Auteur |
Bericht |
Xzelicon
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:09 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Hallo, ik ben van plan om over een flink aantal maandjes wel eens een paar keer alleen te gaan karten, nu heb ik een geweldige rotax 100cc zonder koppeling. Vandaag wat geoefend met aanlopen in je eentje, maar de kart vertrok 1 keer bijna zonder mij  (hoorde nog niet goed aan de motor wanneer die aansprong...) en het is een keer goed gelukt, maar af en toe was de binnenplaats net iets te klein. Nu heb ik wel een makkelijke manier om hem met 2en te starten: namelijk een blokje hout wat precies hoog genoeg is zodat de kart net van de grond is, spanband om de achterwielen trekken, 1 zetje en ik ben weg. Maar dit gaat dus alleen met zijn 2en (als je het risico dat de kart alleen gaat niet wilt nemen...) Heeft er verder nog iemand tips ivm aanduwen? Ik doe het als volgt: optillen, rennen, op de grond zetten doorduwen en als hij aan gaat slaan erin springen en gas geven. Verder ben ik nog op zoek naar afsteltips, hij staat aardig rijk nu en houd als hij op de grond rijd wat in, dus hij staat te rijk dan? Verder heb ik op de bok nog even de hoge toeren lichtelijk afgesteld, want hij kwam niet boven de 9000, nu gaat hij tot 11000 ongeveer na 2 keer lichtjes inhouden ofzo, staat hij dan nog te rijk? Of moet hij dan juist wat rijker? Heb er niet te veel mee geexperimenteerd wetende dat de kans op een leuke vastloper niet al te klein is. Verder rookt hij lekker, vooral laag toerig Groetjes
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:27 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
11000 toeren is wat te weinig voor een 100cc die moet er toch mindtens 17000 lopen
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:29 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Dat weet ik, zeker voor deze met roterende inlaat, maar moet hij dan dus rijker of armer? Want ik had hem iets armer gezet, en toen kwam hij tot 11000, dus moet hij dan nog armer, of doe ik het verkeerd en moet hij juist rijker?
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:36 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Xzelicon,
Fijn te horen dat je blokje weer loopt.
Je kan makkelijk checken of hij te rijk staat of niet.
Inhouden wijst op te rijk, maar best even checken.
Als je even choket en merkt dat hij terugvalt in toeren, staat hij alvast niet te arm. Als hij dan pas gaat doorlopen (dus omhoog gaat in toeren) moet je maken dat dat ding rijker staat.
Ik gok in ieder geval toch op de eerste.
Als hij terugzakt in toeren, moet je hem wat armer proberen zetten en kijken of hij dan wel doorloopt tot een 17000 hoe joris zegt.
Je kan ook naar de bougie kijken: - Wit: te arm - Zwart: te rijk - Lichtbruin tot normaal-donker bruin: ok (hoe donkerder, hoe rijker zeg maar)
Je kan ook naar de zuiger gaan kijken, maar dat geeft een algemener beeld, dus niet hoe hij NU staat afgesteld. Als je de uitlaat eraf haalt zie je op de piston: - witte spikkels: heeft hij over het algemeen te arm gestaan - helemaal proper: heeft hij over het algemeen te rijk gestaan - een zwarte 'vlinder': heeft hij over het algemeen goed afgesteld gestaan.
Om goed te starten ook altijd zorgen dat de carbu opgepompt staat. Ivm de spanband: ben ik niet zo'n fan van. Als die band ergens blijft hangen en je geeft er echt een ferme ruk aan, dan kan wel wel wat kwijt raken aan je lichaam. (maar dat is dan een extrema...)
Zorg zeker dat je met een goed tandwiel rijdt op Genk (lange rechte stukken...) en die 100cc'tjes hebben op Genk ook graag eens een goede choke aan het eind van het rechte stuk.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:43 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Bedankt voor je lijst met tips! Die ga ik eens even afprinten en in mijn 'docu' map stoppen  Verder als je choked neemt hij inderdaad terug, had de gaskabel ook een keer te strak, en kreeg hem dus niet uit, heb hem toen ook maar verzopen, wat niet echt lang duurde, wijst dat er ook op dat hij aardig rijk staat? Dat van de bougie wist ik, maar niet aan gedacht, stom van me, dank je om dat eens op te ratelen  . Op genk ga ik ook zowiezo safe rijden, want hij moet ook nog ingereden worden. En roken kan hij als de beste. Er komt trouwens ook wat olie mengsel uit het koppelingsstuk tussen de uitlaat bocht en de uitlaat zeg maar, ik heb dit vaker gezien/gehoord en dit werd meestal opgelost met uitlaat tape, is hier ook nog een 2e manier voor? Starten gaat echt soepel, spanband er ongeveer 4 keer omheen, 1 keer trekken en het loopt... Verder heb ik de spanband op maat geknipt, dus de risico's beperken zich dan al een beetje:) Ook de tips van de piston zijn heel nuttig! Trouwens, dat choken hoeft echt maar heel kort he? Laat ik zeggen zo'n 2 seconden, want ik wil natuurlijk geen vastloper, maar ook niet dat ik ineens stil sta op het einde van het rechte stuk. Als ik naar Genk ga, ga ik zowiezo vroeg zodat ik er meteen om 10u ben, met de hoop dat ik de baan nog even alleen heb om te oefenen!
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:50 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Eigenlijk choke ik al héél vroeg.
Zoals vorige vrijdag, laatste training voor recreantenrace, en men piston was al enkele uren oud. Wat ik dan doe ik: om de twee laps chocken net na de startlichten (wel opletten dat er niemand in je achterste zit), ongeveer 1 volle seconde, en dan nog even gassen, zo verbrandt hij ook die brandstof en is hij na de bocht niet verzopen;-)
Als je hem nog moet inrijden zet je hem best al wat rijker.
Eens ingereden ook altijd opletten: je moet de carbu pas gaan afstellen als de motor warm is. In het begin (tot hij ongeveer warm is) moet hij vrij veel roken, daarna moet hij wat roken bij het uitkomen van de bocht.
Docu mapjes zijn altijd handig, moet je altijd mee hebben in het begin:D
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:54 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Inderdaad ja, en dat ga ik ook zou houden, inclusief een soort van tijdschema, zodat ik niet altijd de Alfano moet opstarten om iets terug te kijken. Zo ga ik ook de afstelgegevens enzo bij houden. Dus jij choked om de 2 rondjes net voorbij de start lichten? Want het lange stuk gaat dan nog wel eventjes door... En choke je dan op het 2e rechte stuk niet?
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:56 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Mischien is het handig te vertellen wat voor carb je hebt en op wat voor afstelling je hem nu hebt staan. te lang choken is alleen maar slecht voor de motor.
Even ter informatie, tom heeft een prd en jij een 100cc. Een 100cc zal je elke ronde moeten choken.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:56 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
op het tweede rechte stuk normaal niet nee.
Maar, de 100cc blokjes zijn nog wel wat gevoeliger dan men PRD. afhankelijk van de afstelling van je carbu zou ik toch wel elke lap, elke twee laps op het langste rechte stuk gaan choken.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:57 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Oke, ik heb er een Tillotson op zitten dacht ik, degene die mijn motor geleverd heeft en klaar gemaakt, heeft hem op de basisafstelling gezet: lage toeren 1,5 open en hoge toeren 1 open dacht ik, of net omgedraaid? De basis in ieder geval...
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 9:59 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
maak er op de hoge toeren maar 1uur en 15 minuten van (1 en een kwart).
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 10:01 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
standaard tillotson is hoge toeren 1 1/4 en lage toeren 1 1/2.
Beste om te zien of die te rijk staat is volgas geven, als hij dan begint in te houden moet je iets wat minder gas geven, als hij dan wel doorloopt staat hij dus duidelijk te rijk. ( dit kan je wel het beste op de baan doen )
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 10:04 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Dat heb ik op de bok gedaan, als ik ineens vol gas geef haalt hij ongeveer 9000 toeren, als ik rustig opbouw 11000, te rijk dus?
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 10:06 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Ook behoorlijk koud, dus misschien nog net iets rijker zetten om te beginnen?
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: do nov 12, 2009 10:11 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Ik zou hem lekker op de basis afstelling zetten, en dan zondag naar genk gaan en daar uit proberen. Bijvoorbeeld door de hoge toeren een slag rijker te zetten, op het rechte stuk gas geven ( hij zal gaan inhouden ) dan het schroefje voor de hoge toeren steeds een heel klein stukje dichter draaien. Tot dat hij goed doorloopt. op dat moment het liefst nog een heeel klein stukje terug open draaien ( rijker ) zodat je iniedergeval veilig zit.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |