Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 7:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Omdat deze vraag gigantisch vaak gevraagd wordt leek het me een idee om hier een topic over te beginnen met de kosten en punten waar je op moet letten.
_____________________________________________________________

Inhoud:

1. Rotax-max 125cc automaat 2-takt.
2. Honda 390cc automaat 4-takt.
3. 125cc ICC 2-takt. (1)
4. 125cc ICC (2).
5. Briggs & stratton World Formula 200cc 4-takt.
6. Prokart 4-takt.
7. RK1 klasse.


_____________________________________________________________
[glow=yellow]1. Rotax-max:[/glow]

En rotax-max is een verzegelde 125cc 2-takt motor die onderhoudsvrij is. een motor kan +/- 40 uur mee zonder te reviseren. dit is erg aantrekkelijk voor mensen die gewoon voor recreatie willen rijden of een klein(er) budget hebben maar toch willen racen. Ook een voordeel is dat er diverse servicepunten door heel nederland zitten zodat je vrijwel overal terecht kan voor onderdelen, revisies, zegelen. Wat ook een voordeel is, is dat veel nederlandse karters met een rotax-max rijden. zo zijn er altijd wel rotax-maxers op de baan die je kunnen helpen wanneer je een probleem hebt. De rotax max races worden gereden bij de chrono en de NAB voor zover ik weet.

Aanschaf:

Je kan een kart nieuw aanschaffen als je het budget er voor hebt. Maar vaak staan er bij dealers of op marktplaats/speurders e.d. karts van een jaar of 2 jaar oud voor de helft van de nieuwprijs. wanneer je een beginnend karter bent is dit een goede mogelijkheid om van het echte karten te proeven.

Nieuwprijs van een rotax-max op een chassis ligt hier in nederland tussen de € 4500,00 en de € 5500,00 euro. dit hangt af van het merk chassis en extra's die je er bij wil hebben.

Een 2e hands rotax-max op chassis ligt ongeveer tussen de € 2000,00 en de € 4000,00. Dit hangt vooral af van: koop ik hem particulier of bij een dealer, de leeftijd, hoevaak hij bereden is, is hij recreatief of voor wedstrijden gebruikt, de staat van de kart en motor. let dus goed op wat je koopt.

Waar moet je op letten bij een 2e hands:

De rotax-max is vanaf de importeur verzegeld. Iedere revisie wordt bijgehouden en je kan dus altijd zien hoeveel hij gereden heeft en hoevaak gereviseerd en waar dit is gebeurd. Sommige mensen reviseren hun motor zelf en daarbij wordt de zegel verbroken. je hebt dus het risico dat je een kart koopt waarvan verteld wordt dat hij 5 uur gereden heeft maar eigenlijk 40 uur en nodig een revisie moet hebben.

Let verder op de rijuren. Hij kan zoals eerder verteld ongeveer 40 uur mee zonder te reviseren. je kan dus nagaan dat wanneer je een rotax-max met 30 rijuren koopt, je ongeveer na 3 a 4 weekenden wel mag gaan reviseren. want op een trainings dag rij je al gauw 2 a 3 uur. en dit kost je ongeveer € 300,00 boven op je aankoop prijs!

De wedstrijden zelf:

dit verschilt nog al. Wanneer je een groot budget hebt koop je je in bij een team dat alles voor je regelt, simpel als wat.. Wanneer je toch voor je zelf wilt gaan mag je toch uit gaan van een budget tussen de € 5000,00 en de € 15000,00 euro. dit hangt af of je echt mee wil doen of als recreant wilt racen. ik heb voor mezelf een kleine schema gemaakt over de kosten die je kan verwachten op jaar basis. Maar onthoudt 1 ding. het wordt altijd meer dan je zelf van te voren verwacht had. zorg dus dat je een marge hebt in je budget.
_____________________________________________________________
Kosten Karten totaal 2008?

Kart chassis 2e hands: € 1550,00
Motor rotax-max SR 2e hands: € 1500,00
Smeer middelen: € 100,00
Banden MOJO D1 ( 8 setjes): € 1196,00
Banden MOJO W1 ( 2 Setjes ): € 345,00
Set regen velgen goldspeed: € 125,00
Benzine kart: € 315,00
Onderhoudsmaterialen/ schade: € 500,00
Motor onderhoud: € 238,80
Laptimer ( Mycron 3 club + temp ): € 325,00
Transponder 2e hands: € 200,00
Pitkarretje: € 80,00
Totaal: € 6474,80

dit excl inschrijfgeld!!
_____________________________________________________________

Kosten om te beginnen?

Kart chassis 2e hands: € 1550,00
Motor rotax-max SR: € 1500,00
Set regen velgen goldspeed: € 125,00
Banden MOJO W1 ( 1 Setje ): € 172,50
Banden MOJO D1 ( 2 setjes): € 299,00
Kettingspray: € 9,00
Remreiniger: € 7,00
Mengolie: € 12,00
Kettingen: € 50,00
Tandwielen: € 50,00
Gereedschappen: € 00,00
Pitkarretje: € 80,00
Totaa € 3854,50
_____________________________________________________________

Kosten per raceweekend?

1 set banden Mojo D1: € 149,50
Inschrijfgeld: € 125,00
Transport: € 50,00
Eten + Drinken € 20,00
Schade / onderhoud: € 50,00
benzine kart: € 42,00
Totaal: € 391,50

In dit tabel ben ik uit gegaan van het minimale!!!
_______________________________________________________________________________________

Waar moet je op letten bij de kart zelf:

-is het chassis nog recht
-is het chassis niet gedeukt
-zijn de lagers nog goed
-zit er geen speling op de fusee's
-achteras recht
-velgen recht
-is er al aan het chassis gelast i.v.m. schade.
-is het chassis opnieuw gespoten. ( opzich is dit niet erg maar er kunnen verborgen gebreken onder de nieuwe lak laag zitten! )

de meeste van de boven genoemde dingen zijn te repareren, maar dit worden alleen maar extra kosten die, wanneer je even verder rondkijkt naar andere karts waarscheinlijk onnodig zijn.

Zo, dit waren mijn ervaringen die ik door schade en schande wijs geworden ben over de rotax-max.

_________________________________________________________________________________________________

[glow=blue]2. Honda 390cc met dank aan Seb[/glow]

Hieronder even een budget plan van 390cc:

Eenmalige kosten:

Kart 2e hands = 1800
Bok = 100
Kleding = 300
Gereedschap = 200
-----------
2400


Hobby rijder (1x per 2 maand)

1 setje banden = 155
Benzine 6x = 40
Baanhuur 6x = 180 (hangt af waar je rijdt natuurlijk)
--------
375

Wedstrijd Rijder

2 setjes banden = 310
Benzine 14 x = 200
Trainingsgeld = 200
Wedstrijdgeld = 400
-------
1110

Ik ben bij het wedstrijdrijder budget plan vanuit gegaan van het Twents kampioenschap 390cc. Uitgaande van raceweekenden (zaterdag trainen, zondag race)

Totaal Wedstrijdrijder: 1110 + 2400 = 3510 + 500 schade = 4000
Totaal Hobbyrijder: 375 + 2400 = 2735

Zoals je ziet is het eerste jaar gewoon extreem duur bij beide budgetten. Daarnaast kun je ook zo duur/goedkoop maken als je wilt.



________________________________________________________________________________________


3. 125cc ICC (schakel ) met dan aan: The Overtaker

MBA frame
Vortex rvs icc

Ik rij 1x per maand recreatief.

per keer ben ik 1\3 bandjes kwijt van hg3 (hangt af van je rijstijl) dit kost me dus 160x4 =640
aan benzine ben ik ong 35 euro per keer kwijt. dus 35 x 12 is 420

aanschaf 2500 euro

aanschaf gereedschap (pitkar, bandenpers, etc.) 300

revisie ong. 450 (ligt er sterk aan wat je allemaal (preventief)wilt vervangen dus kleine, grote of totale revisie) ik wou toen ik mijn kart kocht alles gereviceerd hebben en was 1039 kwijt dit is wel extreem veel en me versnellingsbak tandwielen zijn ook vervangen.

kleding inclusief goede helm 500

baanhuur. 12x40(hangt af van baan af) 480

schade 250Euro

banden 640
baanhuur 480
revisie 450
benzine 420
schade 250
totaal 2240
ecl. aanschaf.

met aanschaf
totaal 2240
kleding 500
gereedschap 300
kart 2500
(aanhanger 100)
totaal inc. kart. 5540

verbeter aub waar nodig ik ben echt een amateur en dit zijn mijn kosten de bandjes zouden eventueel wat langer mee kunnen.

ik hoop dat u hieraan wat heeft.

___________________________________________________________________________________________

4. 125cc ICC (2) met dank aan h288racing.

- LenzoKart met Seven L2 ICC motor + Pitskarretje = €1800,-
- Gereedschapskoffer met inhoud (sleutels, schroevedraaiers etc) = €800,-
- Heb 8 setjes banden opgestookt (puur recreatief dus geen wedstrijden) = 8 x €180,- = €1460,-
- Baanhuur ( heb alleen Genk gereden) 18 x 40,- = €720,-
- Nieuwe kartoveral, schoenen ribprotector & helm = €280,- + €75,- + €80,- + €265 = €700,-
- Nieuwe remblokjes, tandwiel, en setje velgen = ong. €250,-
- Bandenspanningsmeter = €80,-
- Complete revisie van motor ( drijfstang, koppeling etc) = €640,-
- Nieuwe kappenset = €175,-
- Aanhanger + rekje erop voor kart op te zetten = €1500,-
- Uitklapbare tent 3 x 3 = €135,-
- Benzine = € 300,-

Totaal: €8560,-


___________________________________________________________________________________________
5. Briggs & Stratton world formula 200cc 4-takt. met dank aan: Alex64

Kartframe Gillard WF (nieuw) € 2985.-
Motor World Formula € 1190.-
Update motor (vliegwiel dig. ontsteking) € 100.-
Velgen droog magnesium (2 sets) € 340.-
extra velgen regen aluminium € 120-
Banden Vega LL99 slicks (3 sets) € 510,-
Banden Vega W2 regen € 190,-
Diverse smeermiddelen € 25,-
Tandwielen voor en achter € 235,-
Onderhoud € 600,-
Kleding € 1200,-
Kartbok € 100,-
Gereedschap (Snipers, koppelinggereedschap) € 400,- los gereedschap tel ik niet mee, alleen speciaal gereedschap.
Verzameling sproeiers en naalden € 100,-
Transponder € 210,-
Alfano € 250,-
Reservedelen € 500,- (assen, fusee's, stuurstangen, spoorstangen, plastic)
Bovenstaand waren wij ongeveer kwijt, excl vervoer, benzine, inschrijfgeld en schade's)
Nog verre van compleet dus, maar je moet niet alles bijhouden, anders stop je er mee, bovendien een hobby mag geld kosten.
De score: € 9055,-
het tweede jaar wordt natuurlijk veel goedkoper, omdat er veel eenmalige aanschaf tussenzit, bovendien was alles nieuw en tweedehands scheelt ook heel veel.
___________________________________________________________________________________________________
6. Prokart 4-takt. met dank aan pro-kart monster

Prokart Kombikart 2000 (2de hands) 1500 euro
motoren inclusief tuning 1400 euro
Update motor 450 euro
Velgen droog magnesium 150 euro
extra velgen regen aluminium € 100
Banden Maxxis enduro (3 sets) € 360
Regen Banden Maxxis WT4 € 180,-
Diverse smeermiddelen € 50,-
Tandwielen voor en achter n.v.t-
Onderhoud € 600,-
Kleding € ,-650
Kartbok € 50,-
Gereedschap € 300,-
Transponder € 200
Alfano € 200,-
Reservedelen € 500,- (assen, fusee's, stuurstangen, spoorstangen, plastic)
benzine € 300
wedstrijd inschrijving NK sprint € 450
wedstrijd inschrijving NK Kings of karting € 2500

bij ons waren veel dingen erg goedkoop omdat we veel 2 de hands van andere teams kopen zoals transponder alfanopitkar enz enz en ook de kart was 2de hands dat is het leuke van de prokart je kunt met ouder materiaal vooraan meedraaien op het NK.

wil je een nieuwe kart ben je ongeveer € 4500 kwijt voor een rijklare kart

_________________________________________________________________________________________________

6. RK1 klasse met dank aan: Seb

Wedstrijdbudget

RK1 Motor Nieuw = 1200
4 Setjes Bridgestone YJL = 640
Velgen (130/180) = 110
Tandwielen achter = 200
3 koppelingshuizen = 120
Sproeiers = 10
Transponder = 250
Kartbok = 50
Kleding = 300
Inschrijgeld NK = 700
Smeermiddelen = 100
Schade = 600
Licentie = 100
AMB Laptimer = 90

Totaal (excl. Benzine en trainingen) = 4380

Wedstrijdbugdet NK 4takt per raceweekend

Inschrijfgeld = 100
Setje banden (per 2 races) = 160
Trainingsgeld = 35
Tandwiel = 10
Benzine = 20

Totaal per 2 weekenden = 490

Belangrijke Links:
http://www.rk1.nl
http://www.kartingevents.nl
http://www.kartspullen.nl (voor onderdelen)

____________________________________________________________________________________________________


Bedankt: seb, The Overtaker, Alex64, pro-kart monster, h288racing voor jullie bijdrage!

Kunt u de niet door streepte categorien aanvullen? stuur mij een PB en ik zet hem onder jou naam in deze topic.

100cc junior, 100cc watergekoeld, [s]rotax-max[/s], 125cc TAG, 125cc cross, [s]125cc ICC[/s], [s]Prokart[/s], Honda Cadet,[s]Honda 390cc[/s], [s]World Formula[/s], VT250, Master Kart Series,RK1

m.v.g.
Hendrik Pieters.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Laatst bijgewerkt door Hendrik1985 op zo jan 11, 2009 5:54 pm, in totaal 22 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 7:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
had ge niks te doen...

haha idd wel goed idee.. maar er moet dan niet alleen rotax op staan kan je beter in het algemeen kijken


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 7:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Zo, dit waren mijn ervaringen die ik met schade en schande wijs geworden over de rotax-max. misschien kunnen andere mensen dit aanvullen met 100cc, 125cc schakel, 125cc TAG 60cc junioren, 4-takt.

hehe ff verder lezen! ik heb eigenlijk alleen nog maar echt ervaring met de rotax-max. vandaar.. daarom vraag ik anderen ook zoiets te plaatsen maar dan over 100cc enz enz.

jeffrey1991 schreef:
had ge niks te doen...


nee was net vrij van me werk en keek ff op het forum en toen bij het onderdeeltje beginners en zag al die op het zelfde neerkomende vragen en dacht... hier mot ik ff wat aan doen! ;) en omdat je zo vaak leest: wat kost het om te karten? TJA je kan het zo duur maken als je zelf wilt.. kijk daar schiet niemand wat mee op. :)

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Laatst bijgewerkt door Hendrik1985 op vr sep 07, 2007 8:12 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 8:00 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik zie geen benzine in je berekening staan kost al snel 1,50 +50 mengolie de liter en als jij dan 8 setjes banden op wilt rijden dan zijn dat aardig wat liters


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 8:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
goed punt! ik ben uit gegaan van 1 set banden per racedag ( want met echt racen heb ik geen ervaring dus heb het ruim geschat )en de rest voor trainen. naja per dag ben je ongeveer 10 a 15l benzine kwijt ( teminste.. ik wel ) 15L x € 1,40 = € 21,00 euro. gemiddeld genomen rijd je 15 dagen per jaar dus 15x € 21,00 = 315,00 per jaar!

die zet ik er ook ff bij.

gr
hendrik

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 8:34 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 17, 2005 11:11 am
Berichten: 216
Ketting en tandwielen ook vergeten.

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 8:53 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
mischien revisi kosten erbij vermelden :?:

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:25 am 

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 8:43 pm
Berichten: 795
Woonplaats: jamaica JAH MANN
staan er allebij in in

kettinge en tandwielen horen bij Onderhoudsmaterialen/ schade (denk ik)
en revisi bij Motor onderhoud: € 238,80 ????? wel erg weinig als dat zo is :P

_________________
BROODJE FRIKANDEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 11:10 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
hehe ja staat er allemaal in. wel ff goed lezen :P ja waar ik die 238,80 toen vandaan had weet ik niet meer! volgens mij was dat bij v/d spoel! ik ben uit gegaan voor 1 revisie! ben tenslotte een recreant! :P

ketting en tandwielen horen idd bij onderhoud. daarnaast heb ik bij de kart aanschaf kosten dit ook al vermeld kettingen +/- 50 euro en tandwielen +/- 50 euro!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 11:42 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 02, 2007 2:06 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Baarlo
Mooi initiatief, ziet er goed uit!

Misschien nog iets vermelden over:

- laptimer (€250-€300 2ehands ongeveer voor een alfano pro)
- 125cc icc blokje kost je 2ehands ook rond de €2000
- checken of de lagers van de waterpomp niet slecht zijn, waardoor die gaat lekken. Hierdoor kan er water ontsnappen waardoor je blok warm(er) loopt

Ik persoonlijk haal ook altijd ff alles uit elkaar en kijk dan hoe het er nog uitziet (vooral het blok dan) of laat het beoordelen door mijn pa (wij hebben zelf een autogarage, altijd handig :))


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 6:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
Vind ik wel zeer tof van Hendrik
heb ook es geprobeerd :P
kart 2750
kleding 350
bandenspanningsmeter 50
karttrolie 160
racelicentie /
inschrijvingsgeld /
banden 3voor/2achter 390
baanhuur 6x45 270
schade 0
motor revisie /
extra set regenbanden met velgen 350
onderhoud kart 250

totaal 4570

dit is voor het eerste jaar, als recreant, om te beginnen :wink:

hopelijk is het toch een beetje gelukt :oops:

mvg Damien


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 8:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
:D bedankt!

Clercqske schreef:
Vind ik wel zeer tof van Hendrik
heb ook es geprobeerd :P
kart 2750
kleding 350
bandenspanningsmeter 50
karttrolie 160
racelicentie /
inschrijvingsgeld /
banden 3voor/2achter 390
baanhuur 6x45 270
schade 0
motor revisie /
extra set regenbanden met velgen 350
onderhoud kart 250

totaal 4570

dit is voor het eerste jaar, als recreant, om te beginnen :wink:

hopelijk is het toch een beetje gelukt :oops:

mvg Damien


is dit voor wedstrijd rijden of gewoon hobbymatig trainen? voor wedstrijden ben ik bang dat je het met dat budget niet gaat redden! voor alleen trainen moet dat ruim voldoende zijn!!

p.s. als iemand me een redelijk uitgebreide budget plan en ondherhoud informatie over 100cc, 4takt, schakel kan toe sturen in een PBtje dan kan ik die informatie op de zelfde manier in het zelfde bericht plaatsen ( wel met jou naam er bij vermeld natuurlijk!

m.v.g.
Hendrik

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
hendrik, recreant betekent toch gewoon hobby matig of zie ik dat mis?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
oohja,, je wilt zeker mit dit onderwerp een plaatsje in de geschiedenis boeken he... hehe

slim bedacht igg


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 02, 2007 2:06 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Baarlo
Recreant is hobbyrijder idd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David