Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een aantal vragen
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 12:51 pm 
Ik en een vriend willen samen een kart gaan kopen en daarmee rijden op kartbaan uitgeest.
Op deze kartbaan word van je geeïst dat je een 4-takt kart rijd, zoals jullie wel zullen weten.

Op dit moment hebben wij geen sleutelervaring dus willen we een onderhoudsvriendelijke kart.

Nou heb ik gelezen dat een pro-kart daar de geschikte kart voor is.
Ook heb ik gelezen dat een rotax-max een redelijk onderhoudsvriendelijke kart is, maar is die er ook met een 4-takt motor?

Hebben jullie mischien tips om ergens te gaan kijken naar een 2de hands kart?

Alvast bedankt voor jullie antwoord,


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 1:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Hoi Billy-Jean,

Ten eerste welkom op ons forum.

Ten tweede... antwoord op jou vraag...
Een goede 4-takt met weinig onderhouds is bv. een Pro-Kart zoals je
zelf al benoemd. Echter wil je wat snellers ga je naar de Honda 390cc.
Een Rotax Max is GEEN 4-takt dus dat houd op, ondanks deze ook erg
onderhoudsvriendelijk zijn t.o.v. alle andere 2-takt's.

2e hands kart kan je vast wel vinden op:

www. marktplaats.nl
www.speurders.nl
www.ebay.nl
en een hoop kartshop o.a.
- www.heidemulder.nl
- www.tks.nl
- etc...

Of gewoon hier op het forum ???

Suc6

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 1:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
Idd,

Er is verschil in motor en chassis, om het niet te moeilijk te maken de volgende uitgangspunten:

Je hebt endurance en sprint chassis. Sprint chassis zijn bedoeld voor korte stints en de onderdelen op het frame zijn iets onderhoudsgevoeliger. Endurance is dus steviger en onderdelen gaan langer mee gebouwd, maar is daardoor ook iets langzamer.

Prokart is ene kart met 2 motoren op een endurance frame. Alles aan een dergelijke kart is gebouwd op heelblijven. Daarom is het de minst snelle outdoorkart, echter nog altijd veeeeeeeel gaver dan indoor. Deze kart is gebouwd op harde banden, zodat je met deze ook nog grip krijg en erg lang kunt rijden. Dus niet heel veel snelheid maar lage kosten en wel veel lol.

390cc is een sprintkart met sprintchassis en een 4takt motor. De motor gaat vrijwel eeuwig mee, maar chassisonderdelen zijn sneller aan vervanging toe. Door de zachte banden verbruik je meer banden.

Rotax max is een sprintkart met sprintchassis en 2takt motor. Zowel de motor als chassisonderdelen zijn eerder aan vervanging toe. Ook verbruik je meer banden door het vermogen.

Het is net wat je je kunt permiteren. Hoe sneller hoe moeilijker en hoe meer lol... maar goed om mee te beginnen moet je gewoon zelf een kostenplaatje maken.

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 2:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
rik, de 390 rijd toch niet met zachte banden?
wel zachter als de prokarts, maar nog niet zo dat ze al als zachte band genoemd mogen worden toch ;)

maar denk dat prokart beste keuze is. Daar is een kampioenschap van op uitgeest, en je moet daar met een team (meerdere rijders) aan meedoen. Bij de 390 klasse doe je induvidueel mee.

Maar de 390 gaat net wat sneller, dus mischien ook leuk om eerst samen lekker te trainen op 1 kart, en dan later nog 1 erbij kopen en beiden gaan racen! ;)

Ik heb in elk geval nog een CRG chassis te koop, die is aan te passen op een honda 390. Zie mn advertentie http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=877

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 2:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am
Berichten: 769
Woonplaats: Utrecht
ik heb hiervoor ook 390 gereden.. Niks Fouts over te zeggen.. zo onderhoudsvriendelijk als maar kan. Zuipt niet heel veel. en gaat toch nog hard!

_________________
Afbeelding
ICC Kartracing*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 3:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 7:38 pm
Berichten: 1155
Ik vind bij een pro kart het nadeel van die 2 x 160cc , als er een moter uitvalt, en de ander doet het gewoon rij je maar met 1 x 160cc ipv 2x 160cc ,, ik zou toch voor 390 gaan is zeer onderhoudsvriendelijk,,(maar denk als je een (Goede) pro kart koopt bij een diler dat het geen probleem is) www.depaauwkartracing.com heeft ook nog nette karts staan ! Nieuwe & 2e hands .


suc6

_________________
Afbeelding
Michael Schumacher = On Top !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 5:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Als er bij een 390 eentje uitvalt rij je met 0 verder :P
Vind dat RJ al een hele mooie uitleg gegeven heeft. Het enige dat ik nog toe zou kunnen voegen is dat je bij een prokart het een en ander dubbel hebt wat onderhoud betreft, dus 2 keer ketting en tandwielen, 2 keer koppeling enz.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 7:53 pm 
Ja mischien is dit wel een domme vraag hoor, maar jij zegt dat er op een pro-kart harde banden zitten.
Kan je er dan geen zachtere banden opzetten?

En ik heb een mooie pro-kart zien staan op internet en diegene zegt dat hij volgens regelementen getuned is, maakt dat uit als je races gaat rijden?

Ik wil jullie nog bedanken voor de antwoorden. :LL


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 8:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Je kan er best zachtere banden op zetten, alleen als je races gaat rijden zal je toch de banden moeten gebruiken die voorgeschreven worden.

Als de motoren volgens het regelement van de betreffende organisatie getuned zijn, dan zou dat geen probleem moeten zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 10:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am
Berichten: 769
Woonplaats: Utrecht
je kan er altijd zachtere banden op zetten billy-jean.. maar zoals david zegt : als je wedstrijden gaat rijden . dan moet je op de banden gaan rijden die voorgeschreven staan (dus daar gaat iedereen dan mee rijden die die wedstrijd mee wil doen).. en ik geloof dat de meeste pro-kart wedstrijden alleen voor standaard zijn (on-getuned). of heb ik het fout

_________________
Afbeelding
ICC Kartracing*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 10:20 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
Citaat:
standaard zijn (on-getuned).


er zit wel een verschil tussen niets aan gedaan of binnen de regelementen :?

ik geloof dat een prokart frampje ook niet echt gebouwd zijn voor super zachte bandjes


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 10:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 03, 2005 7:38 pm
Berichten: 1155
volgens mij mag hij niet getuned/opgevoerd zijn als je wedstrijden wilt rijden , of de hele groep moet getuned/opgevoerd zijn, er zitten binna altijd harde bandjes onder de pro kart (voordeel: gaat lekker lang mee)
maar uiteraard kunnen er ook zachte banden onder !

suc6

_________________
Afbeelding
Michael Schumacher = On Top !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2006 10:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Neem aan dat de begrenzers er toch wel uit gaan, das ook al een vorm van tunen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2006 9:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
Binnen de kings of karting, mag je je motoren "tunen" ofwel alles wat binnen de specs die zijn aangegeven of de honda specs (zit nogal verschil in namenlijk) wordt maximaal afgesteld en idd de begrenzer er uit.

Dit is ook het probleem met voorstanders van standaard 390cc motoren en 160cc motoren in prokart en bij de VKCT. Honda heeft dusdanig grote marges in het product zitten dat er merkbaar verschil in de motoren zit. Dus om gelijkheid te krijgen MOET je de motoren nakijken. En als hij dan toch open is... tja dan kun je beter een klein beetje LEGAAL tunen.

Bandenverhaal, tja je kunt zo zacht als je zelf wil monteren. Wat ik wilde aangeven is dat de prokart op harde banden KAN. Dit bespaard kosten zonder dan je griploos over de baan glijd en iedereen je aankijken van wat een centenknijpert je bent :-)

Als je een prokart koopt, koop er dan een uit de Kings of Karting. Dan weet je zeker dat die teams er goed naar gekeken hebben (althans de eerste 20 uit het klassement zowieso)



@skeurijzer... tja zacht zacht... ik heb idd ook op ultra zachte bridgestones een ICC getest, das wel even wat anders.

De HG2 is idd een medium band, maar relatief tov prokart zacht. Daarbij komt dat Rotax Max momenteel met gelijke of hardere banden rijdt!


Owja PS, afgelopen jaar heb ik ook prokart gereden. Ik ben overgestapt naar een ander team, maar mijn teamgenoot heeft de kart gehouden. Deze is nu ook te koop meen ik. Als je interesse hebt stuur me dan ff een mailtje!

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2006 12:46 pm 
Na nog een paar advertenties te hebben gezien merk ik dat er ook verschillen zijn in frame.

Wat is een kwalitatief goed frame, en hoe komt het dat diegene beter is dan de andere?
Ook geld dat natuurlijk voor de remmen, welke zijn aan te raden?

Ik heb ook opgemerkt dat de meeste prokarts een grote voorspoiler hebben, maar andere hebben weer kleine wat is daar het verschil tussen?

Nogmaals ik heb er nu nog geen verstand van, maar hoop dat ik op dit forum een stuk wijzer wordt.

Alvast bedankt.


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David