Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2009 9:41 pm 

Bedankt voor de foto"s! verheldert veel bij mij

Rest ook bedankt voor replys

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2009 10:15 pm 

@washandje
hoe komt het dan dat op onze douglas velgen het wel lukt met ratels, en ik moet helemaal geen moeite doen of de velg raken of iets dergelijks

grtz
kenneth

Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35
Gillard T-rex - nr: 35

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2009 10:35 pm 

Voor mij geld het zelfde, nog nooit problemen mee gehad.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2009 11:36 pm 

Er zijn verschillende type Douglas velgen. Ook verschillende Doppen.
Ik gebruik zelf de M-Series Magnesium. Met de diepe uitsparingen waar de moertjes in moeten.
Hier past bij mij geen enkel dopje in.
En ik heb altijd al T-Sleutels gebruikt als ik bij/voor andere mensen sleutel.
Werkt veel fijner en sneller

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 8:11 am 

Citaat:
Ratels werken niet op Douglas velgen.
Daarvoor heb T-Sleutels nodig.
Zo hoort het ook. Met ratels maak je het alleen maar kapot.

Hier zeg je douglas velgen.
Ik lees nergens een bepaald type douglas velgen.

En dat van dat ratels alleen maar kapot maken neem je of doe je alsof je dat nooit hebt gezegd?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 9:28 am 

Als ik op bijv. mijn Goldspeed regenvelgen. De dopjes met ratels wil vastzetten. Dan glijden ze er meestal af als ik er druk op wil zetten. Hoe rustig je dit ook doet. Het gebeurde af en toe. En daarvan gingen de boutjes kapot. Dus daarom gebruik ik T-Sleutels.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 10:12 am 

Waarschijnlijk zijn die "speciale" smallere moeren waarvan hierboven een plaatje staat de oplossing. Ik heb hetzelfde gehad toen ik nieuwe velgen had gekocht. De moeren met 13 mm buitenmaat die vaak op 8 mm draad worden gebruikt pasten niet. De smallere hebben een buitenmaat van 10 mm en werden gelukkig door de shop bij Genk verkocht.

Met een dop uit een 3/8" ratel kom ik er dan trouwens nog niet omheen, maar met een 10 mm dop uit een 1/4" ratelset gaat het wel goed.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 12:28 pm 

@ Washandje: Sorry hoor maar als ik je zo hoor uitleggen gaat het er hem meer over dat je niet gepast gereedschap hebt gebruikt en dan gaat alles stuk.
Als je het juiste gereedschap gebruikt maak je niks stuk. Het is net zoals een grote schroef willen vastzetten met een té kleine schroevendraaier. Ofwel beschadig je de schroef ofwel je schroevendraaier...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 1:01 pm 

Velgmoertjes zijn inderdaad lastig vast en los te maken zonder passend gereedschap.

Ik sluit mij bij Washandje aan dat een T sleutel uitkomst biedt. Omdat je velg meedraaid bij het vastzetten kun je met dit gereedschap met de ene hand de band vasthouden en de ander een moment op de T sleutel uitoefenen.

Met een T sleutel handvast is afdoende om vast te blijven zitten.
Afbeelding

Een ratel, evenals een dop op een electrische boormachine, heeft in de eerste plaats het nadeel dat aandraaien en velg vasthouden tegelijlk lastiger is. Tevens draai je door het grotere moment op de dop sneller de draad kapot.

Ik rijdt met Douglas low volume velgen, waar vrijwel geen dop oppast door de kleine ruimte.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 1:38 pm 

Wij gebruiken al jaren een "boormachientje", in al die tijd nog maar 2 keer een stud beschadigd door een slechte moer. Gaat toch wel pakken sneller hoor.

Ik snap niet wat je juist bedoelt met:
Citaat:
het nadeel dat aandraaien en velg vasthouden tegelijlk lastiger is
Net als vastdraaien met een T-sleutel of ratel hou je toch met 1 hand de velg tegen terwijl je met de andere de moeren vastzet?
Ik zou zelfs nog andersom beweren: Als je een ietwat lastige (borg)moer hebt moet je wel tegelijkertijd de velg vasthouden en dan draaien. En dan gaat het met een boormachientje beter/sneller omdat je eigenlijk enkel startknop van het toestel moet bedienen. Met een T-sleutel hoef je nog redelijk wat polsbewegingen te maken om dat gereedschap rond te draaien.

Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 5:18 pm 

Omdat je met de ratel 1 hand op de band en 1 op de ratel hebt. Krijgt de ratel de neiging om schuin te gaan. Omdat je hem niet recht kan houden met je andere hand.
Ook kan je met de T-sleutel bij het vast en losdraaien heel gemakkelijk een draai aan het wiel geven in de juiste richting en dan draait hij zichzelf erop, zonder gedoe.

Bij mij paste de rateldopjes nooit in de Douglas velgen.
Ik wil het graag demonstreren op de baan voor de personen die het niet geloven :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 5:39 pm 

Citaat:
Omdat je met de ratel 1 hand op de band en 1 op de ratel hebt. Krijgt de ratel de neiging om schuin te gaan. Omdat je hem niet recht kan houden met je andere hand.
Ook kan je met de T-sleutel bij het vast en losdraaien heel gemakkelijk een draai aan het wiel geven in de juiste richting en dan draait hij zichzelf erop, zonder gedoe.

Dat is enkel een kwestie van wat handigheid hoor. Je hoeft een ratel niet persé aan het uiteinde van het handvat vast te houden. Je kan net zo goed je hand op de kop van de ratel zetten. Geen probleem.

Citaat:
Bij mij paste de rateldopjes nooit in de Douglas velgen.
Ik wil het graag demonstreren op de baan voor de personen die het niet geloven

Wederom -> het gepaste gereedschap gebruiken. Ik kan voor wie het niet gelooft laten zien dat een Ford autosleutel niet past op een Mercedes bijvoorbeeld. Maar wil dit dan zeggen dat het openen van een Mercedes portier onmogelijk is of dat ik wat verkeerds doe? :oops:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 5:42 pm 

Tja.. het was gewoon een standaard dop 10.
Ik heb meerdere geprobeerd uit verschillende sets maar niks paste!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 6:07 pm 

Ik ben het wel met Washandje en RJ eens dat een imbussleutel, zeker als de bouten of moeren met enig beleid vastgezet moeten worden, meestal fijner werkt. Echter lukt het met een ratel vaak ook prima, en is het best mogelijk om daarmee iets vast te zetten zonder iets te beschadigen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 6:34 pm 

ik gebruik zelf altijd een ratel met inbus (zeskantstift officieel) voor mijn eigen kart die heeft van die lange inbusmoeren met de wedstrijden hebben we die kleine moertjes die overigens een beetje een borgend effeckt hebben door dat ze wat driepuntsonrond zijn en daar gebruiken we een lange t sluetel bij en volgend jaar hopelijk een electrische slag sluetel dat schiet teminste op als het net gaat regen voordat je de baan opmoet of je toch maar voor slicks gaat als de rest op regen staat 8)

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende