Auteur |
Bericht |
Björn
|
Geplaatst: vr jan 19, 2007 10:11 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 9:56 pm Berichten: 5 Woonplaats: Leek
|
hey mensen ik ben nieuw hier op het forum, en ik zit er over te denken om een kart te kopen. nou heb ik al heel wat topics gelezen over je 1e aankoop maar ik heb toch nog wat vragen.
wat is bijvoorbeeld beter: luchtgekoeld of watergekoeld?
en ik las dat Rotax wel een goeie motor was qua onderhoud enz. maar geld dat voor alle rotax motoren of vanaf een bepaald jaar?
als je op marktplaats zoekt kom je veel van zulk soort motoren tegen http://www.kartservice.nl/gebruikt/plaa ... C06605.JPG zijn dit goeie of niet.....
of zijn IAME motoren ook wel goed? (gaat met het meest om aantal uren voor reviseren/onderhoud).
mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar deze: "mooie rotax kart'' op marktplaats. (sorry de link deed het niet) wat denken jullie hier van.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: vr jan 19, 2007 10:19 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Hoi Bjorn.
Watergekoelde motoren zijn over het algemeen beter dan luchtgekoelde.
Niet alle Rotax motoren zijn hetzelfde. De afgelopen jaren maakt Rotax alleen nog maar Max motoren (vind je zat info over hier op het forum). Niet-Maxxen van Rotax zijn dus alweer een paar jaartjes oud, en bijna altijd 100cc blokjes die toch wel het nodige onderhoud nodig hebben.
Iame motoren zijn meestal goed, maar het aantal uren voor reviseren/onderhoud is vaak niet afhankelijk van het merk, en kan dus behoorlijk uiteenlopen tussen de verschillende types en modellen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Björn
|
Geplaatst: vr jan 19, 2007 10:36 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 9:56 pm Berichten: 5 Woonplaats: Leek
|
en die kart die ik had gevonden op marktplaats, is dat een beetje een goede motor of niet?
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: vr jan 19, 2007 10:42 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Als je die link naar dat plaatje bedoelt. Niemand kan op een plaatje zien of een moter goed is of niet, sterker nog in dit geval is het zelfs niet gemakkelijk om te herkennen wat voor merk en type blok dit uberhaupt is.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: vr jan 19, 2007 10:46 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Bedoel je deze?
Advertentie
Ik denk dat je die voor dat geld beter kunt laten staan, en op zoek kunt gaan naar iets anders.
|
|
Omhoog |
|
 |
Lankhorst.
|
Geplaatst: vr jan 19, 2007 11:15 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 14, 2005 4:23 pm Berichten: 213
|
€900 (Dat is er geboden) is al veel voor zo'n 100cc vind ik, die er als wedstrijd-element volgens mij helemaal uit is. Je zegt er niks over, maar mocht je toch wedstrijden willen rijden is dat niet verkeerd om in de gaten te houden.
Zeker als je kijkt naar de uren die het blok hebben kan voordat revisie noodzakelijk is, is een 100cc niet waar je het zoeken moet. Dit soort blokken hebben vrij snel revisie nodig, ongeacht het merk. Misschien dat het een beetje zal verschillen, maar reken sowieso niet op meer dan 8/10 uur.
Géen Rotax 100cc kopen en dan denken dat je die betrouwbare Rotax hebt, zoals David al zei gaat het enkel om de 125cc Rotax Max, het FR125 blok.
Deze zijn dan ook bijzonder populair onder recreatieve rijders, en ook de wedstrijdklasse heeft goed gevulde startvelden.
http://www.maxchallenge-rotax.com/manuals/Repair125.pdf
|
|
Omhoog |
|
 |
Roger
|
Geplaatst: vr jan 19, 2007 11:22 pm |
|
Geregistreerd: wo jan 10, 2007 1:39 pm Berichten: 216 Woonplaats: @nl
|
ik zag zelfs bij ® Kay simons, complete 100cc kart's van 2 seizoenen oud voor maar 1000 euro
Laatst bijgewerkt door Roger op za jan 20, 2007 5:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
MG
|
Geplaatst: za jan 20, 2007 11:05 am |
|
Geregistreerd: zo dec 03, 2006 10:18 pm Berichten: 272 Woonplaats: Nijmegen
|
Hoi Bjorn
Ik ben het wel eens met Lankhorst.
Ben zelf ook aan het kijken en het hangt allemaal
af van je budget en je vaardigheid.
Heb je rondt 1000 a' 1500 euro, dan kun je beter een
125cc aanschaffen.
Dat kan dan zowel schakel als automaat zijn, alleen
zover als ik weet is de revisie bij schakel duurder.
Mijn mening is als je weinig te besteden hebt, dan is een
100c kart tedoen, maar wel in het oog schouw dat je wel
eerder aan de revisie beurten toe bent.
Deze maken meer toeren waardoor de service interval hoger liggen.
En ik weet niet zeker,maar dat kunnen de andere wel vertellen.
Maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben, dat een 100cc
moeilijker af te stellen was, ook moet je rekenig
houden dat een 100cc een speciale demper nodig heeft
op sommige circuit's en 125cc niet,dacht ik althans.
Wat belangrijk is om te weten.
Wat wil je gaan besteden??
Hoe vaak wil je gaan rijden??
Waar wil je het meeste gaan rijden(welk baan)??
En wil je gelijk wedstrijden gaan rijden of is het puur recreatieve??
Hoe handig ben je(er zal zuigers en zo vernieuwd moeten worden)??
Zo niet dan ben aan gewezen op een dealer ofzo.
Na veel lees werk, ben ik toch wel tot een conclusiegekomen.
Dat de Rotax max het idealste is, die hoeven pas
rond de +/- 40 uren gereviseerd te worden en hebben zat power.
Alleen daar beginnen de prijzen 2derhands pas bij een duizend of 2.
|
|
Omhoog |
|
 |
igot
|
Geplaatst: za jan 20, 2007 11:54 am |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
Citaat: En ik weet niet zeker,maar dat kunnen de andere wel vertellen. Maar ik dacht ooit ergens gelezen te hebben, dat een 100cc moeilijker af te stellen was, ook moet je rekenig houden dat een 100cc een speciale demper nodig heeft op sommige circuit's en 125cc niet,dacht ik althans.
Allereerst MG: Netjes uitgelegd.
Echter hebben sommige 125cc karts ook een MD-Milieudemper nodig bijv. de Iame K25. 100cc motoren hebben dit altijd nodig om op een aantal circuits te mogen rijden. Ook moet je de CIK gekeurde luchtfilter niet vergeten...
Wat je ook zou kunnen doen is een 2de hands Rotax Max motor kopen van ongeveer 2004, deze kun je vaak op marktplaats kopen voor ongeveer 1300 euro en daarbij een wat ouder type chassis kopen. Dan heb je compleet toch een goedkope Rotax Max. Als je dan later over een grote budget beschikt zou je een ander chassis kunnen kopen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Björn
|
Geplaatst: za jan 20, 2007 2:09 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 9:56 pm Berichten: 5 Woonplaats: Leek
|
heel erg bedankt voor alle reacties, ik ben weer een stuk wijzer geworden. en qua motor spaar ik dus nog maar ff door zodat is een goede kan kopen (125cc rotaxmax ofzo)en de 100cc maar met rust laat. en nee ik was niet van plan om wedstrijden te gaan rijden maar gewoon recreatief.
maar is het beter om een kart in 1 keer te kopen of wat iemand zei: een goede motor en los nog een frame?
|
|
Omhoog |
|
 |
MG
|
Geplaatst: za jan 20, 2007 3:08 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 03, 2006 10:18 pm Berichten: 272 Woonplaats: Nijmegen
|
@igot:Dat van die luchtfilter wist ik niet zeker, vandaar
dat ik het niet vermelde.
Maar zoals ik al zei is dat per baan verschillend, zoals
ik hoorde in mij topic, heb je in venray het beide niet nodig.
Terwijl je in Eindhoven en Berghem het beide wel nodig hebt.
Persoonlijk vind ik, doe het overal het zelfde of doe het niet.
Nu is het dus wel iets waar je bij op moet letten met de aansschaf
van de kart en als het overal verplicht zou zijn, dan zouden
inprinciepe alle kart's er mee uitgevoerd moeten zijn.
Dus dan kun je er later niet mee geconfronteerd worden, zodat
je nood gedwongen word om het als nog aan teschaffen
Om weer ontopic te komen:
Dat is aan je eigen om dat te bepalen.
Opzich denk ik niet dat het echt loont, meestal
als je alles bij elkaar optelt zal het niet zoveel schelen
met de aanschaf compleet.
Vergeet ook niet de tijd en expertiese die er bij komt
qau afstelling van alles.
Heb je eenmaal een kart en wil dan met een ander chassis
of motor gaan rijden, kun je het spulletje vaak zo
over schroeven, plus het feit dat je dan wat ervaring
op gedaan hebt met de kart, met afstelling en dergelijke.
Ik had ook zitten kijken naar een los chassis en ik kon een paar
mooie complete aan komen.
Maar als je dan nog ziet wat je neer moet tellen voor het
blok, uitlaat, luchtfilter en dergelijk, dan kun je onderhand net zo
goed een complete kopen.
Ik denk voor wat jij er mee wilt gaan doen, dat je voor 1000 zeker
wel klaar kunt zijn en een kart kunt hebben.
Maar vergeet ook niet kleding, helm enzo.
Dat is ook niet echt onbelangrijk, maar kost ook nog een paar stuivers.
|
|
Omhoog |
|
 |
igot
|
Geplaatst: za jan 20, 2007 5:51 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
Precies zoals MG vermeld, met enkel een kart ben je er nog langer niet. Zorg dat je wat geld achter de hand hebt om het karten te betalen, eventuele schade en slijtages. Ook kartkleding mag natuurlijk ontbreken...
In iedere prijsklasse is een kart te vinden..maar stel je eigen de vraag: Hoevaak ga ik karten? Wil ik een betrouwbare motor of maken de revisies niet uit? Heb ik verstand van motoren afstellen of wil ik een TAG motor waarbij het afstellen een stuk makkelijker is (RotaxMax).
Aan je beginpost te lezen ben je een beginner. Een 100cc raad ik daarom niet aan MITS je verstand hebt van het afstellen van kart motoren..oftewel een bougie kan lezen en aanvoelt wat je moet doen.
Iame K25 zijn betrouwbare motoren en uiterst geschikt voor hobbyrijders. Niet veel onderhoud en gaat lang mee. Het enige nadeel is de koppeling die wat eerder vervangen dient te worden (circa 15 uur), deze zijn helaas niet zo goedkoop. Als je eerder was geweest had je bij mij een leuke Kombikart met Iame K25 motor kunnen kopen voor 900 euro geheel compleet met MD-Milieu demper, CIK Gekeurde luchtfilter, externe starter en pitkar, maar helaas is deze eergisteren verkocht.
Al met al: Ik wens je veel succes met het zoeken van een kart. Je mag altijd bij mij aankloppen voor meer advies of met de vraag of ik nog wat heb staan 
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: za jan 20, 2007 11:15 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Echter hebben sommige 125cc karts ook een MD-Milieudemper nodig bijv. de Iame K25
Er zijn zat K25's die geen MD-demper nodig hebben. Zodra de originele dikke uitlaat erop zit hoef je geen MD-demper aan te schaffen.
Verder best goede tips van Igot en MG vind ik 
|
|
Omhoog |
|
 |
Nuno
|
Geplaatst: zo jan 21, 2007 4:45 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
oh das heel jammer igot wist ik dat maar eerder
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
 |