Gelukkig zijn er nog 2taktfielen!!
Idd 15 uur met de zuiger moet mogelijk zijn
Met een wat ouder blok (zoals deze k25) zijn er natuurlijk ook andere kritische onderdelen zoals krukas lagers, bigendlager en de horstmann kopppeling
Ik heb zelf 2 van deze blokken waar ik afgelopen winter de lagers, bigends en zuigers van heb vervangen. 1 bigend preventief en de ander omdat deze was vastgelopen.
Hoe lang een bigend meegaat weet ik niet maar ik denk dat je er na 20 uur ook wel aan toe bent.
Wat ik ook gezien heb is dat de kruktappen (daar waar de krukaslagers zitten) versleten kunnen zijn
Dus tip van min kant: vraag ff naar de leeftijd van deze onderdelen - helemaal zeker ben je nooit als iemand je wat verteld; je kunt wel een aardige indruk krijgen of ze het motortje goed hebben onderhouden. Waar heeft ie bv z'n onderdelen vandaan?
Krukasspeling kun je voelen: axiaal mag ie een beetje (0,2-03 mm) speling hebben(radiaal uiteraard niet)
Het koppelinghuis heeft 6 of 3 uitsparingen waar de koppelingplaat in ligt en hier zit ook het voortandwiel op; de uitsparingen kunnen ingeslagen zijn: >1mm dan is het huis al wat ouder: kijk dan ook naar het tandwiel.
Laat je niet verblinden door glimmend plastic; kijk ook eens naar wat erachter zit : is er aan het frame gelast, zit alles netjes vast gemaakt met de juiste maat bouten en (borg)moeren.
Succes
Jappie