Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Hallo,

zojuist mijn Rotax 100cc gemonteerd.
Aangezien ik nog geen brandstof heb, kan ik hem nog niet laten lopen maar ik ben wel op zoek naar tips.
Hij moet nog ingereden worden, 3x10 minuten zei de man waar ik hem van heb.
Ongeveer 30 uur tot de volgende revisie, max 18000 RPM.
Mengsmering 1:20, klopt dit allemaal een beetje?

Verder vraag ik me af waarom bijna geen een 2takt een retourleiding heeft, is dit puur omdat een 2takt alleen maar aanzuigt wat hij nodig heeft?
En aangezien we nu op het carburateur onderwerp zitten, hoe komt het dat de mijne boven het motor tandwiel zit en ik er op internet heb gezien de hem aan de voorkant hebben zitten? Heeft dit met het bouwjaar te maken?

Weet iemand verder welke van alle nummers het motornummer is en of het bouwjaar ergens vermeld staat?
Tevens ben ik een beetje op zoek naar de tandwielverhouding voor op Genk bijvoorbeeld, heb er nu 78 op liggen.

Mvg


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Rijswijk
30 uur ?
Meestal haal je de 10 uur niet eens met een 100cc.
Je kan ook beter 1:16 tot 1:18 smeren.

Ook zeker niet vergeten te choken tijdens het rijden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Oke, meer smeren dus.
Vergeet trouwens niet dat ik niet tot de limiet ga he, weet eigenlijk niet meer precies waar ik 30 uur gehoord/gelezen heb.
En inderdaad, als je van het gas gaat voor de bocht even de hand op de luchtfilter, right?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Rijswijk
Precies. Wel het gas erop houden anders choke je niets.
Als je nog niet tot het uiterste gaat dan moet je hem ongeveer om de 10 uur laten reviseren.
3x 10 minuten inrijden is verder prima maar begin niet meteen hoog in de toeren.

Om de tandwiel verhouding voor genk te weten moeten we eerst je voortandwiel weten ( maar meestal is 78 wel aardig in de richting )

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Oke, en heb je verder nog tips?
Of eventueel een antwoord op de vraag waarom mijn carb. aan de zijkant zit?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm
Berichten: 488
Dat komt omdat je een roterende inlaat heb, dit zit meestal op wat oudere 100cc's

_________________
Merlin - Rotax Max sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Over de vraag van je carbu, daar kan ik niets over zeggen.

Je verward het waarschijnlijk met de Max, die je wel pas om de 30 uur moet reviseren meen ik me te herinneren?

Wel oppassen in het begin met choken, als je vb in Genk aan het eind van het rechte stuk zit, en je choked, dan neemt ie - bij mij toch - heel wat terug. Je moet dus even opletten of er niemand van achteren komt;-)

Smeren 1/17 als men aanraad 1/20 is beste. Neem ook niet gewoon 'motorcycle oil' maar goeie olie (shell advanced racing,... ik gebruik denicol syn100)

Ik rij met men PRD op een 11/80, maar ga altijd wat te ver over toeren (paar honderd, kan in principe geen kwaat, scheelt in de krukaslagers, piston, maar verder niets bij goede smering).
11/78 tandwiel moet dus goed zitten.


Succes met je beestje!

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Oke, thanks tom.
Nick, wat bedoel je precies met roterende inlaat?
Kan het trouwens kwaad dat ik mijn luchtfilter iets of wat schuin omhoog heb staan, omdat ik niet in mijn bakkenset wil snijden?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Mijn luchtfilter is altijd wat naar buiten gedraaid. Maakt op zich niet veel uit (volgens mij)
Als de luchtgaten wat van je weg zijn gedraait, choket het ook makkelijker vind ik, maar dat is mierenn**kerij

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 10:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Rijswijk
Tom schreef:
Ik rij met men PRD op een 11/80, 11/78 tandwiel moet dus goed zitten.


Een PRD valt helemaal niet te vergelijken met een rotax, alleen al omdat 100cc's nagenoeg nooit met een 11 tands voor rijden.
Ook speelt gewicht een groote rol.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 10:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm
Berichten: 1624
Woonplaats: cuijk
8 uur met een zuiger is echt max dan moet je m wisselen[zuiger incl honen kost 65 euro]

_________________
www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 8:13 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm
Berichten: 488
@ Xzelicon, Dit zegt wikipedia erover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roterende_inlaat
Bij een roterende inlaat zit de carb dus aan de zijkant, en bij een 'gewone' in het midden.

_________________
Merlin - Rotax Max sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 9:00 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
een roterende is mechanisch gestuurd dmv een schijf met een hap eruit het voordeel ervan is dat je het inlaat trajeckt kunt regelen jij bepaald dus wanneer de carb lucht zuigt bij een membraam word dit geregeld door het vacuum van het onderblok

werd vooral toegepast in de vrije klasse van vroeger formule a en formule c

niet alle 2 takten hebben geen retourlijding dit licht namelijk aan het carb systeem als je met een vlinderklep rijd (tillotson e.d.) die hebben de pomp op de carb zitten heb je een dellortho of iets in die richting dan heb je wel een retour lijding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David