Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 1:47 pm 

Geregistreerd: ma apr 06, 2009 1:33 pm
Berichten: 22
Ik heb een vraag over verschillen in running costs/onderhoudskosten
Geen idee of dit op de juiste plek staat (kan bij 2takt of bij 4takt).

Zaterdag even op Berghem geweest, en even gepraat met iemand over verschil 4 takt en 2 takt qua onderhoud.
Voor volgend jaar heb ik voor mezelf 2 mogelijkheden qua karten gesteld:
- Pro Kart (maar alleen als er een sprint kampioenschap van de grond komt, of de Kings).
- zelf een kart aanschaffen voor recreatief rijden.

Optie 1 spreekt voor zich.

Optie 2 daarvoor ben ik ook nog meer info aan het zoeken.
Nu dacht ik eigenlijk dat 4takt minder kost dan 2takt (behalve de aanschafkosten dan).
Maar mij werd zaterdag dus verteld dat bijv een Biland of zo misschien 2x zo lang kan rijden als een rotax max, maar dat dan de revisiekosten 10x zo hoog zijn.
(rotax 30u rijden, revisie 300 euro / Biland 60u rijden, revisie 1500-2000 euro).
Kan iemand mij een beetje de verschillen in kosten aangeven (dus puur de running costs, niet de aanschaf).

Overigens heb ik nog een 3e optie voor komend jaar: clubraces.
Maar volgens mij hebben ze die niet bij ons op Berghem.
Vroeger hadden ze die iig wel op Venray.
Eindhoven weet ik ook zo niet.
Waar worden zoal clubraces gehouden in het zuiden/midden (niet Eefde of zo, da's toch aardig uit de richting van Oss namelijk).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 2:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Clubraces worden gehouden op Strijen maar alleen voor 2-takt.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 2:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Een snelle viertakt (VT250) zal voor onderhoud niet veel onder doen voor een tweetakt, bij 2takt is het vaker reviseren en bij 4takt minder vaak maar duurder reviseren...

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 2:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@WillemC,

Zoals je zegt zijn revisies voor 4takt duurder dan bij 2takt; echter de genoemde revisie voor een Biland van 1.500-2.000 euro klinkt me erg duur in de oren. Ik weet dat bij een TKM (ook 4takt) een normale revisie uitkomt op circa 800-1.000 euro (na 80 tot 100 draaiuren) en als je heel erg veel pech hebt zou dat op 1.250 euro uit kunnen komen, maar meer zal het niet zijn. Ik denk dat dat voor Biland ook zo iets zal zijn.

Ik weet niet hoe vaak je denkt te gaan rijden, maar eer dat je op zeg 60 draaiuren zit ben je heel wat kartdagen verder ! Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Net als het gegeven of je zelf een revisie kan doen bij 2takt of dat je die laat doen. Scheelt allemaal in de kosten.

Succes en zoek nog eens op het forum, want er staat redelijk wat info over dit onderwerp.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 3:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Beste Willem, laat je toch niks wijsmaken door de "Rotax maffia", ons blokje (Vampire 'C') zit op de kart vanaf 25-05-2008, en op 1x kleppen stellen en regelmatig olie verversen na, nog niks mee gedaan, en dat is volgens de importeur niet nodig ook, terwijl er toch een heel jaar wedstrijden en een behoorlijk aantal trainingsdagen mee gereden wordt.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 3:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm
Berichten: 488
@Alex, hoeveel uur gaat de Vampire dan mee zonder revisie?/wat kost zo'n revisie dan ongeveer?

_________________
Merlin - Rotax Max sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 4:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
@ Nick, in alle eerlijkheid, ik weet het niet, buiten regulier onderhoud (olie, filtertje en kleppenstellen) nog nooit in revisie geweest, of problemen mee gehad.
Ik ben tot nu toe zeer aangenaam verrast !

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 5:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Hmm dan vind ik het een beetje voorbarig om het over de Rotax Mafia te hebben, al weet ik natuurlijk ook niet hoeveel uren jullie in 1 jaar draaien, vandaar dat ik het ook niet over de Vampire Mafia heb :P

Mijn Rotax Max zit op de kart vanaf 1-6-2006 en heeft inmiddels 180 euro aan onderhoud gekost.
Aan het eind van dit jaar zal dit bedrag vermoedelijk rond de 500 euro liggen, en dan kom je op gemiddeld 10 euro per draaiuur (brandstof en tandwielen niet meegerekend).
De kostenindicaties van een VT250 die ik tot nogtoe gevonden heb zijn eerlijk gezegd allemaal vrij vaag omschreven, ik hoop dan ook nogsteeds dat iemand zijn ervaringen wat onderhoudskosten betreft met ons wil delen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 5:43 pm 

Geregistreerd: di jun 27, 2006 11:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: drunen
wat denk je van een wankelmoter
een beest van een moter, net zo snel als een 2 takt
onderhoudsinterval: om het jaar nakijken, revisie om de 300 uur
niks geen motorolie, maar mengsmering 1:45
aandrijving met een slipkoppeling, dus weinig onderdelen die kapot kunnen gaan.
een aixro 50 heeft een koppel van 42 Nm, tegen 21 Nm van een icc
ik heb 3 jaar geleden er 1 gekocht, heeft me nog geen cent aan onderhoud gekost( buiten de koppelinghuis cq tandwiel en ketting om)

_________________
racing agains the fast is more fun, racing agians the furious is "not done".


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 6:18 pm 

Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm
Berichten: 919
Woonplaats: roermond
maar als een wankel vastloopt is ie wel goed naar de klote

_________________
intrepid serius 2009 rotax DD2 2009


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 6:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
heb dan pas een swissauto
de mijne is nu ook aan revisie toe
nieuwe zuiger, drijfstang met lagers en pakkingen
nieuwe klepveerschotels en klepveren
al met al ongeveer een 5 a 700 euro

1 voordeel ik doe alles zelf

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 9:37 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Het is heel simpel; een 2-takter zal meer onderhoudsintervallen nodig hebben dan een vergelijkbare (vermogen) 4-takter. Dus zou je zeggen dat een 4-takter op termijn goedkoper is.
MAAR: het verschil zit hem in de onverwachte kosten. Als een 2-takter plotseling vastloopt ben je 9 van de 10 keren een pak goedkoper uit met een revisie dan wanneer een 4-takter eens vastgaat.
En laat je niks wijsmaken, een goed onderhouden 4-takter kan net zo goed ns stuk gaan dan een 2-takter.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2009 10:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
daar heb je helemaal gelijk in beire
als je big-end van je 4-takt naar de maan is en de zuiger raakt een klep, heb je alles krom, en moet je die pruttel aan de bovenkant allemaal vervangen

ik denk dat een snelle 2-takt en een snelle 4-takt redelijk aan elkaar gewaagd zijn qua onderhoud
alleen bij een 4-takt kun je iets langer doorrijden

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 14, 2009 1:02 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
en dan de vastlopers bij de 2 takt, omdat die zo gevoelig zijn voor precieze carburatie.. heb je een hogere kans op vastlopers bij het zoeken van die ideale afstelling.
Tevens heeft een 4 takt een dichte wand, waardoor de zuigerveren minder belast worden e.d. daarnaast heeft een 4 takt eigen smering vanaf het carter.
Dit speelt mee in het onderhouds interval, maar ook in de kans op een vastloper.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 14, 2009 8:52 am 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am
Berichten: 209
De running-costs voor een 4-takt zullen over het algemeen wel lager zijn, maar áls je eenmaal iets moet laten doen, dan ben je ook aan de beurt. Althans, als we het hier over een vt250 hebben (want ik mag aannemen dat je dan ook echt leuk recreatief wilt rijden... :wink: ). Vastlopen zullen ze niet zo snel doen, maar er kan altijd een keer iets mis gaan, het blijft een mechanisch ding. Een 2takt is per revisie wel een stuk goedkoper, maar moet gewoon vaker gereviseerd worden. Bij recreatief gebruik denk ik dat het elkaar niet veel zal ontlopen.

In de praktijk zou je misschien met je 4takt bij recreatief gebruik wel 4 jaar zonder revisie toe kunnen, maar voor je eigen gemoedsrust doe je dat dan ook weer niet denk ik... Wel is het probleemloos rijden, je hoeft je niet druk te maken om je mengsel, gewoon op het startknopje drukken en rijden.

Enige wat ik je mee wil geven is dat je van competitierijden 10x zoveel leert als gewoon vrij rijden. In dat opzicht zou Kings natuurlijk ideaal zijn, of anders RK1 sr? Daarmee houd je de kosten ook nog aardig binnen grenzen.

@Alex, dat is nu nog zo dat je meer dan een jaar niet hoeft te reviseren, de klasse staat immers (met alle respect) nog in z'n kinderschoenen. Uiteindelijk zie je bij elke klasse die ooit begonnen is om het leuk en betaalbaar te houden dat er een paar figuren komen die hun motor elke race open trekken en daarmee nog net die laatste tiende winst eruit peuren. En ze hebben 5 motoren per wedstrijd bij zich om te kijken welke op dat circuit het beste werkt. Op een gegeven moment kan je dan gewoon niet meer meekomen als je het niet doet.

De Rotax max is ook ooit begonnen als een leuke hobbyklasse waarbij onderhoud van de motor van ondergeschikt belang was...

Dus ga maar vast sparen! :lol:

_________________
#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David