Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2012 9:29 pm 

Hallo heren,

Zaterdag heb ik gereden op Landsard, maar daar begon naar verloop van tijd een rare onbelans in de kart te komen. Aantal keren binnen gekomen en gekeken of alles wel goed vast zat. Leek eerst een kap te zijn, omdat het in bochten gebeurde en kappen gingen rammelen. Daarna kwam het ook op rechte lijn acceleratie's opzetten. Uiteindelijk begon de bak minder fris te klinken en hebben we hem stil gezet.

Op de bok konden we de motor in zijn vrij draaien, maar dan hoorde je de "kling" van de koppeling nog. Er zit duidelijk iets niet fris in de bak, maar ik heb hem nog nooit open gemaakt.

Heeft er iemand een exploded view van de bak? Hoe complex zijn ze?

Wat kan het probleem zijn? Een as uit zijn lager gelopen? Dat kan toch bijna niet aangezien we hem met alle 6 versnellingen stil hebben gezet?

Ik hoop dat de schade mee valt. Morgen ga ik waarschijnlijk beginnen met demonteren. Alle info tot die tijd is welkom!

Laatst bijgewerkt door red_bull op wo apr 04, 2012 9:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2012 9:32 pm 

Probeer Van der Spoel eens die heeft wel van die tekeningen gok ik.
Welke kart was jij dan Zaterdag ? ik reed in die Zwarte MS #60 ook met een K8

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2012 9:34 pm 

Afbeelding

Als deeplinken vanaf facebook is toegestaan kun je hem nu zien.

Had je een goud kleurige schakelpook erop zitten?

EDIT: Van der Spoel is gemaild. Op hun website staan tekeningen, maar volgens mij alleen van de K9 toch? Mijn pc laad namelijk niets meer wanneer ik klik op versnellingsbak en Onderdelen? Iemand anders ook dit probleem?

Bedankt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2012 9:41 pm 

Nee ik alles zwart startnummer 60 EnergyCorse pak en vlammenhelm en Hollandse vlag.
Ik denk wel dat hij eraan kan komen.
Mijn kart komt er ook vandaan en hij heeft werkelijk alles.

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 02, 2012 9:49 pm 

Nee helaas heb ik toch niet goed genoeg opgelet! Volgende keer beter dan maar ;)

Ik hoop dat de schade in de bak mee valt en dat ik niet veel hoeft te bestellen. Gelukkig had ik alle versnellingen nog voor ik hem aan de kant heb gezet. Blijft toch spannend tot het open is haha!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2012 9:43 pm 

Toch een kapot tandwiel. Verbazend dat er niet meer stuk is gegaan, want hij is echt lopend met alle versnellingen weg gezet. De "onbalans" is nu wel te verklaren.

Afbeelding

Het terug schakelen zonder koppeling is toch vrij normaal? Iemand een goede reden voor het breken van een tandwiel op deze manier?

Wat kosten de tandwielen grofweg? De website van van der spoel laad bij mij de informatie van de versnellingsbakken niet. Alle andere info overigens wel

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2012 10:25 pm 

heb je de resterende stukjes tandwiel wel terug gevonden ?.
geen andere tandwielen beschadigt door het stukje afgebroken tandwiel.
als dit niet het geval is heb je idd geluk gehad.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2012 11:06 pm 

Ja hij was als een stuk gebroken, maar wel alle tanden eraf. Deze ook terug gevonden. Er is een ander tandwiel beschadigd en de rest moet ik nog even goed op mijn gemak gaan kijken.

Iemand een prijs idee voor een bak tandwiel? Ik heb wel al gehoord van Jan Cramer dat als je er een vervangt je het tegenoverliggende tandwiel ook mee moet nemen.

Verder iemand nog tips? Buiten big end lagers nu ook direct meenemen aangezien die onder mijn hoede nog nooit gedaan waren.

Groet,

Henri

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2012 11:45 pm 

zo, hier mag je wel spreken van geluk ja !

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 5:47 am 

Vaak is het een scheurtje in het materiaal of als er een aluminium splinter in de olie drijft en dat komt tussen de Tandwielen en dan gaan ze graag stuk.
Als je het goed wil doen dan doe een metal schek of die ander Tandwielen geen scheuren hebben, het is een oud blokje wat al veel heeft mee gemaakt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 11:50 am 

Citaat:
Iemand een goede reden voor het breken van een tandwiel op deze manier?

Te veel axiale speling op je tandwiel-as, versleten schakelvork en ruimte in de schakelwals bv.
Als het spul erg ruim is kan je de pech hebben dat hij bij op of terug schakelen wel de volgende versnelling pakt maar de vorige dus niet goed uitschakelt.
twee versnellingen tegelijk gaat niet goed :( :(
De oorzaak achterhalen lijkt me het eerste wat je moet doen.
Het zou zonde zijn als je de bak weer in elkaar hebt en binnen no time weer de boel stuk hebt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 06, 2012 8:50 pm 

Alles is nagekeken en de bak heeft zijn revisie weer ondergaan. Nieuwe tandwielen een een nieuwe 2/3/4 zitten erin. Gisteren bak even droog in elkaar gezet en alle versnellingen werken en lopen mooi vrij. Morgen het blok verder afmaken.

Daarna moet de onsteking nog afgesteld worden. Ik zal hiervoor naar Jan Cramer gaan, maar kan iemand me een beetje vertellen hoe dat zit? Misschien kan ik vast zorgen dat het een heel eind in de richting zit of kan ik hier niets mee?

Alvast bedankt voor alle reacties ook deze hier boven. Genoeg hulp van gehad =D)

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]