Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe remmen ontluchten
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 5:07 pm 

Geregistreerd: zo dec 13, 2009 10:35 am
Berichten: 9
Woonplaats: apeldoorn
kan iemand mij op weg helpen om te omschrijven hoe ik mijn rem kan ontluchten van mijn kart
ik weet wel hoe ik normaal bij machines remmen kan ontluchten maar hier zit geen resevaar op dus hoe werkt dit?

is er soms een filmpje van of ergens een omschrijving, zover ik het weet hebben we standaard remcilinder

en hoe gaat dit als de remmen wat slijten moet je dan blijven bij vullen?

alvast bedankt :?:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 5:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Alsket goed heb heb je er een speciaal stuk voor nodig (reservoir dus waarschijnlijk) maar moet zelf eens zien daarvoor.

Als de remblokjes versluiten, gebruiken we spacers: stukjes ijzer tussen beide remklauwen weghalen of een stukje ijzer tussen de remklauw en het remblokje bij steken.
(als je snapt wat ik bedoel?)

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 5:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
ik doe het als volgt:

Je schroeft het vijsje van je rempomp los, olie in gieten, toedraaien en ongeveer 20x handmatig remmen.
Als je dan het schroefje weer lost, komt er lucht uit, en is er weer plaats voor nieuwe olie.
Dit enkele keren doen tot het vol zit.

Pas wel op dat je niet remt als je vijsje er niet inzit, dan spuit de olie wel een eind in de lucht !

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 5:43 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
het beste is een rem ontluchter kopen of lenen

dan op de pomp zetten en een paar keer pompen zodat alle lucht uit de pomp is jeziet dan geen belletjes meer omhoog komen in de ontluchter

dan het remontluchtings boutje bij de remklauw eruit draaien die het dichtste bij de pomp zit qua slang lengte

olie door laten lopen als je er al olie in had wachten tot die blank word en dan nog ff wachten

dan de andere kant van de klauw ontluchten

heb je de rem cilinders eruit gehad dan moet je nu alles dicht maken en een paar keer hard remmen zodat alles zich zet en dan nog een keer alles ont luchten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 5:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Met een beetje pech ben je met de methode van Klainstain 3 dagen bezig zonder resultaat, al sluit ik niet uit dat het soms inderdaad wel werkt.
Alleen even ontluchten is niet zo moeilijk: rem indrukken en achter bij de remklauw de ontluchtingsboutjes of nippels losdraaien, wachten tot er geen lucht meer uit komt en weer dichtdraaien. Eventueel herhalen tot alle lucht eruit is, indien nodig remvloeistof bijvullen.
Remsysteem (bij)vullen, is wat ingewikkelder, en het hangt van je remsysteem af hoe je te werk moet gaan.

Ik ga in jouw geval even uit van een remsysteem dat niet zelfstellend is, en geen reservoir op/in de rempomp heeft.
Het gemakkelijkste gaat het vullen dan met een zogenaamde remontluchter. Deze wordt op het vulgat van de rempomp gemonteerd, en vervolgens gevuld met remvloeistof. Daarna open je weer de ontluchtingsboutjes op de remklauw, en vervolgens draai je het kraantje dat op de remontluchter open. Hierdoor stroomt de remvloeistof je remsysteem in. Zodra er geen lucht meer uit de ontluchtingsboutjes komt deze weer dichtdraaien, paar keer het rempedaal indrukken, als er nergens nog lucht zit het kraantje op de remontluchter sluiten, remontluchter verwijderen, boutje in vulgat draaien en klaar. Eventueel nog een keer ontluchten.

Edit: Joris was me voor :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 5:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Mijn methode werkt bij mij al altijd :D

Maar goed, het kan zeker zijn dat het niet altijd werkt, maar waarom dan ?

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 6:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Het hangt af van de rempomp, in mijn rempomp zit bijvoorbeeld een reservoirtje, en zou jouw methode bijvoorbeeld werken al moeten dan wel de ontluchtingsboutjes op de remklauw geopend worden.
Een rempomp zonder reservoir drukt de remvloeistof uit de rempomp, de remleiding in bij het indrukken van het rempedaal, echter trekt het diezelfde remvloeistof ook weer terug de rempomp in bij het loslaten van het rempedaal.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 6:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Hmmm ? bij mij zit er ook geen reservoir op, enkel het boutje op de rempomp lossen, en telkens handmatig pompen.

Nog even voor de duidelijkheid: Denk niet dat ik je niet geloof, ik versta het alleen niet zo goed :lol:

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 6:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
In jouw geval zal het werken als er bij het loslaten van het rempedaal minder remvloeistof terugkeert in de rempomp, als dat eruit gegaan is, en in plaats daarvan wat lucht mee gaat. Werkt echter lang niet altijd en niet bij iedereen even goed.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 6:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Oké, bedankt ! ;)

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr feb 05, 2010 10:43 pm 

Geregistreerd: zo dec 13, 2009 10:35 am
Berichten: 9
Woonplaats: apeldoorn
oke bedankt jongens ik ga het eens probeeren met een resevaar dan zal door de statise druk de lucht er netjes uit stromen als je de ontluchtings nipels open hebt en de remklauw iets hoger plaatst. bedankt :D


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David