Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: gx390 op topkart frame
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 10:42 am 

Geregistreerd: ma dec 22, 2014 3:25 pm
Berichten: 18
Hallo,

Mijn naam is Marcel en ik ben nieuw op dit forum en in de hobby.
na een aantal keren mee te hebben gedaan aan een 2-uurs huurkartrace op breghem is het kartvirus ook bij mij toegeslagen! Na veel inlezen (waaronder veel op dit forum) ben ik me dus aan het oriƫnteren op de aanschaf van een kart voor een aantal keren per jaar recreatief te rijden/trainen.
Ik wil graag beginnen met een motor die wel wat meer pit heeft dan de huurkarts, maar supereenvoudig in onderhoud en afstelling is. Aangezien ik groot (1.95) en relatief zwaar (85kg) ben, leek mij een gx390 ideaal om mee te beginnen (ook omdat ik in de buurt van venray woon en daar niet meer met 2-takt gereden mag worden, toch?).
Nu kan ik een topkart frame van iemand overnemen en vraag ik mij af of die motor daar op gaat passen. Kunnen jullie mij aan info hierover helpen? Het betreft dit frame:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... =mympBuyer
Alvast bedankt voor de info!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 11:19 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Een GX390 heeft de koppeling en tandwiel aan de binnenkant van het chassis; dus moet je goed passen of de stoelsteun aan de rechterkant niet in de weg zit. Er zijn chassis waar dit erg moeilijk goed passend te maken is ( zelfs onmogelijk ). Neem een motor mee en pas, anders kun je wel eens met een probleem komen te zitten.

Voor de rest zou het moeten passen.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 11:30 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hoi Marcel,
Allereerst van harte welkom, dat virus is een hardnekkige waar velen moeilijk meer vanaf komen :mrgreen: .
Ik ben samen met een maat ook begonnen met een 390, een heel fijne betrouwbare en zuinige motor om mee te beginnen en iets meer inhoud, vermogen en vooral koppel dan een gemiddelde huurkart. Wij waren ook niet klein en onze motor met een dikke Suco koppeling stond destijds op een speciaal viertakt chassis. Naast de maten en gewichten van je eigen persoon (je bent voor je echt flinke lengte nog niet eens zo zwaar maar moet wel comfortabel kunnen zitten om goed te kunnen rijden) moet je nl een vrij grote en zware motor naast je kunnen plaatsen. Daarvoor is een vrij stevig chassis een must maar de koppeling en de ketting zitten aan de binnenkant en daar moet ook ruimte voor zijn. De kans dat bij dit chassis de stoelsteun in de weg zit is erg groot. Je zou kunnen overwegen om een compleet met 390 motor opgebouwde kart te passen en als dat bevalt hoe je je er niet over te buigen over of het blok wel past. Natuurlijk is eea wel aan te passen door de stoelsteunen aan te passen maar dan zou je aan de gang moeten met slijptol en lasapparaat en evt losse steunen, niet echt ideaal wat mij betreft.
Als je in die hoek van het land woont zijn er mogelijkheden van banen genoeg, een 390 doet het ook op Berghem en Veldhoven prima al is je topsnelheid wel beperkt. Tegen die tijd dat je je daaraan zou gaan ergeren kan je altijd wat snellers kopen, hebben wij ook gedaan. Venray is lang dicht geweest voor karts en men heeft zich idd geen plezier gedaan door een aantal herriekarters te laten rijden waardoor er problemen ontstaan zijn voor de omgeving. Dat heeft iig z'n weerslag gehad op de korte termijn en enige wedstrijden maar hoe blijvend die opgelegde beperkingen zijn zou je aldaar kunnen overleggen. Kan je altijd nog kijken of je niet toch een ander blok voor dat of een ander chassis zou kiezen, waard om alles in overweging te houden.
Viertakten zijn iig op zga alle banen toegestaan (Strijen alleen mini's) dus op dat gebied een goede keuze.
Ons 390 blok was niet aangepast maar het aanpassen van oa de drijfstang schijnt een gunstig effect te kunnen hebben op de levensduur, goed onderhoud, goede tandwielverhoudingen en de juiste olie natuurlijk ook.
Suc6 en tot ziens!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 3:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 09, 2012 8:01 pm
Berichten: 100
Ik rijd zelf ook een 390 en het passend krijgen van de motor is idd een mogelijke issue. Als ik de stoelsteun aan de motorkant zie dan denk ik dat deze Topkart erg moeilijk gaat zijn om passend te krijgen, je wil een stoelsteun die zo dicht mogelijk langs je stoel gaat, want daar komt de koppeling ook ongeveer uit en heb je dus ruimte nodig. Ik rijd zelf met een Birel, en anderen van de 390 klasse op Eefde rijden onder andere met BRM, Birel, Tony en Energy.

Ga ook zeker eens naar Eefde met je kart, heel veel 390 rijders daar en iedereen kan je helpen en van advies voorzien. En zodra de snelheid er een beetje in zit ook zeker mee komen doen tijdens de races van kartclub Eefde! :-)

_________________
CRG LH2 / Rotax Max Sr


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 3:35 pm 

Geregistreerd: ma dec 22, 2014 3:25 pm
Berichten: 18
Bedankt voor de tips! Dan laat ik dit chassis in ieder geval links liggen en ga ik op zoek naar een al bestaande combi (motor en chassis) of een chassis met meer ruimte. ik zal de genoemde merken in de gaten houden!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 4:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Wellicht zijn onderstaande mogelijkheden een optie:

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr

Waarbij de eerste er op het oog beste uitziet en ook het jongste is.
En Eefde is inderdaad een leuk baantje voor o.a. de 390.

Succes bij je keuze.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 4:10 pm 

Geregistreerd: ma dec 22, 2014 3:25 pm
Berichten: 18
Bedankt voor de tips wilfred, deze staan inmiddels bij mijn favorieten.
Zoek ik wat chassis betreft dan meer zoiets:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr
dus waarbij de stoelsteun ruimte bied voor een koppeling en een ketting?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 4:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Mooi chassis hoor, zeker voor die prijs! Maar voorremmen heb je echt niet nodig met je honda. Dan zal ik eerder voor deze gaan : http://link.marktplaats.nl/m894798875

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 4:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
OK, duidelijk. Geen idee wat je totale budget is natuurlijk, vandaar de linkjes.

Maar die RK ziet er inderdaad goed uit op de foto's en is mooi spul. Ik zou alleen niet met voorremmen gaan rijden met een standaard 390, want dan rem je de kart te veel dood.
Wel kun je natuurlijk een chassis aanschaffen met voorremmen met het oog op de toekomst; als je uitgekeken bent op een 390 kun je dan een snellere motor erop zetten en heb je de voorremmen reeds liggen !

Ga ook eens rijden op bijvoorbeeld een Rotax Max; dan weet je gelijk het verschil. Ik denk dat je redelijk snel uitgekeken kunt zijn op een 390 als het kartvirus je echt grijpt.... Huren kan bijvoorbeeld op de Landsard. Als je geen wedstrijden wilt gaan rijden, is het nu de tijd om een Rotax Max tegen een redelijke prijs aan te schaffen, omdat er recent een nieuwere versie hiervan is uitgekomen en de wedstrijdrijders dit nieuwe blok willen hebben en hun "oude" willen verkopen. Gebruik ook eens de zoekfunctie op de Rotax Max; vind je veel info en kun je wellicht bepalen wat voor jou de beste keuze in motor is.

Succes.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 4:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Goeie tip Toon; dat chassis is zeker de moeite waard en is goed onderhouden en netjes ( daar vertrouw ik Matthijs op namelijk ).

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 8:09 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Ghehe, bedankt jongens! Gratis reclame! :lol:

Marcel, neem eens contact op, mocht je interesse hebben in het Birel chassis.
Ik kan je namelijk ook een complete GX390 op dit chassis of een ouder R31 Birel chassis.
Heb zelf altijd GX390 gereden en onderhoud voor meerdere mensen hun karts, ik kan je dus vast op gang helpen!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David