Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: welke kart?
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 12:31 pm 
Komend seizoen wil ik outdoor wedstrijden rijden.
Momenteel zijn er 2 opties:
- Kings of Karting
- eigen kart en individueel rijden.

Over dat laatste heb ik de volgende vraag/vragen:
- 2 takt of 4takt?
mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een motor die weinig onderhoud/sleutelwerk nodig heeft, ben nl. niet zo'n sleutelaar (maar al doende leert men natuurlijk :) ). Ik zou dus denken: 4takt ipv 2takt ??
- wel voldoende vermogen/snelheid
- ik wil aan wedstrijden meedoen, dat kan regionaal (dus bijv. Oldenzaal), maar ook landelijk of benelux.

Welke richting moet ik op denken
En wat valt er te krijgen nieuw en/of gebruikt. (en waar).

Ik heb al e.e.a. gelezen over Bilands, ken ook de Ecomoto's, weet een beetje van de Rotax Max, maar echte kennis is helaas niet aanwezig.
(Ik zag al dat de meningen verschillen over 2 of 4takt...)
Het gaat mij overigens om het totaalpakket frame+motor, want de meeste topics gaan alleen over de motor. Ik wil ook graag weten welke combinaties dus mogelijk zijn.

Misschien wat veel vragen ineens, maar hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen. Als ik iemand hierover ook een keer mag aanschieten op een kartbaan: graag.
Zelf woon ik in Oss, dus als er binnenkort bijv. iemand in Oss, Eindhoven of Venray is...

Alvast bedankt!!


Laatst bijgewerkt door Willem Christiaans op wo okt 19, 2005 2:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 1:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
www.ikwilkarten.tk

Conclussie is honda 390cc 4-takt als je klein budget hebt, of 125cc 2-takt automaat.

Keuze van het frame is een persoonlijke kwestie. Ze zijn allemaal even goed in elkaar gelast, maar met de een kun je meer afstellen als een ander. Bij de duurdere merken is veel testwerk vooraf gegaan, dus weet je zeker dat het frame potentie heeft. Maar als je niet het frame af kunt stellen naar je eigen rijstijl, heb je daar niets aan!

en ja, sleutelen hoort er nou eenmaal bij! je zult elke keer tandwielen moeten vervangen, ketting spannen en banden moeten wisselen, bougi vervangen. Of je nu 2- of 4- takt rijd.
En als de motor stuk is, brengen de meesten hem naar eem handelaar voor een revicie, dus dat maakt ook geen verschil

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 3:10 pm 
Hey Skeurijzer,

dat is nog eens een duidelijk verhaal!
heb het net al doorgelezen, goede info.

Maar wat ik me dus afvraag: hoe kom ik er nu precies achter welke kart het beste bij mijn rijstijl past?
Moet ik dan bij een karthandelaar een test op een bepaalde kart regelen, en kijken of ie bevalt, of wat mensen aanspreken en vragen of ik een keer een paar rondjes kan rijden?

Ik heb buiten-evaring op een pro-kart (en die 270cc Eglem van Oldenzaal).
Tot nu toe kan ik alleen zeggen dat de pro-kart wel bevalt (wedstrijden hebben een lekker competetief veld), maar dat een snellere kart zeker mag.
En wat betreft dat sleutelen: het sleutelen dat op je site genoemd wordt dat valt volgens mij toch wel (met behulp van wat anderen), zelf onder de knie te krijgen. Dus: sleutelen moet geen onoverkomelijk probleem zijn.

Wat momenteel mijn interesse heeft zijn de snellere 4takt klassen, omdat deze in onderhoud goedkoper zijn, en dan met name formula TKM en Biland (en evt vrije 4takt klasse), maar niet geschakeld (daar wil ik niet mee beginnen).
Maar deze interesse is dus alleen gebaseerd op wat ik lees.
Kan iemand mij meer vertellen over deze karts/klassen?

Verder is het belangrijk dat ik wedstrijden kan rijden (en niet alleen op 1 baan, dus graag landelijk), maar ik kan moeilijk info vinden over landelijke 4takt wedstrijden...

Willem.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 3:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 22, 2005 10:24 pm
Berichten: 208
Woonplaats: Goor
Willem,

Ik begreep van je dat je 6 november op de baan in Oldenzaal bent?

Kom maar bij me langs, dan stel ik je voor aan een aantal mensen.
M'n naam staat groot op m'n bus, dus kan niet missen.

Me bellen mag altijd, ook voor info etc. 06-53366177, liefst tussen 20.00 en 22.00 uur.

Tom Steverink

_________________
DRIFTEN is geen vervoeging van DRIFTIG!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 3:21 pm 
Hoi Tom,

Idd, ik ben er dan.

Bedankt, stel ik zeer op prijs!

Groet, Willem.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 3:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
Willem,

Dit komt omdat er een schromelijk tekort is aan NK races voor 4-takten. De enige fatsoenlijke kampioenschappen voor 4-takten zijn de races zoals van de 4-takt Kartclub Twente, (inter)regionaal dus. En dan zijn er naast de 4-takt Kartclub Twente nog niet eens zo gek veel andere organisaties in nederland die dergelijke races organiseren. Behalve dan de kartclub eefde, maar veel meer ken ik er niet. Er is alleen een 4-takt NK van de KNAF, maar voor senioren klassen hebben die eigenlijk ook alleen maar prokarts. En 390, maar das een veld va twee man, en hebben vreemde reglementen voor een 390 sprintkart.

Wil je dus nationaal rijden dan kom je al gauw uit op een 2-takt. en als ik jou verhalen zo lees is bij de 2-takten de rotax max of een vortex-rok de beste keus denk ik.

Bij de 4-takten kan een motor voor de open-klasse of een TKM een hele mooie en snelle kart zijn, maar nogmaals, dan kan je eigenlijk alleen de regionale races van de Kartclub Twente en de Kartclub Eefde als fatsoenlijke kampioenschappen rijden.

Groeten!
Maarten Jansen

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 3:38 pm 
@ M.Jansen:

Ik heb wel ergens gelezen over een benelux serie met Bilands?
Maar daar vond ik wel weer deelnemersvelden van maar liefst 3 tot 5 man, dus dat is idd weer teleurstellend.

Moet me dan idd wel even goed oriënteren wat ik nu wil met de wedstrijden, want dat vind ik dus wel erg leuk om te doen: hoemeer zielen hoemeer vreugd!
(inter)regionaal maakt me ook niet zoveel uit, mits er maar goed gevulde deelnemersvelden zijn.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 4:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
Willem Christiaans schreef:
Hey Skeurijzer,
Maar wat ik me dus afvraag: hoe kom ik er nu precies achter welke kart het beste bij mijn rijstijl past?
Moet ik dan bij een karthandelaar een test op een bepaalde kart regelen, en kijken of ie bevalt, of wat mensen aanspreken en vragen of ik een keer een paar rondjes kan rijden?


bijvoorbeeld! En natuurlijk laat niemand een wild vreemde zomaar in zijn kart rijden, dus dat moet je beetje handig spelen.
Maar je begrijpt me wel verkeerd. Je moet niet opzoek gaan naar een kartmerk dat bij jou rijstijl past. (kunt moeilijk alle merken even uitproberen)
je moet de kart naar jouw rijstijl afstellen!
En voor een eerste kart merk je de verschillen toch niet zo gauw

Willem Christiaans schreef:
Ik heb buiten-evaring op een pro-kart (en die 270cc Eglem van Oldenzaal).

Dat is nog niet echt wat je zegt ervaren met snelle wedstrijdkarts. Zit een wereld van verschil tussen huurkarts en wedstrijdkarts. niet alleen de motor, maar ook de wegligging en het karakter van de kart. Dus als je een testje kunt regelen, kun je beter gewoon eerlijk zeggen dat je geen ervaring hebt met snelle wedstrijdkarts.


Willem Christiaans schreef:
Wat momenteel mijn interesse heeft zijn de snellere 4takt klassen, omdat deze in onderhoud goedkoper zijn, en dan met name formula TKM en Biland (en evt vrije 4takt klasse)
Kan iemand mij meer vertellen over deze karts/klassen?


TKM en Biland motoren zijn in aanschaf bijna evenduur ( rond 3600 euro) Echter is het wel zo dat ze langer meegaan dan een 2-takt, maar wanneer ze dan los moeten voor revisie ben je ook minimaal het dubbele kwijt! het verhaal dat 4-takt goedkoper in onderhoud is dan 2-takt geld alleen maar voor de honda390 motoren!
En er is geen echte nationale serie voor, en omdat je aangaf dat je wel nationaal wil rijden, zal ik toch gaan voor 125cc 2-takt automaat

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 4:57 pm 

Geregistreerd: do aug 04, 2005 8:56 pm
Berichten: 204
Woonplaats: Huissen
Willem heb je dit topic al gelezen?

http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=535


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 5:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Of deze :mrgreen: :mrgreen:

http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic ... 0475#20475

Loopt het ene blok kapot, dan zet je gewoon die andere erop!

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 10:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 13, 2005 11:30 am
Berichten: 769
Woonplaats: Utrecht
Volgens mij is een rotax max erg geschikt voor jou.. (willem christiaans.)
je wil hard gaan maar toch weinig onderhoud en ook wil je wedstrijden rijden had ik begrepen. alleen is het niet altijd weinig onderhoud (als ik denk aan paulo27) biland is een snel 4 takt alternatief.. alleen weinig wedstrijden.. misschien is een honda gx390 iets??.. zeer weinig onderhoud en gaat een stukje harder dan pro-kart. maar ik ben niet helemaal op de hoogte of er wel zo veel wedstrijden zijn voor 390's . wel genoeg.

_________________
Afbeelding
ICC Kartracing*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2005 10:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Rv,

Ik heb gewoon pech de afgelopen maand..... normaal heb je bijna tot
geen onderhoud aan een Rotax Max. Ik heb het hele jaar gereden zonder
enig probleem.

Maar ja... tijdens een revisie gaat het blok open en dan wil, bij het niet
goed aandraaien van de onderdelen, iets lostrillen en dan krijg je de
situatie die ik afgelopen 3x gehad heb.

ik hoop nu dat ik alle gehad heb en voorlopig lekker kan toeren zonder
enig onderhoud dan ook.
(OK, smeren en schoonmaken dan wel)

Thx

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 20, 2005 7:45 am 
SkeurijzeR schreef:
Willem Christiaans schreef:
Ik heb buiten-evaring op een pro-kart (en die 270cc Eglem van Oldenzaal).

Dat is nog niet echt wat je zegt ervaren met snelle wedstrijdkarts. Zit een wereld van verschil tussen huurkarts en wedstrijdkarts. niet alleen de motor, maar ook de wegligging en het karakter van de kart. Dus als je een testje kunt regelen, kun je beter gewoon eerlijk zeggen dat je geen ervaring hebt met snelle wedstrijdkarts.


Bedoel ook niet dat ik ervaring heb met snelle karts. Een pro-kart (ook al is het een een KoK kart en geen huur pro-kart kun je idd geen snelle kart noemen... En de Eglem is voor een huurkart erg leuk, maar is natuurlijk ook niet te vergelijken met een echte racekart.
Dus ik was waarschijnlijk niet echt duidelijk :oops:

SkeurijzeR schreef:
TKM en Biland motoren zijn in aanschaf bijna evenduur ( rond 3600 euro) Echter is het wel zo dat ze langer meegaan dan een 2-takt, maar wanneer ze dan los moeten voor revisie ben je ook minimaal het dubbele kwijt! het verhaal dat 4-takt goedkoper in onderhoud is dan 2-takt geld alleen maar voor de honda390 motoren!
En er is geen echte nationale serie voor, en omdat je aangaf dat je wel nationaal wil rijden, zal ik toch gaan voor 125cc 2-takt automaat


nogmaals bedankt voor je adviezen. :D
Ik zal me eens goed gaan oriënteren, en met wat mensen kletsen...


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 20, 2005 8:57 am 

Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm
Berichten: 479
Woonplaats: Leeuwarden
hoi Willem ik rij zelf met een biland en heb er nu ongeveer 80 uur op zitten, het enige wat ik er aan onderhoud aan hoef te doen is olie verversen om de 6 uur, en om de 20 uur een distributie snaar en zo nu en dan moet ie een keer synchroon gesteld worden.
Revisie zit ergens tussen 100 en de 150 het ligt eraan hoe je rijdt, wat houd het in het reviseren van een Biland?
het is meestal het kleppen stellen de lagers na kijken olie pompen na kijken en overige lagers en zuigerveren, met elkaar kost dit ongeveer een 300 tot 400 euro.
als je met een biland 3 seizoenen rijdt dan kost het dus per seizoen een 125 euro. dit valt dus allemaal wel mee.
tevens heb ik zelf nu nog een biland staan met een gold frame eronder hier is in totaal 12 uur mee gereden.
de kart is helemaal compleet je kunt er zo mee gaan rijden.
ik vraag hier € 3300 voor.

voor meer info of foto's kun je mailen naar:
senpkartracing@hetnet.nl
of bellen met:
06-47446704

_________________
een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 20, 2005 10:20 am 

Geregistreerd: do aug 04, 2005 8:56 pm
Berichten: 204
Woonplaats: Huissen
Ik heb totaal geen ervaring, zit wat dat betreft een beetje in hetzelfde schuitje maar wat ik begrepen heb is het volgende.
Als ik iets foutiefs zeg dan corrigeer me aub.

Ga je wedstrijden rijden dan moet je sowieso rekening houden met (mogelijk veel) onderhoud en kosten. Bijvoorbeeld omdat je de motor moet laten verzegelen of dat deze na een wedstrijd gekeurd wordt en je hem in onderdelen terug krijgt. Een motor kiezen omdat je hem nooit uit elkaar hoeft te halen oid heeft volgens mij dus weinig zin als je toch races gaat rijden.

Daarnaast kan je je wel blind staren op snelheid en pks. Maar ik vraag me af hoe relevant dat is. De KoK pro-karts zijn niet vergelijkbaar met de karts in de ARMC qua rondetijden. Dat is wel duidelijk. Kan ook niet het aantal pks is ook een klap minder en er wordt toch op lange banen gereden.

Maar als ik dan hoor dat een nieuwe Honda 390 racekart (13/15 pk??) vergelijkbaar is met de oude 25 pk 100cc waar ik in Emmen meegereden heb dan kan het niet anders dan dat de snelheid van de prokarts in de KoK niet enorm tegen zal vallen. Ik heb er nog nooit mee gereden. In ieder geval een totaal andere klasse dan iedere huurkart die er te krijgen is en dat lijkt me ook geen basis voor een oordeel.

Daarnaast moet je ook kijken hoe competatief en wat voor een niveau zo'n klasse staat. Je kan dan wel kiezen voor heel erg veel pks omdat je in training of met recreatief rijden daar meer plezier of een grotere uitdaging aan hebt maar voor de races zal het denk ik wel mee vallen. Je rijdt toch allemaal met ongeveer hetzelfde gewicht en pks. Persoonlijk lijkt mij het dan een grotere uitdaging om in een landelijke competitie met prokarts te gaan rijden dan met 3 man en een paardenkop ergens in Belgie of zo. Nee dat is een geintje natuurlijk, je begrijpt mijn punt?


Mijn eigen keuze is voorlopig gevallen op het prokarten en dus de races van kartingevents. Als ik dat financieel rond kan krijgen iig, want het is een hele smak geld. :shock: Maar ik ga er zeker alles aan proberen om dat voor elkaar te krijgen. Mocht dat niet het geval zijn dan zal ik ook zeker niet ARMC kunnen betalen en dan wordt het waarschijnlijk qua races de clubwedstrijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David