Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2008 9:23 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Er is de laatste week zowieso minder grip als ervoor. Jongens die voor het BK in Mariembourg nog even hun materiaal op Genk gingen testen spraken zelfs van een verschil dat eerst zelfs een 2-tal secondes bedroeg.
Met wat aanpassen werd het beter maar de karts bleven moeilijk te sturen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2008 10:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Bijdeze wat leer materiaal, aangezien er wat tegenstrijdige ervaringen geplaatst worden hier.
Citaat:
Overstuur
1. Maak de voorkant smaller door 1 of meerdere
ringen weg te nemen. De smalste ring is meestal
0,5cm van een chassis, indien je direct resultaat
wil voelen kan je aan beide kanten 1cm smaller
gaan door een dikke ring weg te nemen. Door
de voorkant smaller te maken zal de kart
rustiger de bocht ingaan wat minder druk brengt
op de achteras. De kart zal vlugger insturen.
2. Maak de achterkant breder, hou er wel rekening mee dat er voor bepaalde
klasses een maximum breedte bestaat die niet mag overschreden worden.
Vanaf de ICA klasse is de algemene regel 140cm. Men meet altijd van de
buitenkant van de linkervelg naar de buitenkant van de rechtervelg.
3. Gebruik achteraan langere naven, dit zorgt
ervoor dat de achteras minder kan doorbuigen
tussen het chassis en de naaf waardoor het geheel stijver wordt.
4. Gebruik achteraan 'Aluminium' naven, als je dit al doet kan je deze stap
uiteraard overslaan. Aluminium is zwaarder en steviger dan Magnesium
waardoor het meer grip biedt.
5. Gebruik vooraan kortere naven, respecteer wel de breedte die je had met de
langere dus dan zal je het aantal ringen tussen de naaf en de fusee ook moeten
aanpassen. Je kan vooraan ook de aluminium naven vervangen door
magnesium naven.
6. Plaats het chassis achteraan in een hogere stand (chassis hoger van de
grond), ook wel de regen-setup genoemd. Dit zorgt achteraan voor meer grip.
Om een bocht te kunnen nemen moet het binnenste wiel naar boven komen
zodat het buitenste wiel kan draaien. Wanneer het chassis hoger van de grond
staat zal het binnenste wiel minder makkelijk van de grond komen waardoor
de achterkant stabieler wordt. De hoek is groter waardoor er meer druk
ontstaat op het buitenste wiel.
7. Verklein de caster hoek, plaats de fusee voorover.
8. Plaats achteraan een torsiebar. Dit maakt het
chassis achteraan stijver en zorgt dus voor meer grip.
9. Plaats de stoel meer naar achter, dit zorgt voor
meer druk op de achteras waardoor er meer grip
ontstaat. Wanneer je aan het rijden bent moet je ook
zorgen dat je altijd goed naar achter zit in de stoel
om een maximale druk op de achteras te creëren.
10. Probeer wat te spelen met de bandenspanning om te zien als het enig
resultaat oplevert. Rij altijd minstens 3-4 ronden om de banden de tijd geven
op de juiste temperatuur te komen.
11. Vervang de achteras door een hardere, dit is de meest radicale en ook de
duurste oplossing. Maar soms is er geen andere keus. Ieder chassismerk heeft
verschillende types achterassen. Van zacht naar hard, hoe harder hoe meer
grip ze bieden.

Onderstuur
1. Maak de voorkant breder, hierdoor zal het binnenste achterwiel sneller van
de grond komen waardoor de kart makkelijker stuurt.
2. Maak de achterkant smaller, best per 0,5cm per keer aan elke kant.
3. Plaats achteraan kortere naven of vervang de aluminium naven door
magnesium naven. Hierdoor wordt de achterkant slapper en krijgt de
voorkant meer grip.
4. Plaats vooraan langere naven of vervang de magnesium naven door aluminium naven.
5. Plaats vooraan een torsiebar in het chassis, dit maakt
de voorkant direct veel stijver. De kart zal merkbaar beter
insturen.
6. Vergroot de caster hoek, plaats de fusee dus meer naar
achter.
7. Plaats het chassis vooraan hoger, dit kan je doen door
het aantal ringen aan te passen die zich onder en boven de fusee bevinden.
8. Plaats achteraan een zachtere as.
9. Plaats de stoel meer naar voor om druk weg te nemen op de achteras.
10. Plaats het chassis achteraan in de laagste stand (chassis zo dicht mogelijk
tegen de grond)

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 6:30 am 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Ik ben in Genk door 2 wielen door de bocht gegaan en ik heb toen mijn 1ring weggenomen vanvoor en het probmleem is opgelost. ik daar te veel grip. Dus als je ringen vanvoor bijsteekt zo jou meer grip krijgen. volgens mij
GRTZZZ

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 11:29 am 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Citaat:
Elke keer als ik de bocht in ga en uit kom breekt de kart weg aan de achterkant. Gevolg: Alleen door tegen te sturen kan ik de kart door de bocht krijgen. Zeer irritant.


Chassis onderling reageren anders en iedereen rijdt ook anders. Bij mij werkt de ene dag soms een afstelling wel, maar de andere dag ook niet, dat ligt aan mij, asfalt, temperatuur, bandenslijtage etc. Neem gewoon eens de tijd om het een en ander uit te proberen. Als voornaamste dingen om uit te proberen (maar dat is mijn mening uiteraard):
- spoorbreedte voor en achter
- banden spanning
- caster
- frame hoogte
- evt stabilisators

Je kunt het beste voor jezelf weten hoe de kart reageert en waar jij goed mee rijdt. Lijstjes zoals Igot die gaf zijn handig om te weten wat je kunt verwachten...maar uiteindelijk is het beste om het zelf te ervaren. En, zoals al meerdere aangegeven hebben, als de kart achter het niet goed doet kan het probleem ook bij de voorkant liggen...de meeste neigen denk ik toch te snel om direct iets aan de achterkant te gaan veranderen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 3:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Rekem
het kan dan ook aan het chassis liggen, sammy en marco polo hebben beiden een CRG, ik een Birel..
maar dan nog..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 7:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Rekem
Heb er nog over na gedacht, en ik zou eigenlijk 4 nieuwe uniballs moeten plaatsen.
is mss net het juiste moment om dat eens te laten uitlijnen met een sniper setje?
Mss dat dit het uitbreken een beetje zou verhelpen?

Alleen nog iemand vinden die dat voor me zou willen doen?
Want van dat uitmeten en toestanden aan de voorkant, heb zero verstand ervan... :oops:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 8:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
Door veel te experimenteren tijdens het rijden, zul je zelf proefsgewijs moeten ondervinden hoe je je eigen kart het best afstelt. Tips van derden kunnen handig zijn, maar niet altijd juist voor jouw probleem.
Mijn tip, de baan op en veel proberen, voelen, kijken en analyseren/noteren.

groeten Roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 9:04 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Uniballs die in orde zijn is altijd een vereiste maar of dat wat aan je uitbreekfenomeen zal verbeteren betwijfel ik hoor.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 1:49 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Rekem
@Energy390 ; ja dat is waar, en dat heb ik eigenlijk ook wel gedaan. heb hem smaller gezet vanvoor, had ook opgemerkt dat de wielen vanachter te breed stonden enzovoorts...

@Beire; idd dat is een vereiste, maar door er aan te sleutelen ga je nooit een goede afstelling aan de voorkant kunnen creëren.
uit of toespoor goed zetten, camber? dat heeft er ook wel mee te maken denk ik.grote oorzaken komen soms door de kleinste dingen..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 8:44 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Begin maar al met 2mm toespoor en voor de rest alles neutraal.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 12:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Rekem
ja ok, maar hoe meet ik zoiets?
Heb daar geen ervaring mee...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 12:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
toespoor???

ik heb nog nooit met een kart gereden met toespoor
alleen maar uitspoor
dus de wielen zo \-/


en dan max 3 a 4 mm, maar beste is hem of op 0 of 2mm uitspoor te zetten

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 1:36 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
hier ook altijd uit spoor 2 a3 mm


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 7:41 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Moest inderdaad uitspoor zijn. Juist bedoeld maar verkeerd gezegd. Sorry...
Als dit op de bok gemeten wordt kan dit toch nog veranderen in neutraal tot zelfs iets toespoor. Maar als je wilt weten hoe je dit best kan instellen/meten moet je ns de zoekfuntie gebruiken, er zijn al wat pagina's over gepost hierzo.

Onder andere hier: http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4188&highlight=uitspoor


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 12:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Rekem
als ik de zoekfunctie gebruik, krijg ik 10 pagina's, en op bv op pagina 5 zie ik iets wat er mee te maken heeft...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David