Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 9:33 am 

Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am
Berichten: 13
Hallo,

Ik wil een kart kopen, en na wat opzoekingswerk, blijkt de 4takt Swissauto VT250, als beginneling de beste optie, maar ben nog niet zeker. Enerzijds omdat de onderhoudskosten zo laag liggen en de motor minder snel schade heeft en anderzijds dat hij snel is. ik weet dat de aanschafkosten wel een stuk hoger liggen bij deze motor.
Maar dan vraag ik me af waarom er maar zo weinig karters zijn die gaan voor zo een Swissauto VT250? En waarom er zoveel karters zijn die kiezen voor een 2takt zoals Rotax Max, waarbij de onderhoudskosten zo hoog liggen en de motor sneller schade oploopt?

Waarschijnlijk weten jullie meer en kunnen jullie me wat adviseren


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 10:27 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Citaat:
2takt zoals Rotax Max, waarbij de onderhoudskosten zo hoog liggen en de motor sneller schade oploopt

Daar ben ik het niet mee eens.
Rotax goedkoop in aanschaf en onderhoud. Ook is de service interval erg prettig bij de Rotax.Ook is de Rotax een betrouwbare en degelijke motor.
VT250 is duurder in aanschaf maar de service interval is erg prettig. Maar de kosten van onderhoud liggen weer een stuk hoger dan bij de Rotax.
Waarom er zo weinig VT rijders zijn ligt waarschijnlijk aan het kostenplaatje en de populariteit van de verschillende race klasse die er zijn.
Zelf heb ik afgelopen week de overstap gemaakt naar een VT250(Als hobbyrijder). Ik had een iame Reedster KF2 en nu een VT250.
Voor mij ook een hoop nieuwe ervaringen en een hele overstap. (kosten KF2/VT250 liggen dichter bij elkaar dan een Rotax/VT250


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 11:08 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hallo Lele en welkom op het forum.

Wat RaVer aangeeft is dichter bij de waarheid dan hetgeen jij schrijft. Ik zal kort mijn ervaringen met de Swissauto hieronder geven; ik rijdt er sinds 2009 mee als hobbyrijder en wellicht kun je hier wat mee.

Nieuw zijn de motoren inderdaad prijzig, circa 1.250-1.500 euro meer dan een Rotax bijvoorbeeld. Koop je een gebruikte, dan ben je veel voordeliger uit, maar koop er dan wel één bij een officiele dealer; geeft je meer zekerheid dan bij een particulier ( tenzij men een sluitende onderhoudshistorie kan aanleveren ). Maar zoals in elke gemotoriseerde sport geldt ook hier : garantie is er niet en ook met een nieuwe motor kan je problemen hebben cq in elkaar draaien - al dan niet door verkeerd gebruik ! Het betreft hier natuurlijk hoogtoerige racemotoren, geen laag belaste straat motoren :!:

Een Swissauto moet elke 15 uur naar de dealer voor een "kleine onderhoudsbeurt". Dit kost circa 300 euro.
Elke 45 uur is een complete revisie nodig; kosten circa 1.300 euro
Daarnaast heb je natuurlijk nog de kosten voor de "slijtage" delen als koppeling, lagers, kettingen en tandwielen - afhankelijk van hoe en hoe vaak je rijdt kan dit aardig oplopen.
Belangrijk is om na elke keer gereden te hebben de olie te verversen; is voor het behoud van je motor !

Kortom, goedkoop is een Swissauto VT250 niet in running cost; rijdt je veel per jaar, dan is een Rotax Max al gauw goedkoper. Ikzelf rijdt niet erg veel ( helaas ), en heb circa elke 3 jaar een volledige revisie nodig.

Dat gezegd hebbende; ik vindt de trekkracht en power van de Swissauto geweldig en je hoeft niet de hele tijd je sproeierbezetting aan te passen zoals bij vele 2t motoren wel nodig is ( met name de KF en KZ motoren, Rotax Max in veel mindere mate ). Dus voor een recreatieve rijder als ikzelf is de VT250 een mooi apparaat, ga je wedstrijdrijden dan is wellicht een RM een goedkopere optie. Dus zet alles goed op een rijtje voordat je je besluit neemt, en ga anders eerst proefrijden - er zijn meerdere dealers waar dat kan. Dan weet je in ieder geval waar je over praat.

Succes met je keuze en alvast veel plezier met het rijden.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 11:33 am 

Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am
Berichten: 13
Eerst en vooral bedankt RaVer en Wilfred voor het advies

Ik ben van plan het eerste jaar(minstens) gewoon te oefenen en nog geen competitie te rijden en zou om de 2/3 weken één keer rijden.
Dus nog een vraagje: Als ik op termijn van 3 jaar, zonder competitie te rijden, zou karten en om de 2/3 weken rijdt, welke motor van de twee raden jullie mij dan aan?

Alvast bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 11:43 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Heb je kart ervaring? En heb je ooit op een VT250 en/of Rotax Max gereden ?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 12:05 pm 

Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am
Berichten: 13
Ik heb al vrij veel indoor gekart en één keer outdoor(motor weet ik niet) en dat lukt heel goed. Maar met RM en Swissauto heb ik nog nooit gereden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 12:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Dan lijkt het me verstandig om eens te gaan proefrijden. Laat je ook goed informeren over de bijkomende kosten zoals :
- stalling kart
- vervoer kart
- gereedschap en pitkar
- reserve onderdelen en banden etc.
- onvoorziene kosten
- wat kun je allemaal zelf en waar heb je hulp bij nodig

Indicatie aanschaf kart nieuw : circa 7.500 - 9.000 euro
Indicatie aanschaf kart gebruikt : circa 1.500 - 5.000 euro
Indicatie running cost per jaar ( circa 15 uur rijden ) : 1.000 - 2.000 euro ( schades niet meegerekend )

Alles staat of valt met de voorbereiding en alle waar naar zijn geld ! Er zijn velen geweest die zich onvoorbereid in de kartsport hebben gestort, om er vervolgens achter te komen dat het niets voor hun bleek te zijn - maar wel al een vermogen uitgegeven ( en de afschrijving in de kartwereld is hoog.... ). Dus neem geen overhaaste beslissing, maar maak een gedegen budget en ga proefrijden. Dan komt het vast goed.

Succes.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 3:15 pm 

Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am
Berichten: 13
Bedankt!

Ik zal het zo snel mogelijk eens doen. Maar wat zijn dan ongeveer de onderhoudskosten van een RM als je het bekijkt zoals je het bij de Swissauto VT250 deed?

Alvast bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 3:49 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Een VT250 aanschaffen vanwege de lage onderhoudskosten.... :lol: :lol: :lol: 1 april is het al geweest


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 6:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ervaring met een Rotax Max heb ik niet, maar ik dacht dat er bij 20 uur de zuiger moet worden vervangen en om de 40 uur een revisie. Zuiger zal 200-300 euro zijn en de revisie is dacht ik rond de 600-800 euro.

Wellicht kunnen anderen op het forum hierin bijdragen ?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 8:03 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 16, 2015 7:58 pm
Berichten: 50
zuiger vervang set is 85 euro, en ik rij ongeveer 30 a 40 uur met een zuiger, zonder dramatisch vermogens verlies, moet wel zeggen dat de slijtage sterk afhankelijk is van de olie die ik gebruik. Rij momenteel met Nutec olie, en deze olie geeft veel minder wrijving en dus minder slijtage dan andere merken.

_________________
Being second is to be the first of the one who lose



________________________________
Praga Dragon Evo - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 9:23 am 

Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am
Berichten: 13
Bedankt Wilfred en ninethree!

Dus eigenlijk wil dat zeggen dat de onderhoudskosten van RM en Swissauto niet zo ver van elkaar liggen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 9:36 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am
Berichten: 498
Hey Lele welkom dat klopt ik denk dat rm zelfs iets voordeliger is.
Maar zet alles eerst op papier zoals Wilfred aangaf als 2/500€ meer of minder op jaarbasis echt een probleem is.
Succes met je keuze en houd ons op de hoogte.

_________________
Sodi Kart - Rotax DD2


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 9:49 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 16, 2015 7:58 pm
Berichten: 50
persoonlijk zou ik voor een rotax gaan, VT250 is in competitie compleet weggezakt, motoren hebben vaak problemen als je in wedstrijden vol gaat knallen. daarnaast opzich veel problemen met de cilinderkoppen en nokkenasketting. en de onderdelen zijn zeer prijzig.

als je een rotax max neemt met nieuwe type koppeling, dan kun je zonder problemen veel rijden. en ik raad aan om met een O-ring ketting te rijden, iets duurder in aanschaf, maar je ketting en tandwielen blijven veel langer goed. daarnaast worden er veel rotaxen aangeboden en kan infeite weinig kapot aan de motor invergelijking tot een VT

_________________
Being second is to be the first of the one who lose



________________________________
Praga Dragon Evo - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Swissauto VT250?
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 12:24 pm 

Geregistreerd: vr apr 01, 2016 10:22 am
Berichten: 13
Bedankt iedereen!

En wat vinden jullie van de X30 t.o.v. de Swissauto en RM?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David