Kartforum
https://www.megakart.nl/phpBB2/

circuit Driebergen Biland of TKM
https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=3536
Pagina 1 van 8

Auteur:  954rr [ do jan 03, 2008 7:34 pm ]
Berichttitel:  circuit Driebergen Biland of TKM

Zijn er mensen die ervaringen hebben op driebergen met biland of tkm?

Ik wil een andere kart gaan bouwen/ kopen voor met name te kunnen rijden op driebergen.
Nu twijfel ik dus tussen de biland en de tkm even afgezienvan de kosten onderhoud enz.

Ik ben bang dat de biland TE krachtig is voor de korte baan, of lijkt dit maar zo.

Graag meningen

Auteur:  BeNeDu-Racing [ do jan 03, 2008 10:11 pm ]
Berichttitel: 

Hey 954rr,

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een Biland geleverd aan iemand in de buurt van Driebergen er zijn op het circuit Driebergen nog meer Bilands en het is goed te doen op het circuit, de bedoeling is dat ik in begin maart met mijn eigen Bilands ook weer naar het circuit toe ga.
Zo ver ik weet rijdt de heer Henk Dobber met een Biland en daarnaast een goede vriend van Willem met een Biland.
De Biland moet op het circuit wel met een korte vertanding rijden 11 tands voor en 80 tands achter ongeveer.

Mocht je meer informatie willen kun je mij wel mailen of bellen.
06-47446704
teambiland@hotmail.com

mvg Team Biland

Auteur:  954rr [ do jan 03, 2008 11:19 pm ]
Berichttitel: 

Hey Team Biland,

Bedank voor je snelle reactie.
Volgens mij ken ik Henk en Willem, en zijn zij meegeweest naar Francorchamps in september, maar dit ter zijde.
Ik heb vrij regelmatig Bilands op Driebergen gezien, en het viel mij met name op dat ze op dit korte circuit nauwelijks hun vermogen goed op het asfalt kwijt konden.
Misschien is dit wel een kombinatie van vertanding en misschien ook wel de coureur.
Terwijl de TKM karts leuk hun ronden konden maken.

Aan de andere kant wil ik ook wel eens op andere circuits dan Driebergen mijn kart uitlaten, en dan vond ik met name belgie te groot voor de langzamere 4-takten (lees Pro's).
Ik zoek dus eigenlijk een kart waar ik zowel op Driebergen (thuiscircuit dus 4-takt) als op willekeurig ander circuit lekker mijn ronden kan gaan maken.

Auteur:  marlon_ruchtie [ do jan 03, 2008 11:28 pm ]
Berichttitel: 

Hey dat klopt, willem schalkwijk(ik neem aan dat je hem bedoeld) ...
Ik was ook in Francorchamps...

Ik denk dat bilands inderdaad te snel zijn voor driebergen(ligt ook een beetje aan je eigen smaak)

Heb zelf zo'n opgevoerde 390cc, en zelfs daarmee vind k driebergen eigenlijk iets te klein...

Auteur:  Wilfred [ vr jan 04, 2008 12:50 pm ]
Berichttitel: 

Hi 954rr,

Ik rijd zelf met een TKM op Driebergen (staat er ook gestald, net als de TKM van mijn maat met wie ik veel rij op Driebergen).

Uit ervaring weet ik dat een Biland sneller zou moeten zijn op Driebergen dan mijn TKM, maar degenen die er regelmatig rijden (oa Willem) zijn niet sneller dan ik op mijn TKM; zal wel met rijder, banden, afstelling etc te maken hebben.

Een TKM heeft voor Driebergen een perfect koppel, maar ook op langere banen zou de TKM goed uit de voeten moeten kunnen. In Belgie rijden redelijk wat TKM's dus wellicht kun je iemand vinden met ervaringen daar ( Dragon GT heeft volgens mij een TKM gehad en reed in Belgie ).

Nogmaals, een Biland zou sneller moeten kunnen dan een TKM, want de paar rondjes die ik gereden heb op Driebergen met een Biland met veel te korte vertanding lieten me wel het potentieel zien ...

Hou er wel rekening mee dat de Biland moeilijker af te stellen is ivm met dubbele carburateur, maar voor de rest zou het makkelijk moeten kunnen.

Ik zou voor de TKM gaan, maar dat is persoonlijk. Onderhoud is uiteraard ook belangrijk, maar ga er vanuit dat de twee elkaar niet veel ontlopen wat dat betreft. Alleen voor een Biland is een 125cc schakel frame met voorremmen wel nodig, voor een TKM niet.

Mocht je nog meer vragen hebben, stuur een PB naar me en ik help je graag ( of bel 06-50931862 ).

Groetjes,
Wilfred

Auteur:  954rr [ vr jan 04, 2008 2:10 pm ]
Berichttitel: 

hey Marlon,
Was jij ook mee in September?
Ben jij dan degene die alle foto's heeft gemaakt (neef van Willem)?

Hallo Wilfred,
Hoe lopen die TKM's t.o.v. de 390 en pro's?

Ik rijd nu op een prokart, maar wil dus sneller en een blokje waar iets meer aan gedaan moet worden, ik sleutel graag.

Ik hen een TKM op het oog van een belg www.kapaza.be/Sport/Karten/7310168 graag je mening hierover.

Ik zoek dus eigenlijk een 4-takt die in driebergen goed tot zijn recht komt.

Auteur:  Wilfred [ vr jan 04, 2008 2:29 pm ]
Berichttitel: 

Hallo 954rr,

Eind vorig jaar was er iemand met een getunede 390 op Driebergen ( volgens zeggen met 24-26pk ) en die was niet sneller dan ik met m'n TKM. Verder rijdt Dennis Oranje ook regelmatig met een getunede 390 (circa 20pk geloof ik, maar ik kan t mis hebben Dennis ? ) op Driebergen en die is ook niet sneller dan de TKM. Beide zijn jongens die wel kunnen sturen.

Dus hiermee zie je dat een TKM een goede keuze is als je een snelle 4-takt wilt rijden ( net als Biland, maar die keuze moet je zelf maken ).

De genoemde TKM in Belgie ziet er zeer goed uit en heeft een verzegeld blok. Als hij daadwerkelijk nog maar 18 draaiuren heeft, dan zit je voorlopig goed. Revisie is na 80-100 draaiuren nodig en mag zeker niet uitgesteld worden ! In Belgie rijden zoals gezegd meer TKM's dan in NL en men weet er goed mee om te gaan. Prijs is OK als alles in orde is, wat er wel op lijkt in ieder geval. Ga kijken zou ik zeggen en eventueel een rondej sturen.

In NL heeft de TKM soms een slechte naam die er een beetje ingeslopen is: want als je geen onderhoud pleegt en de motor niet goed opwarmt en vergeet na elke dag rijden de olie te verversen, dan gaan de blokjes snel kapot. Doe je dit wel, dan gaat alles lang mee.

Koop in ieder geval geen TKM bij TKS in Losser; deze vent belazerd de boel ( helaas zelf ondervonden ). Via Schuurman (importeur en ENIGE gekwalificeerde onderhoudsmonteur in NL !! ) is goede ondersteuning voor TKM. Wat betreft de Biland weet ik dat niet, maar Team Biland kan je hier alles over vertellen.

Succes met je keuze en ik ben benieuwd wat je kiest; nog iemand extra met een TKM op Driebergen lijkt me leuk en dan kunnen we lekker tegen elkaar rijden en tijden vergelijken etc.!

Als indicatie voor rondetijden op Driebergen:

Ik had eerst een pro : 34.5 seconden
Nu met TKM : 31.1 seconden

Auteur:  954rr [ vr jan 04, 2008 2:50 pm ]
Berichttitel: 

Hallo wilfred,

Bedankt voor de info.
Ik ga denk ik maar de gok wagen om naar belgie af te reizen, heb nog een beetje van de prijs af weten te krijgen.

Ik reed op Driebergen met mijn pro op nieuwe YJB banden een snelle 34.09 (is me later niet meer gelukt)

Ik vind het wel leuk als er inderdaad meer TKM freaks op Driebergen rijden, hebben we wat te praten en te rijden, leuk.

Dat onderhoud met die olie is mij bekent, lijkt me ook geen probleem.
Mocht ik overstappen op de TKM dan zullen er nog wel meer vragen opkomen.

Auteur:  Wilfred [ vr jan 04, 2008 2:59 pm ]
Berichttitel: 

Hi 954rr,

Goede tijd met de pro ! Zijn YJB zachte banden ? Ik reed met standaard endurance prokart-banden van Vega; met zachte banden kon het inderdaad nog wel sneller denk ik. Met TKM rijdt ik nu met HG2, volgend jaar HG3 proberen en kijken wat t oplevert...

Ik denk dat je met een TKM veel plezier zult hebben op Driebergen ( en daar buiten ook natuurlijk, maar daar heb ik helaas nog geen ervaring mee ).

Succes in Belgie en ik zou er snel bij zijn als ik jou was, want het lijkt een goed aanbod...

Ik hoor wel wat t wordt.

Auteur:  marlon_ruchtie [ vr jan 04, 2008 3:16 pm ]
Berichttitel: 

Nee wij waren er met 2 karts...

Beide met grote maxxis stickers over de zijkant van de bumpers...

Was een schakel(blauw plastic) en een 390cc(grijs plastic) ....

Auteur:  BeNeDu-Racing [ vr jan 04, 2008 3:32 pm ]
Berichttitel: 

Hey Wilfred,

Net zoals jij zegt elke motor moet zijn onderhoud hebben doe je dit niet gaat het spul kapot, ik vindt dat Biland en TKM beide een beetje een slechte naam hebben maar dit komt omdat sommige mensen gewoon niet aan de regels houden.
Het probleem wat veel Biland rijders hebben gehad of nog steeds hebben is dat de carbureteurs niet goed zijn afgesteld, ik heb hiervoor zelf iets op de spruitstukjes gezet waardoor je met behulp van een syncroonmeter de carb precies gelijk kunt afstellen, en heb je dus geen problemen daar meer mee.
Ik zal in de maand februari/maart een keer met mijn Biland naar Driebergen komen.
In theorie moet een Biland ook sneller zijn dan een TKM en zal ook laten zien hoe makkelijk het is om alles goed te laten verlopen waardoor je met een Biland ook geen problemen hebt, want het is allemaal vrij simpel.
Daarbij heb ik nog wel een vraagje aan jullie,
Dient er met de Biland nog steeds met een extra na demper gereden te worden?
En heeft een van jullie een telefoon nummer van Willem Schalkwijk?
Zo ja, zou een van jullie mij die via de PB mail kunnen sturen?

954rr,

mocht je nog vragen omtrent de Biland hebben stel ze gerust.
Daarnaast is dit een mooie site van de Biland:
www.bilandpagina.nl


En waarneer hebben ze op Driebergen weer een wedstrijd?
Misschien leuk om alle TKM en Biland rijders van daar in een groep te doen.
Dan kom ik ook zeker!!!

mvg Team Biland

Auteur:  954rr [ vr jan 04, 2008 8:58 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb inmiddels een mail de deur uit om te gaan kijken in belgie, ben zeer benieuwd.

YJB zijn behoorlijk zachte banden, volgens zeggen liggen ze ongeveer tussen de hg2 en de hg3 in, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Auteur:  Wilfred [ za jan 05, 2008 5:43 pm ]
Berichttitel: 

Team Biland,

Er moet inderdaad wel een demper gemonteerd worden op de Biland; een mileudemper hoeft niet. Het gaat met name om het aanzuiggeluid geloof ik; van Repco (zoon eigenares van de baan) heb ik begrepen dat de Bilandrijders een soort demper om het luchtfilter hadden waardoor het geluid binnen de norm viel.

Ik weet helaas het telefoonnummer van Willem niet, maar als je naar de baan in Driebergen belt zullen ze daar het nummer zeker voor je hebben; Willem is een vaak geziene klant daar. Ook voor vragen over het geluid kun je het beste bellen met de baan. Ze zijn geloof ik wel dicht in januari, maar je kunt t altijd proberen.

Met de TKM's rijden we met een dempertje op de uitlaat; een klein extra potje over het eindstuk geeft net iets minder geluid, maar veel scheelt t niet ( zeker als je er geen dempermateriaal in stopt ! ).

Zou leuk zijn om een wedstrijd te rijden met TKM/Biland/Getunede 390's dit jaar; ik zal wel eens informeren als ik weer in Driebergen ben. De laatste keer heeft Racekabouter ( ook met TKM ) het een en ander georganiseerd, dus wie weet...

Auteur:  BeNeDu-Racing [ za jan 05, 2008 6:04 pm ]
Berichttitel: 

Wilfred,

dat zou zeker leuk zijn om een wedstrijd te organiseren voor de Bilands en TKM's.
Het geluid komt bij de Biland inderdaad uit het luchtfilter hier heb ik de kap wel voor.

mvg Team Biland

Auteur:  954rr [ za jan 05, 2008 6:30 pm ]
Berichttitel: 

Hey Wilfred,

Is dat dempertje verplicht op Driebergen?
Kun je er eens een foto van mailen, ben wel nieuwsgierig

Pagina 1 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/