Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 01, 2009 11:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Op verzoek van David hier een uitleg daarvan.
stap 1: Verwijder de zijbakken en alle 4 de wielen.
stap 2: Zet het stuur in de rechtuit positie en zet het vast stuur mag niet meer draaien.
stap 3: De moertjes van de spoorstangen los.
stap 4: De uitlijnschijven op de voorwielklossen monteren.
stap 5: De afstand tussen punt 1 en punt 2 moet aan beide kanten gelijk zijn zoniet dan ervoor zorgen
door aan de spoorstangen te draaien.
Afbeelding
stap 6: Nu ga je ervoor zorgen dat de afstand tussen punt A en punt B gelijk is aan de afstand tussen
punt C en punt D.
Afbeelding
stap 7: Door het afstellen van deze afstand zal de afstand van punt 1 en punt 2 weer veranderen maar die moet
aan beide kanten gelijk blijven het is even zoeken naar de juiste stand.
stap 8: Als alles klopt afstand tussen punt 1 en punt 2 gelijk en de afstand tussen punt A en punt B gelijk is
aan de afstand tussen punt C en punt D dan staat de voorwielen recht. Je kunt de kart ook toe of
uitspoor geven maar die keus is aan jou. Maar zorg ervoor dat de afstand tussen punt 1 en punt 2
ALTIJD aan beide kanten gelijk blijft.
stap 9: De moertjes van de spoorstangen vast draaien en zijbakken monteren.
Ik hoop dat het duidelijk is voor iedereen en dat je er wat aan hebt.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 02, 2009 9:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Thnx, met plaatjes zelfs :LL


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2009 6:44 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Ja zelfs met plaatjes was wel aardig wat werk voor iemand die niet zo handig is met computers. :lol:

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2009 10:50 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
hehe (heb ik wat getriggerd??) thnx btw..

Misschien een toevoeging (Joris o.a. kun je me aanvullen?) :

- Bij nat weer kun je de wielen iets naar binnen zetten (inspoor), hierdoor zal de machine makkelijker de bochten insturen. een paar graden is zat!
- Camber afstellen (staat (nog niet) omschreven) is voor het raakvlak van de band in de bocht. (dit is de verticale verkanteling van de band). Niet alle frames ondersteunen dit, je hebt hiervoor een verstelbaar fusee voor benodigt.
Exacte gegevens heb ik niet, meestal staat het wiel net iets naar binnen. Dit gebeurt ook door de vluchtweg van het wiel (bij het sturen).

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2009 11:00 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik zet altijd 3 mm uitspoor en ik rijd nooit in de regen maar ik dacht dat die dan juist meer moest hebben

camber zet ik altijd op nul en stel hem verder af op de slijtage van de band


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2009 11:27 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 21, 2007 9:11 am
Berichten: 985
Woonplaats: blerick
3mm uitspoor, heeft dit te maken met het eventueel inzakken als je erin gaat zitten?

_________________
http://www.hyves.nl/advertenties/998017 ... raaf/2ZJm/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2009 12:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
@ joris
ik was idd nog even aan het nalezen, camber afstellen kun je idd op het slijtage profiel doen of op de temp verschillen op de band. (het mooiste is alles gelijk binnen/midden/buiten, op de kart band buiten/binnen)

@Paul
Als het goed is wel, uit of in weet ik even niet. Ik heb ook 2mm gehoord, ligt denk ik ook aan je gewichts verdeling e.d.
Door Uitspoor word de machine wel onrustiger, stuurt wel makkelijker in (omdat je binnen band dan scherper instuurt), dit word ook al vaak gegenereerd door de vluchtweg van het voorwiel.

Even wat bronnen voor de afstellingen (Auto's):
http://www.familycar.com/alignment.htm
http://www.240edge.com/performance/tuning-toe.html

Dit alles is omschreven voor auto's maar is uiteraard toepasbaar op karts, in hoeverre het af te stellen is aan je frame.
Toe in/uit (toe/uitspoor), Camber, Wielvlucht (Toe Out on Turns).

Handleiding voor Karts :
http://www.karting.co.uk/KandK/Tech/KartSetup.html

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Laatst bijgewerkt door IncineratorX2 op di aug 04, 2009 7:14 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 03, 2009 10:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 30, 2008 9:58 am
Berichten: 529
Woonplaats: Woerden
@Kartje

Thnx voor de duidelijke uitleg!!!
Kan later weer goed tepas komen voor een leek als mij :D
Na 2 seizoenen moet ik nog een keer serieus beginnen met afstellen :lol:

_________________
MS kart - RK1
Trulli Kart - Honda 390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 7:39 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Frankje,

Jij gaat helemaal NIETS afstellen, want je gaat nu al veel te hard :lol: !

Ontopic: inderdaad erg handig deze korte maar duidelijke uitleg ! BEDANKT.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 12:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 30, 2008 9:58 am
Berichten: 529
Woonplaats: Woerden
@Wilfred
Hmm dan maar snel zorgen dat ik deze pagina niet meer kan openen ;)
Maarre je vergeet dat het allemaal puur een gewichts kwestie is, een halve seconde is 1 kilo toch :P

@
Maar mocht ik nou wat sneller en direchter in willen sturen, dan is dat dus ook te regelen met uitspoor??
ps: Wilfred die antwoorden geeft aan me kloppen bij voorbaat al niet :lol: (als het aan hem ligt wordt ik weer gedegradeerd tot Trap-skelter :)

_________________
MS kart - RK1
Trulli Kart - Honda 390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 12:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Goed en duidelijk uitgelegd Edwin =D)

Nu alleen nog een uitlijnset kopen :roll:

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 12:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Rijswijk
Je kan ook je voorbanden erop laten zitten en ongeveer in het midden van beide banden met krijt o.i.d een streepje zetten.
Draai dan beide banden naar voor (zodat het streepje naar voor staat, richting voorbumper ) en meet de afstand tussenbeide streepjes.
Draai dan beide banden naar achter (zodat de streepjes naar achterstaan ) en meet ook die afstand.
Stel dat de afstand voor 95 cm is . en achter 94.6 dan heb je 4mm uitspoor.
Zo kan je ze ook op 0mm zetten ( beide afstanden gelijk )

Camber is te meten met een digitale waterpas. houd die verticaal tegen je velg en je ziet hoeveel mm positief of negatief camber je hebt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 06, 2009 7:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
@DH dan moet je gehele kart wel waterpas staan, anders is het een vertekend beeld :)

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 10:23 am 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 12:10 am
Berichten: 25
Toffe info ! Dank u voor de fijne toelichting!
Zelfs voor een leek heel verstaanbaar :)

Mvg


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2009 12:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 19, 2009 9:58 pm
Berichten: 33
@ iedereen,
Ter info, ik heb (als leek :D ) erg veel gehad aan de informatie van onderstaande link.
http://home.wanadoo.nl/kartinfo/afstelling.html
Duidelijke uitleg over het hoe en waarom afstellen van de wielen/assen van de kart.
mvrgr
Jappie

_________________
Ik heb een hekel aan bumperklevers, ik had er laatst weer eentje voor me zitten..........


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David