Auteur |
Bericht |
Tom
|
Geplaatst: za jan 02, 2010 10:58 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Hiii,
Titel is nogal onduidelijk omdat ik hem niet te lang wou maken.
Mijn vraag is eigenlijk: wat gebeurt er tussen het moment dat je de pedaal induwt en dat de motor in toeren stijgt?
Het is, neem ik aan, niet simpelweg omdat je de gasklep opentrekt door op de pedaal te duwen, dat de motor ineens gaat toeren? Ik snap het principe wel hoe een motor werkt (voor de duidelijkheid), maar wat stuurt de zuiger nu om meer toeren te gaan maken?
Grtz, Tom
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
freeline88
|
Geplaatst: za jan 02, 2010 11:12 pm |
|
Geregistreerd: za dec 19, 2009 5:37 pm Berichten: 112
|
Als je gas geeft, komt er meer benzine in de zuiger. als dan de bougie een vonk geeft ontbrand de benzine en duwt de zuiger naarbeneden. Daardoor gaat de krukas draaien. Hoe meer gas jij geeft, hoe meer benzine er in de cilinder komt, hoe groter de ontbranding is, hoe harder de zuiger naarbeneden word gedrukt.
_________________ birel da sempre leader del mondo
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: za jan 02, 2010 11:16 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Ok.
En hoe wordt er dus meer/minder aangezogen? Dit ligt dan ergens in de carbu ofzo want ik neem aan dat die brandstof niet simpelweg in de carbu tot in de motor sijpelt, maar dat er van ergens een bepaalde kracht moet komen...
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
freeline88
|
Geplaatst: za jan 02, 2010 11:20 pm |
|
Geregistreerd: za dec 19, 2009 5:37 pm Berichten: 112
|
De meeste motoren (mijn rotax max) hebben een vacuum benzinepomp. Dat werkt op het vacuum van de motor
_________________ birel da sempre leader del mondo
|
|
Omhoog |
|
 |
Klainstain
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 12:58 am |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
de mijne heeft dit niet, maar dit wordt normaal opgezogen door de compressie van de motor. Bij een gasschuif carbu kan je heel duidelijk zien hoe de werking juist gaat.
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 9:06 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Als de zuiger op en neer gaat zuigt de motor een brandstof/luchtmengsel aan. Door gas te geven krijgt de motor meer mengsel binnen en een grotere ontbranding gaat dus meer toeren draaien dus meer aanzuigen.
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
TechnoPro
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 2:04 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm Berichten: 68
|
 Even wat zaken duidelijker maken. 1: Benzine wordt "opgeslagen" in de vlotterbak , dit is het bakje dat onderaan je carburator zit en waar je benzineleiding op toekomt. In dit "bakje" zit een vlotter die omhoog gaat als het benzine niveau stijgt ( en sluit dan de benzine af ) , als de benzine daalt , zakt de vlotter en komt er nieuwe benzine in. Vergelijk het met het waterreservoir van een WC. 2: De benzine kan op 2 manieren in de vlotterbak komen ; Ofwel heb je de tank bovenop de motor en loopt door het hoogteverschil gewoon "naar beneden" , tweede mogelijkheid ( zoals op de meeste karts ) via een pomp die de benzine van de tank pompt naar de vlotterbak. Deze pomp wordt gestuurd door de onderdruk van de motor. 3: De carburator; als je in de keel van een carburator kijkt zal je zien dat deze eerst breed is dan in het midden smaller en dan weer breder. Dit is een venturi. Als je lucht door de venturi laat stromen zal je merken dat de snelheid van de lucht in het midden ( aan het smalste deel ) hoger is dan aan het begin of einde ( breedste deel ). Dit heeft een gevolg , hoe hoger je luchtsnelheid hoe LAGER je druk is , dwz in het midden van de carburator is de druk lager dan aan het begin of einde. Als we nu een buisje zetten vanuit dat middenste deel in de venturi naar de vlotterbak dan gebeurd het volgende : In de vlotterbak heerst er atmosferische druk ( 1030 mbar , want de vlotterbak heeft een verbinding naar buiten met de buitenlucht ) in het midden van venturi heerst een lagere druk DUS trekken we benzine uit de vlotterbak , de benzine komt in de luchtstroom en "vliegt" de cilinder in om te verbranden. 4/ Hoe meer gas je geeft , hoe meer lucht er door je venturi zal gaan , hoe groter het drukverschil en hoe meer benzine de cilinder in gaat , dus hoe sneller je motor gaat draaien. hoop dat het wat duidelijker is 
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 2:14 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Dat is dus de uitleg dat ik nodig had.
Bedankt!
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
TechnoPro
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 2:16 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm Berichten: 68
|
 Ik had al het gevoel. Daarom is er een forum en zit elke dag in de techniek dus...................
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 8:19 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Is een mooie uitleg.  Maar kan je ook eens uitleggen hoe een carbu op een kartmotor zoals een 100C bijvoorbeeld werkt? Die hebben geen vlotterbak en daar is de werking dan wel net iets anders.
|
|
Omhoog |
|
 |
TechnoPro
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 9:06 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm Berichten: 68
|
Op zo een type carburator is er een benzinepomp op de carburator gemonteerd, deze pompt de benzine naar een 2e kamer waar er in plaatst van een vlotter ( zoals in een klassieke carburator ) een membraan is gemonteerd. Aan dit membraan is de vlotternaald gemonteerd en een veertje. dus bovenaan het membraan ligt er een zekere reserve aan brandstof ( weliswaar zeer klein ) en onderaan is er niets , enkel een verbinding met de buitenlucht om atmosferische druk te hebben ( 1030 mbar ong ) Als we gasgeven, stroomt de benzine weg naar de venturi en gaat dus weg van de bovenkant van het membraan , het membraan verplaatst zich door de veer en opent de vlotternaald , er stroomt weer benzine binnen , het membraan verplaatst zich weer door druk en gewicht van de brandstof waardoor vlotternaald sluit. Dit gebeurd dus constant , op en neer van het membraan , op en dicht van de vlotternaald. Hoop dat het enigzins duidelijker is nu . Dit type carbu's kom je ook tegen op bijv bosmaaiers want dit type carbu kan je ook zijn "kop" laten werken alhoewel het nut daarvan voor een kart eerder beperkt is ;;;; 
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: zo jan 03, 2010 9:26 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Dat is nog ns een knappe uitleg. Bedankt!
|
|
Omhoog |
|
 |