Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 4:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm
Berichten: 848
Woonplaats: denderhoutem (belgië)
Hey,

ik heb weer eens geluk gehad. :shock:
De vorige 2 dagen heb ik met een paar vrienden, voor hen een kart opgebouwd. het chassis was van mij en de motor(b&s) van een kennis. Alles was in orde en we zijn dan maar gaan testen.
Het eerste half uur ging het goed maar daarna kwam 1 vd 2 vrienden binnen met het bericht dat de gas bleef hangen.
Toen ben ik er nog eens mee vertrokken en heb het heel even gevoeld, dus dat proberen te verhelpen met wat WD-40 in de gein te spuiten. Terug de baan op maar het probleem was nog niet weg. Het was opeens zo erg dat de gas redelijk hoog bleef hangen in een kletsnatte bocht net voor een recht stuk, met als resultaat: een redelijke klap in de banden.
Alles was toch nog in orde zowel met mij als met de kart.

Nu ben ik er toch wat voorzichtiger mee, en aangezien ik hier net een 100cc heb staan, zou ik niet graag hebben dat de gas daarvan blijft hangen(of dat ik toch nog kan ingrijpen als het gebeurt) want die impact is toch nog wat groter .

Zou iemand van jullie me kunnen uitleggen hoe je een dodemansknop kan installeren op een kartmotor en wat dat eigenlijk precies is? (motor: Parilla 100cc zonder koppeling)

grtz
kenneth

_________________
Afbeelding

Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35
Gillard T-rex - nr: 35


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 5:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Hier is al eens een topic over geweest.
Om het kort samen te vatten.
Hand voor de luchtfilter of benzineleiding afknijpen om zo te verzuipen of benzine eraf te halen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 5:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Dat is wat k ook gedaan heb toen mijn gas bleef hangen, maar dat is niet het antwoord op de vraag van Kenneth...

Kenneth vraagt hoe je een dodemansknop precies installeert.

Ikzelf weet niet precies hoe dat gaat maar, bij een dodemansknop is het de bedoeling dat hij alle ontsteking abrupt gaat stoppen.
Dus het is volgens mij een 'iets' (weerstand?) dat je tussen bobine en bougiedop steekt?
En als je dan op het eigenlijke knopje drukt, dat de weerstand dan daadwerkelijk de stroom gaat afsnijden?

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 5:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Zelfde principe als bij electrisch (TAG) gestarte motoren dus ! Knopje dat de stroom onderbreekt.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door Wilfred op do feb 18, 2010 5:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 5:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Zorg gewoon dat je materiaal top in orde is. Nieuwe gaskabel en gaskabel omhulsel zal al ervoor zorgen dat het nooit gebeurt!
Toen mijn kabel rafelde gebeurde het elke maand.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 5:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 13, 2008 12:48 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Weert
Ongelukjes kunnen altijd gebeuren washandje, hoe goed je je materiaal ook in orde hebt

_________________
Groeten Mark
Lenzo Kart met een Seven ICC 2001 L2

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 5:51 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Inderdaad H288! Zeggen dat je materiaal in orde moet staan heb je niks aan. Er kan van alles mis gaan ook als je materiaal in orde staat. Neem maar gewoon het voorbeeld van iemand die over je zijkant gaat en zo je gaspedaal kromtrekt of je luchtfilter raakt waardoor die kantelt en je gasklep blokkeerd. Of er breekt ergens wat af wat je net gemist hebt.

@ Wilfred, er zijn een hoop TAG's waarbij de dodemansknop de stroom aan de massa legt. Het zou logischer lijken dat zo'n knop de stroom onderbreekt maar daar wil bijna niemand aan. Dit omdat het betekent dat als zo'n knop faalt hij de motor kan stilleggen als je het niet wenst. Tijdens een wedstrijd bijvoorbeeld. De meeste wedstrijdrijders zouden zo'n knop al direct kortsluiten zodat die altijd de stroom doorgeeft. :idea:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 7:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
Ook met nieuw materiaal kan het gebeuren
Wij hebben afgelopen seizoen ook wat problemen gehad met de gaskabels
Dat terwijl wij als team ons materiaal goed onderhouden

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 8:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Beire,

Bij de Swissauto zit bij de accu een stopknop; deze bedoelde ik eigenlijk. Dus die kun je denk ik vergelijken met het effect van een dodemansknop. Ik kan dus in geval van open blijven staande gasklep deze stopknop gebruiken, maar dat zullen lang niet alle motoren hebben inderdaad.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 11:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm
Berichten: 353
Woonplaats: bemmel
op de meeste 100cc blokken is dit heel makkelijk te maken.
meestal zit er op de bobine een loze stekker.
deze verbinden aan een schakelaar de schakelaar een massa en klaar.

_________________
Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2010 12:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
ik denk dat als je gas blijft hangen en je de bocht in vliegt je dan niet eens de tijd krijgt om de schakelaar
te vinden en te bedienen...

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2010 1:08 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
als je op het einde van het rechte stuk zit.. en je komt aan volaan.. en je merkt dat je gas blijft hangen, voor jij die knop hebt aangeraakt. en die motor afslaat. sta jij al in de banden denk ik. Denk dat het weinig zin heeft idd....


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2010 9:10 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Het zal altijd wat tijd vergen om de stroom te onderbreken, maar beter iets dan niets..... en als die switch op het stuur zit, kun je er heel snel bij. Blijft natuurlijk het feit dat je niet veel tijd hebt als het op het einde van het rechte stuk gebeurt.... #-o

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2010 10:35 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm
Berichten: 848
Woonplaats: denderhoutem (belgië)
Dat begrijp ik ook wel dat het mss weinig kan uitmaken, maar wat het uitmaakt is dan toch dat al...
het is gewoon dat ik toch iets, al is het effect klein, kan doen als er iets mis gaat.

grtz
kenneth

_________________
Afbeelding

Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35
Gillard T-rex - nr: 35


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodemansknop
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2010 10:54 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Rijswijk
Zoals golfje al zei.
Bijna alle 100cc blokken hebben een rood stekkertje los hangen op de bobine.
Als je daar een knop of schakelaar aan maakt en die weer verbind aan de massa heb je een dodemansknop.
Ik zou dan wel een schakelaar nemen. aangezien je een knop ingedrukt zou moeten houden, anders slaat hij weer aan natuurlijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David