Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 6:49 pm 

Vandaag viel na 3 ronden rijden de Kart uit en wou niet meer starten. DWZ startknop indrukken en er gebeurt niets.
Alles doorgemeten, startkop werkt goed en geen kabelbreuk hierin. Als ik de aan/uit schakelaar in druk (Aan) valt de spanning van de accu naar 3 - 4 volt, weer uit heb ik 12,7 volt. Startknop ingedrukt geeft 0 volt. De stekker van de ontsteking los geeft 12, 1 volt. 2 weken terug hadden we hetzelfde probleem. Door een splinternieuwe accu te plaatsen deed hij het weer, echter vandaag niet. Het lijkt erop dat er nu geen accu defect is. Mijn vermoeden is dat de ontsteking defect is. Voor ik deze ga vernieuwen wou ik weten of dit een bekent geval is of dat het mogelijk een ander probleem zou zijn. Ik ga nog verder zoeken, maar enige hulp zou welkom zijn, wij zijn beginnende rijders. We hebben de kart nog maar een maand en is 2e hands gekocht.

Graag hulp,

Groet,
Remco en Bram Feijten

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 7:02 pm 

en heb je naar de bougie gekeken of tie vonkt als je de start knop indrukt

Laatst bijgewerkt door Achraf. op za maart 17, 2012 7:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 7:04 pm 

geen kortsluiting?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 7:10 pm 

Hoe ging de test vandaag Tinus?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 7:33 pm 

Een splinternieuwe accu wilt niet zeggen dat ie 100% vol is!

Ik had laatst het zelfde issue met een splinternieuwe accu, na een accutest bleek deze niet volledig vol te zijn.
Na hem te hebben opgeladen met een druppel lader startte de motor weer direct!

Misschien toch maar even proberen je nieuwe accu bij te laden :!:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 7:37 pm 

Citaat:
Een splinternieuwe accu wilt niet zeggen dat ie 100% vol is!

vrijwel altijd is deze leeg...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 8:06 pm 

We hebben nu de accu op de lader staan en hij geeft nu inderdaad aan dat hij niet geheel vol is. Ik zal een nieuwe originele accu gaan kopen en dan kijken wat er gebeurt. Vreemd is wel dat de accu zo snel minder wordt, vorige keer heeft deze geen problemen gegeven en hij heeft op de druppel lader gestaan tevens geeft hij 12,7 volt.
Ik heb geen kortsluiting gemeten.
Vraag: waarom neemt de ontsteking zoveel spanning weg?
Bram raced nog geen wedstrijden (dit jaar), moet ik nu de orginele Rotax accu plaatsen of is een 12v 7,2Ah ook mogelijk?

Alvast dank voor het meedenken,

Bram en Remco Feijten

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 17, 2012 11:29 pm 

misschien is de startmotor kapot??

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 2:43 am 

Citaat:
Bram raced nog geen wedstrijden (dit jaar), moet ik nu de orginele Rotax accu plaatsen of is een 12v 7,2Ah ook mogelijk?

Als je nog geen wedstrijden rijdt mag je in principe elke willekeurige accu plaatsen die je wilt.

Accu's zijn een geval apart. Ik heb zelf iets van 5 FIAMM accu's versleten (dat type was vroeger voorgeschreven bij wedstrijden), 2 daarvan gingen jaren mee, de andere 3 hielden het nog geen dag vol. Ook al een low budget merk accu versleten binnen een dag, maar vorig jaar bijvoorbeeld ook weer een heel jaar lang gereden met een accu van 2 tientjes, zonder problemen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 5:36 pm 

Alvast dank voor de tips, een accu zou het probleem moeten oplossen, maar ik ben er nog niet zeker van.
Vandaag hebben we nog eens wat testen gedaan. We hebben 2 accuus bijna 24 uur op de lader gehad. 1 gebruikte, welke 12,8V geeft en 1 nieuwe welke 13,9V geeft. We hebben eerst de gebruikte aangesloten, na het inschakelen van de spaning viel deze weg naar 2,5V en liep langzaam naar 10,5. De startmoter is nog niet ingeschakeld geweest en kan dus niet het probleem zijn. Om de test nog eens te doen hebben we de nieuwe accu geplaatst, weer hetzelfde probleem, spanning valt naar 2,5V en komt langzaam weer naar 10,5V. Wanneer ik de stekker van de ontsteking eraf trek komt de spanning weer op 12,8V. We hebben wederom alle bedrading doorgemeten en hebben geen sluiting geconstateerd, wel is er bijna sluiting als ik de stekker op de ontsteking erin druk (er wordt een weerstand gezien, ipv 0).
Heeft iemand mischien een ontseking op de schap liggen? : :?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 5:45 pm 

er is een verschil tussen niet starten en niet aanslaan.

als de motor niet eens wil starten zou ik eerst eens even meten of je spanning krijgt bij de startmotor wanneer je op de startknop drukt

als hij niet aanslaat (vonkt de bougie?) zou het in de bobine kunnen zitten, maar deze gaat echt echt niet vaak kapot .

heb je een goede massa?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 6:04 pm 

@Wilkart_Racer: Het probleem is niet starten, de startmotor wil niet draaien. Als de kart aan staat, zakt de spanning al naar 2,5 volt er is dan nog niet gestart. De startkop indrukken heb ik geen spanning meer op de accu, ik vermoed dat de startmotor te weinig spanning krijgt om te draaien omdat er bij de ontsteking spanning wordt weggenomen. Start knop los geeft weer spanning. Als ik de startknop indruk en startmotor doormeet heb ik 100% signaal (piep), start kop los is er geen contact.
Wat ik gisteren wel geconstateerd had was dat de massa van de ontsteking los (Dikke kabel, tussen spoel en motor)zat door een bout met kapot schroefdraad. Een nieuwe bout geplaatst echter niet de oplossing. Nu heb ik gelezen dat een loszittende massakabel schade kan brengen aan de ontsteking/bobine, vandaar mijn gedachte dat het de ontsteking zou kunnen zijn. Tevens als ik de stekker los trek op de ontsteking komt de spanning op de accu weer terug.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 7:23 pm 

Ik zou om te beginnen eerst zorgen dat je je starter kan aansturen.
Indien dit niet lukt via de originele/aanwezige startinstallatie zou ik even de accu direct aansluiten op de starter.
Als hij het dan wel gewoon doet weet je dat de starter en de accu goed zijn.
Als hij het niet doet kan je de andere accu testen en de starter ook eens doormeten.

Ook zou ik de weerstand van de kabels eens doormeten.
Ze maken misschien geen kortsluiting maar kunnen wel een zeer hoge weerstand hebben door verschillende redenen.

Zo zou ik het aanpakken in ieder geval.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 7:43 pm 

Koppel de startmotor eens af en kijk of je nog zo snel spanning verliest.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 8:16 pm 

mocht je er niet uit komen bram moet je maar een pb sturen woon niet ver weg van je.
ben handig met electronica.
mvg maurice

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende