen meer maakt wil nog niet zeggen dat ze nergens meer verkrijgbaar zijn. De adressen die je noemde hebben zeker nog wel het één en ander liggen. Wat slijtagedelen betreft, zoveel zitten er niet in een 100cc blokje, wat lagers en pakkingen, die zijn vaak toch relatief universeel, en anders kan er meestal wel een alternatief gevonden worden.
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: wo maart 03, 2010 10:11 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
vergeet ook niet dat er bergen van die motoren rond zwerven door nl
die membraam gestuurde lijkt me te duur tussen de 100 en 200 euro vind je genoeg van deze motoren ik zou wegens de prijs voor de roterende gaan technisch mischien voor de membraam omdat die wat makkelijker starten
ook nog een belangrijk iets er worden geen inlaat filter van het nieuwe type voor roterende inlaten gemaakt die zul je zelf moeten ombouwen
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: wo maart 03, 2010 11:09 pm |
|
|
bedankt allemaal voor jullie reacties, 300 vond ik ook al erg duur en ik heb hem bijna zo ver dat ik er 200 voor kan betalen. nog ff doorlullen.
ik bind me er niet helemaal aan vast maat volgens mij is het in emmen en stadskanaal nog steeds toegestaan om zonder MD demper en filter te rijden. en aangezien ik 90% van de keren dat ik ga, hier ga rijden lijkt me dat nog niet het grootste probleem.
ff puur voor het boys/toys gevoel maar wat het het gemiddelde vermogen van een membraam gestuurde of een roterende 100cc. en qua snelheid, waar kan ik een membraan gestuurde of een roterende 100cc mee vergelijken?
|
|
Omhoog |
|
 |
mikymike
|
Geplaatst: do maart 04, 2010 7:49 am |
|
|
roterend(carb aan de zij kant) +/- 28 pk zuiger gestuurd (carb bij de cilinder aan de voor kant) +/- ?? mebraam (carb aan de voorkant van het blok) +/- 23 pk
_________________ Tony Kart EVR racer 2010 - Rotax Max
|
|
Omhoog |
|
 |
Peter de Jager
|
Geplaatst: do maart 04, 2010 10:12 am |
|
Geregistreerd: vr jul 25, 2008 1:36 pm Berichten: 59 Woonplaats: Nuenen
|
Ik heb zelf met roterend gereden (dus geen koppeling!), later overgestapt op rotax max vanwege het gemak van de starter en de koppeling... roterend is uitdagender te rijden dan rotax max, zeker onderin heb je veel meer dan de rotax max, boven 8000 toeren (als ie goed is afgesteld) komt rotax max weer goed mee. Dus op een baan als eindhoven heb je op het middenstuk met al die bochten wel plezier met een 100cc. Voorwaarde is wel dat je niet te rijk bent afgesteld onderin (maar is makkelijk te veranderen met die carburateurs). Ik reed zelf meestal met een 'niet te hoog' toerental om de levensduur wat in de hand te houden. Voorbeeld: als max. toerental van de 100cc ong. 18.000 toeren was, reed ik met max. 16000-16.500 toeren, dat scheelt best veel kwa slijtage. En het accelereerde nog steeds beter dan een rotax max...
Veel plezier met je beslissing. Ik geloof dat kartshop amsterdam (willem kroes) nog erg veel goedkope 100cctjes heeft..
_________________ TIBI Racer
|
|
Omhoog |
|
 |
Klainstain
|
Geplaatst: do maart 04, 2010 5:05 pm |
|
|
Ik rijdt ook met een roterende rotax 100cc, ik kan alleen maar beamen dat het superblokjes zijn 
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
 |