Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2016 5:06 pm 

Geregistreerd: zo aug 30, 2015 5:41 pm
Berichten: 16
Woonplaats: apeldoorn
Hoi Allemaal.
Ik heb een vraag. ik heb een honda 390, en om mijn luchtfilter zit een sponsfilter.
Waar dient deze voor, en heb je die echt nodig?
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes Bas


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2016 5:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
heb je die echt nodig?


Lekker weg laten, wij hebben altijd zonder gereden.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2016 7:19 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hij zit er niet voor niets, daarom heeft Honda m toegepast.
Je kan zonder rijden maar zeker onder meer stoffige droge omstandigheden zoals op diverse kartbanen in NL nogal eens voor komt en de meeste rijders hun rondjes rijden worden de vaste deeltjes in de smeeroliefilm tot een schuurpasta en dat gaat op den duur ten koste van extra slijtage, olieverbruik en oplopend prestatieverlies. Omdat het geleidelijk gaat valt dat zeker in de hobbysfeer vaak nauwelijks op maar de chrono, de testbank en de portemonnee zal het zeker laten zien als de laatste tienden icm het budget wel tellen.
Daarbij komt dat het spul door het hele blok blijft circuleren omdat het blok niet over een oliefilter beschikt en er meerdere korte verversingsintervallen nodig zijn om het meeste residu te verwijderen, de schade laat zich alleen door volledige revisie ongedaan maken.
Daarnaast neemt het geluidsniveau toe. Wij reden vroeger met onze 390 met een K&N filter met een groter filteroppervlak en grotere flow om prestatieverlies te voorkomen. Het filter reinigden en oliede we geregeld en de prestaties bleven gedurende honderden uren en gewoon regulier onderhoud nagenoeg constant. Volgens mij is het trouwens sinds een aantal jaren bijv. op Driebergen volgens vergunning alleen toegestaan te rijden met ongewijzigd origineel compleet filter en blok. Zou jammer zijn als vergunningen van de toch al weinige banen gevaar zouden lopen bij constateren van non conformiteit.
Maar aan ieder de keus..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2016 7:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
@petrolhead
Gaat wel loslopen hoor, dat stuk schuim is niet meer als een voorfilter/groffilter.
Het papier deel er achter doet het meeste werk en filtert nog altijd beter dan de meeste open luchtfilters die je vaak ziet.
Voer Driebergen klopt het verhaal. Ik denk trouwens dat het verschil in geluid te verwaarlozen is.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2016 9:27 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Als het papieren filter er nog achter zit valt het idd meer mee.
Wel zorgt zo n grofstoffilter dat de vervuiling van het fijnstoffilter veel langzamer gaat maar de belangrijkste taak van het grofstoffilter is het tegenhouden en afremmen van grovere partikels die met hun snelheid in de luchtstroom (voor het verbranden van 1 liter benzine is maar liefst zo n 14000 liter lucht nodig) icm hun hogere massa anders hard inslaan in het vrij kwetsbare papier waardoor heel kleine gaatjes ontstaan die partikels ongefilterd naar de motor voeren met schade als gevolg.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: do jun 16, 2016 10:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Je hebt op zich gelijk hoor. Alleen zou ik me er bij zo'n Honda niet zo druk om maken.
Er rijden er plenty rond met een filter dat hoogstens bananenschillen tegen houd en dat gaat tijden goed.
De kans dat er wat anders stuk gaat is veel groter dan de kans op schade door het filter.
Het ding is ook niet gemaakt om 6000rpm te draaien en dat doet ook iedereen :wink:

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2016 12:19 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Tsja, met bijv een.60cc mini rijdt men ook zonder filter maar 2 takten hebben een dry sump en de standtijd van de materialen is veel korter net als de afbouwtijd van de prestatie en revisie tijd en kosten.
Als je een gx blok met limiter icm gewoon onderhoud gebruikt en vriendelijk warmdraaiengaat het nagenoeg eeuwig mee maar met limiter zal het niet presteren op de kartbaan, het omzeilen is dus een must, dan weet je waarom je aan betrouwbaarheid en levensduur inboet, hoever dat ook vaak nog ligt.
Iemand kan er voor kiezen om de grens te leggen bij bananenschillen en stoeptegels maar het is geen must en het gaat niets positiefs brengen dus waar je zelf voor kiest is natuurlijk aan jezelf maar promotie ervan aan anderen lijkt gezien het simpele alternatief mi minder handig.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Luchtfilter
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 8:47 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Ach, Honda is wat het filter betreft zelf niet eens consequent.
Kijk eens naar een het filter op zo'n aggregaat dat is alleen een stukje schuim. Hoezo fijnfilter :lol: :lol:
Staat het ding op een bouwterrein zie ik het nut wel van het extra stukje schuim. Maar op een kart...
Het weglaten gaat idd. zo goed als niks brengen. Een open filter is een betere optie als je meer lucht wilt ja.
Het gebrek aan flow zit hem trouwens meer in het filterhuis dan in het filter zelf bij de Honda.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David