Auteur |
Bericht |
Xzelicon
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:05 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Hallo,
zojuist mijn Rotax 100cc gemonteerd. Aangezien ik nog geen brandstof heb, kan ik hem nog niet laten lopen maar ik ben wel op zoek naar tips. Hij moet nog ingereden worden, 3x10 minuten zei de man waar ik hem van heb. Ongeveer 30 uur tot de volgende revisie, max 18000 RPM. Mengsmering 1:20, klopt dit allemaal een beetje?
Verder vraag ik me af waarom bijna geen een 2takt een retourleiding heeft, is dit puur omdat een 2takt alleen maar aanzuigt wat hij nodig heeft? En aangezien we nu op het carburateur onderwerp zitten, hoe komt het dat de mijne boven het motor tandwiel zit en ik er op internet heb gezien de hem aan de voorkant hebben zitten? Heeft dit met het bouwjaar te maken?
Weet iemand verder welke van alle nummers het motornummer is en of het bouwjaar ergens vermeld staat? Tevens ben ik een beetje op zoek naar de tandwielverhouding voor op Genk bijvoorbeeld, heb er nu 78 op liggen.
Mvg
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:11 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
30 uur ? Meestal haal je de 10 uur niet eens met een 100cc. Je kan ook beter 1:16 tot 1:18 smeren.
Ook zeker niet vergeten te choken tijdens het rijden.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:16 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Oke, meer smeren dus. Vergeet trouwens niet dat ik niet tot de limiet ga he, weet eigenlijk niet meer precies waar ik 30 uur gehoord/gelezen heb. En inderdaad, als je van het gas gaat voor de bocht even de hand op de luchtfilter, right?
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:22 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Precies. Wel het gas erop houden anders choke je niets. Als je nog niet tot het uiterste gaat dan moet je hem ongeveer om de 10 uur laten reviseren. 3x 10 minuten inrijden is verder prima maar begin niet meteen hoog in de toeren.
Om de tandwiel verhouding voor genk te weten moeten we eerst je voortandwiel weten ( maar meestal is 78 wel aardig in de richting )
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:28 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Oke, en heb je verder nog tips? Of eventueel een antwoord op de vraag waarom mijn carb. aan de zijkant zit?
|
|
Omhoog |
|
 |
-Nick-
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:32 pm |
|
Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm Berichten: 488
|
Dat komt omdat je een roterende inlaat heb, dit zit meestal op wat oudere 100cc's
_________________ Merlin - Rotax Max sr.
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:36 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Over de vraag van je carbu, daar kan ik niets over zeggen.
Je verward het waarschijnlijk met de Max, die je wel pas om de 30 uur moet reviseren meen ik me te herinneren?
Wel oppassen in het begin met choken, als je vb in Genk aan het eind van het rechte stuk zit, en je choked, dan neemt ie - bij mij toch - heel wat terug. Je moet dus even opletten of er niemand van achteren komt;-)
Smeren 1/17 als men aanraad 1/20 is beste. Neem ook niet gewoon 'motorcycle oil' maar goeie olie (shell advanced racing,... ik gebruik denicol syn100)
Ik rij met men PRD op een 11/80, maar ga altijd wat te ver over toeren (paar honderd, kan in principe geen kwaat, scheelt in de krukaslagers, piston, maar verder niets bij goede smering). 11/78 tandwiel moet dus goed zitten.
Succes met je beestje!
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Xzelicon
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:41 pm |
|
Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm Berichten: 427 Woonplaats: Bocholt (BE)
|
Oke, thanks tom. Nick, wat bedoel je precies met roterende inlaat? Kan het trouwens kwaad dat ik mijn luchtfilter iets of wat schuin omhoog heb staan, omdat ik niet in mijn bakkenset wil snijden?
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 9:44 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Mijn luchtfilter is altijd wat naar buiten gedraaid. Maakt op zich niet veel uit (volgens mij) Als de luchtgaten wat van je weg zijn gedraait, choket het ook makkelijker vind ik, maar dat is mierenn**kerij
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 10:14 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Tom schreef: Ik rij met men PRD op een 11/80, 11/78 tandwiel moet dus goed zitten. Een PRD valt helemaal niet te vergelijken met een rotax, alleen al omdat 100cc's nagenoeg nooit met een 11 tands voor rijden. Ook speelt gewicht een groote rol.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: vr sep 04, 2009 10:35 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
8 uur met een zuiger is echt max dan moet je m wisselen[zuiger incl honen kost 65 euro]
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
-Nick-
|
Geplaatst: za sep 05, 2009 8:13 am |
|
Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm Berichten: 488
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: za sep 05, 2009 9:00 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
een roterende is mechanisch gestuurd dmv een schijf met een hap eruit het voordeel ervan is dat je het inlaat trajeckt kunt regelen jij bepaald dus wanneer de carb lucht zuigt bij een membraam word dit geregeld door het vacuum van het onderblok
werd vooral toegepast in de vrije klasse van vroeger formule a en formule c
niet alle 2 takten hebben geen retourlijding dit licht namelijk aan het carb systeem als je met een vlinderklep rijd (tillotson e.d.) die hebben de pomp op de carb zitten heb je een dellortho of iets in die richting dan heb je wel een retour lijding
|
|
Omhoog |
|
 |