Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 7:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Beste leden,

Ik zit met een dilemma, namelijk dat mijn rotax max blok is vast gelopen.
En dat is niet het grootste probleem, echter willen we graag de oorzaak weten.

De weersomstandigheden waren best warm.

We hadden al 2x gereden, dat ging best goed echter merkte ik al dat het verschil erg was vergeleken met me vader die ook een rotax max rijd. Dit verschil was erg groot omdat me vader op het rechte stuk gewoon bij me weg liep.

Wat mij opviel was dat die ook onder uit de toeren moeilijk kwam. Maar geen harde mechanische geluiden of inhoudingen.

De benzine die erin zit is 1:45 tot 1:50 gesmeerd dus gewoon zoals het hoort ( me vader rijd met dezelfde benzine )
Dus dat probleem lijkt me ook uitgesloten.

Echter was die laatste ronde mijn motortemperatuur 64 graden ???? ( kan dat een oorzaak zijn?)

Ik rijd met een sproeier 162 ( me vader met 160 ).

Me vader en ik rijden met dezelfde bougie ( Denso, type weet ik uit me hoofd niet )


Ik heb toevallig die manche met een onboard camera opgenomen, ook toen de motor vast liep.
Op dit filmpje zijn een paar rondes te zien met het rijden, echter hoor je al dat die moeilijk uit zijn onder toeren komt.
Ook in de ( langzamere bocht ) op veldhoven liep die volgens mij al vast hierdoor blokkeerde die achter en gooide die zijn kont om en kwam ik door het gras, toen was er ineens weer vermogen. tot de chicane, toen was het over!

Dit filmpje zou ik nog even uploaden.

Wat het probleem nu is, ik zou graag de oorzaak willen weten van het vastlopen.
Het repareren moet zoiezo gebeuren maar voor we het repareren en dan weer 5 min kunnen rijden en hij weer vastloopt wil ik liever verkomen.

Ik hoop dat mensen tips of suggesties hebben.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 7:26 pm 

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm
Berichten: 727
Woonplaats: Middelstum
wat voor kleur gaf de bougie aan?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 7:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Koffiebruin


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 7:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Dat is inderdaad niet zo leuk.
Heb je wat meer info over de afstelling:
Clip, bougie

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 7:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Wat bedoel je met de clip ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 7:57 pm 

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm
Berichten: 727
Woonplaats: Middelstum
hoeveel uur had je erop zitten?
als je zuiger ruim zit heb je minder compressie en dus ook minder trekkracht.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 7:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Denk niet dat het probleem bij de smering (carbu afstelling inbegrepen) zit...

Is de motor zeer recentelijk gereviseerd? (vb maatje zuiger te groot, en dan icm deze temperaturen dat de zuiger teveel uitzet tov cilinder).
Ingeval deze al een hele tijd geleden pas zijn grote revisie heeft gehad (+- 40 uur) drijfstang, lagers, krukasspeling, ....?

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 8:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Ik zou gewoon voor een Honda 390 gaan, maar ja, wie ben ik ???
Blijft natuulijk wel lullig, ik weet niet zoveel van 2 takt, maar ik zou eerst het blok eens opentrekken en naar de staat van zuiger en cylinder kijken.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 8:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Heb de motor gekocht met 10 uur erop ( daarvoor splinternieuw) Dus zuigers te groot etc lijkt me niet.
Heb daarna 5x gereden. Naja wat rijd je op een dag ? 5x20 min? dus anderhalf uur.

Dus 7,5 uur.

Dan zou het dus 17,5 uur zijn bij elkaar


Nog een detail:
Toen hij vast gelopen was draaide de startmotor ook niet meer rond, dus toen zat de zuiger echt vast. Echter toen we hem op een gegeven moment bij de auto hadden konden we de motor weer rond draaien, aangezien die toen afgekoeld was. toen zag je dus ook dat de zuiger en de cilinder flinke krassen hadden! helaas.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 8:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
@lex,

haha, ik mis hem inderdaad ! het was toch apart om daar mee te rijden, echter had je niet echt compitie met iemand. Behalve dan met edwin maja.... dan heb je het ook over iemand haha!!
Dus de max bevalt wel...! rijd wel erg lekker!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 8:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Hoe was je zuigerspeling / kanteling ?

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 8:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Hopelijk is je nicasyl dan niet aangetast...
Mijn Max was 5 uur na nieuw uit fabriek ook vastgelopen, vuil in de motor gekomen (weliswaar bij regenweer, gebeurt wel meer dat alles dan vuil wordt), maar dat staat niet in de weg dat er bij droog weer geen zand de motor in kan kruipen.
Rotax luchtfilter zuigt immers langs onder aan en heeft echt wel een hoop zuigkracht.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 8:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Jeffrey ze zeggen niet voor niets schoenmaker blijf bij je leest!!!!!!!!!!! :lol: ik denk dat het een geval is van domme pech!! maar wie ben ik!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ik hoop je nog een keer tegen te komen!!

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 9:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 02, 2008 10:36 pm
Berichten: 474
Woonplaats: Oldenzaal
Misschien toch meer uren gelopen dan de verkoper aan heeft gegeven?
Zoals hierboven, maak je luchtfilter en carburateur altijd goed schoon? Ook alle sproeiers? Zit namelijk vaak troep in.
Volgende vraag, waar is hij vastgelopen? Uitlaat kant? Of rondom? Misschien even foto'tje posten.

_________________
TonyKart EVRR (2011) ft. Honda GX390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 28, 2012 10:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
@Lex, Geen idee, de motor is verzegeld dus nooit uit elkaar geweest.

@Tom, Nicasyl is het laagje op de cilinderwand ?
Er waren inderdaad motorcros festival waarbij veel zand omhoog kwam, echter vraag ik me af of dit echt de oorzaak wel is? ( zal van de week eens de filterbox open maken )

@Edwin, haha, ja hoop op domme pech, maar welke pech? haha. En dat komt wel goed!
We wilden dit jaar er helemaal voor gaan gebeurt er dit, dus moeten de oorzaak maar snel vinden en alles weer herstellen:D

@bob,
Dat zou inderdaad kunnen, het luchtfilter en carbuteur wordt na elke dag rijden helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, alles gaat dan los en wordt doorgeblazen. ehm de aanloop sporen zover we nu konden zien, waren dus op de uitlaat kan van de zuiger ( dus ook de cilinder) en ook op de cilinderwand van de inlaat. Dit was te zien


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David