Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Aangezien er steeds meer topic's over het tunen van een bepaald model of wat dan ook komen. en omdat ( heb ik het gevoel ) het 4-takt racen wat meer terug komt voor hobbyrijders en wedstrijd. Het leek mij dan wel leuk om een algemene tuning topic te starten.

een pagina voor alles zoals advies, vragen, tips, how to, kosten, filmpjes/foto's, links naar websites en dergelijke. een soort van "weer wat gesleuteld" topic zoals in het 2-t gedeelte.

Vinden jullie het niets of bestaat het al, dan mag er wel een slotje op.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Ik vind het wel interessant, en in het bere gezellige 4takt hoekje :D.
Mochten er vragen zijn over het tunen, kan ik altijd deze proberen te beantwoorden.
Filmpjes van diverse getunede blokken heb ik ook wel, maar nu ga ik eerst slapen.

Toch snel wat interessante video's opgezocht,
Natuurlijk, mijn eigen blok :)
Het opbouwen van een GX200
Het uit elkaar halen van een GX200
Tuned GX390, jammer van de uitlaat en geluid alleen, typisch amerikaans...
Lekker geluidje uit een GX390..


Laatst bijgewerkt door Xzelicon op vr mei 28, 2010 11:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Laat ik dan maar eens de aftrap nemen. in het topic van tom79 begonnen we over het max vermogen uit een gx200. om zijn topic niet helemaal vol te spammen wil ik er hier over verdergaan.

Citaat:
JVD: ow moet je maar is op amerikaanse fora kijken
390 motoren met +/- 40 50 pk, maar dan helemaal omgebouwd
200cctjes met 25 a 28 pk
http://karting.4cycle.com/forumdisplay.php?f=72

die amerikanen gooien er methanol op, je kunt het zo gek niet bedenken


ik heb her en der wat gezocht op internet en kwam op de site van NR Racing. zij verkopen tuningparts en sets zoals deze: Stage 9 Stroker.
The Ultimate GX200 Kit. Same as our Stage 7 kit but adds a Billet Stroker crank, long rod, and Wiseco piston.
212 cc, Capable of over 25 hp
Gas
$1,449.00
Methanol
$1,449.00


Wil je een leuke 15pk er uit toveren dan krijg je zoiets:
Stage 5-A Honda Bored Carb, 26 lb Springs, Level 4 (Big Valve) Ported & Milled head Big Valve Head, Choice of 10.3 or 11.0 to 1 Compression (use of flat-top piston will give 11.8 or 12.8 to 1), Billet Rod, 8 degree Offset Key, 252, 274, or 285 Cam (please specify), Billet Rockers, lash caps, Chrome Moly Pushrods, Guide Plate, SS Valves, Small Fan, Stud Kit, Solid Case Pin, Gasket Set, Approx 16+ hp. Gas $619.00


Best wel aardig wat geld. maar als je redelijk handig bent, wat zou je zelf allemaal kunnen doen?

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 05, 2009 11:59 pm
Berichten: 129
Graag zo'n topic!!!!
Ik wil binnenkort ook mijn prokart-motoren gaan "aanpakken", voorbeelden en beschrijvingen zijn meer dan welkom!! 8)

_________________
Hard gaan op het rechte stuk is niet moeilijk.

Samen met mijn zoontje rijden wij:
Kombikart Cadet 160CC
Bowman Prokart 2x160CC
Rotax Max RM-1 DD-2

Favorieten banen: Driebergen en Berghem


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Als je handig bent, dan kan je zelf koppen vlakken, vliegwiel afdraaien, overmaat zuiger monteren, eventueel cilinder uitboren, compressie verhogen (cilinderkop vlakken) in/uitlaat flowen.
Nokkenastiming enzo zou ik door een prof laten doen.
Sterkere klepveren kan je natuurlijk ook zelf monteren.

Morgen zal ik proberen een artikeltje te schrijven die freedom challenge omschrijft, wat het allemaal inhield en de motoren.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 11:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
ik heb wel eens eerder gehoord dat je kop vlakken kan doen door middel van een glasplaat en ik dacht polijstpasta? en dan achtjes draaien?

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 29, 2010 11:33 am 

Geregistreerd: wo mei 12, 2010 11:00 am
Berichten: 28
Er is inderdaad heel veel uit te halen! Toch moet zo`n honda blok betrouwbaar blijven vind ik dus moet er bij elke verandering worden nagedacht
of de levensduur wordt aangetast!
Het mooiste is als we Dyno uitdraaien krijgen van de verschillende veranderingen aan een GX200 blok
Ik ben bijv. heel benieuwd hoeveel winst het opleverd om de compressie verhouding te verhogen naar bijv. 10 bar?

Gr. tom


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 29, 2010 2:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Zo, even snel snel een verhaaltje gemaakt over ons GX200 avontuur, kunnen schrijffouten instaan, heb er niet echt de tijd voor genomen :lol: .

De freedom challenge
Opgelet, in dit artikel kunnen fouten staan, indien u er een vind, gelieve dit te melden


De freedom challange, een klassement waar veel verschillende motoren in werden toegelaten, en er ook een vrije Honda klasse was.

Over deze klasse gaan we het nu hebben, de enigste regels waren het totaalgewicht van de kart, en het motorblok moest een GX200 zijn.
Als snel begonnen de eerste met dingen zoals een vlakke zuiger, het was immers een vrije klasse, steeds kwamen er meer aanpassingen, en eindigden de teams met motorblokken waar alleen nog maar de cilinderwand en de buitkant onaangepast was.
De blokken moesten elke race open, en tijdens een test ( lees: met 8500 toeren per minuut over het circuit jagen ) konden er wel eens een of meerde motorblokken sneuvelen.

Natuurlijk was het chassis ook niet standaard, ook hier werd steeds meer uitgebreid, stoelsteuntje extra hier, eentje daar.
Ik herinner mij een race waar een kart binnenkwam in de pit, redelijk normaal, voor een tankbeurt dacht ik.
Ineens zag ik het hele team rennen, en er werd een lasapparaat meegesleurd, ze gingen even midden in de race een scheur in het chassis lassen.
Afijn, het chassis gelast, kart gewogen en weer terug de baan op.

Zoals je merkt was dit geen gewone competitie, en werd dit snel een hele zware strijd voor het materiaal en de portemonnee.
Toen wij op zoek waren naar een andere kart, hebben wij de ex freedom kart van Sloebs gekocht.
Het was een volledig getuned bovenblok, en het onderblok was vrij standaard. Bij de verkoop werd ons gezegd: hij staat veilig afgesteld, draait 7800 toeren en ligt rond de 21 pk.
Dit namen wij maar met een korreltje zout, aangezien we gereden hadden met een standaard en we niet dachten dat dit mogelijk was.
Het ding ging als een speer, we draaiden 7500 toeren max, en ging toch wel erg hard, als we op een kartbaan aankwamen sprong iedereen op de kart, bleek dat hij 2 seizoenen na elkaar kampioen was geworden.

Terug naar de verkoper, en toch maar eens gevraagd of hij eens op de testbank mocht, want we waren toch wel nieuwsgierig geworden.
Met een grote glimlach zei hij ja, en ging het blok op de testbank, 21 pk, dat is het enige wat ik me nog herinner.

Hoe veilig is dit? Werd er meteen gevraagd... We kregen het volgende antwoord: maak hem niet zelf open, kom niet boven de 7800 toeren uit en laat hem rustig koelen ( tijdens de wedstrijden werd er na een stint een koeler opgezet, aangezien ze hem niet al rijdend konden laten afkoelen ) en alles komt goed.
Het bleef ook goed gaan.
Een van de laatste keren dat we ermee reden hebben we er een bizar voorval meegemaakt, mijn broer reed in de ex freedom, en ik in een standaard gx200.
We waren aan het jagen op een andere licht getunede gx200, en deze dacht het freedom blok wel even bij te houden, ik zat achter de desbetreffende persoon.
Ik herinner me het nog als de dag van gisteren, we reden op het rechte stuk, broer topt 7500 toeren, en de kart achter hem, voor mij dus, was ook flink aan het jagen.
Ik hoor BAM, een lichte explosie, en een blok scheuren, van de kart voor mij. De zuiger land net voor mijn kart, die ik heb kunnen ontwijken.

De persoon in kwestie aangesproken in de pit en gevraagd wat er gebeurde, nou dat was het volgende: hij probeerde de freedom te volgen, en tike de 7000 toeren aan met een standaard blok, op de carburateur na, en toen zei hij pof. Dat was even schrikken.

Op het circuit ging hij als een speer, we reden iedereen er mee voorbij op banen zoals Antwerp Karting, maar uiteindelijk zijn we toen toch overgestapt op een Biland, het blok is in onze loods beland en heeft niet meer gelopen, de carburateur zat verstopt.
Het blok is inmiddels verkocht.

Ook de freedom challenge is inmiddels sedert 2006 uit zijn glorie tijd, want ze hebben rond 2004-2005 de TKM's toegelaten, als snel werden de Honda's gedropt en de TKM ingezet, helaas was dit geen vrije klasse, en is de freedom challenge volgens mij inmiddels overleden.


Helaas ben ik de foto's van onze ex freedom kart verloren in een hardeschijf crash...
Enkele voorbeelden van flink getunede Honda's :
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 29, 2010 6:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
http://www.youtube.com/watch?v=bhBnjBb5c3Q
http://www.youtube.com/watch?v=8oD9whe4li4
http://www.youtube.com/watch?v=WAkiAaAV9_A
http://www.youtube.com/watch?v=GGl0QEBzTK8&NR=1

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding
Uploaded with ImageShack.us



dit was mijn bromvliegje:$


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 29, 2010 6:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
oohja met bijna 8500 toeren en dan het gas los laten kan er ook dit gebeuren:
Dan heeft het blok al wel een seizoen gedraaid hé....

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 30, 2010 3:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
een extra koelgat? ;) zal wel een dure grap geweest zijn.

Mooi verhaal xzelicon. jammer dat zo'n klasse uitsterft.
@tom79, ik ben wel benieuwd wat jouw blokje uitspuugt :)

Hier nog wat filmpjes van een ultraboxxx klasse gx200 clone:
http://www.youtube.com/watch?v=E5swXRO8XDU
http://www.youtube.com/watch?v=KJ8Mi-2k ... re=related

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 01, 2010 3:03 pm 

Geregistreerd: wo mei 12, 2010 11:00 am
Berichten: 28
ik hoop de 12 te halen al denk ik dat 11 realisticher is!
Ik ga me nog even verdiepen in de carburateurs hier is nog
wel wat op te winnnen!

Gr tom


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jun 05, 2010 7:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Zo, vandaag de Biland uit de stalling gehaald, onderhoudsbeurtje gegeven en een snelle poetsbeurt.
Morgen verder poetsen, heb net wat plaatjes geschoten, deze zijn binnen in een loods gemaakt en geen tijd voor genomen, dus ze zijn niet geweldig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die leiding die boven het motorblok uitsteekt moet nog ingekort worden ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 06, 2010 6:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 25, 2009 5:59 pm
Berichten: 427
Woonplaats: Bocholt (BE)
Zo, even wat mooiere plaatjes geschoten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jun 06, 2010 7:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Waarom hangt die ketting eigelijk aan die achterbumper?

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David