Auteur |
Bericht |
Sylvester
|
Geplaatst: zo jan 23, 2011 3:17 pm |
|
|
Beste medekartliefhebbers,
Uit ervaring van de afgelopen 2 jaar is mij duidelijk geworden dat veel mensen een andere mening hebben over de bandenspanning tijden verschillend weersomstandigheden. Doormiddel van deze database wil ik een BASIS bandenspanning opstellen.
De database is in verschillende categorieën opgedeeld (Ga uit van een Med. type compound bv. Maxxis SLR) :
DEZE TABEL LAAT SOORT BAND, TYPE BESTUURDER ED. ACHTERWEGE! HET GAAT OM DE BASIS, OM VOOR TE BEGINNEN VOOR ELKE KARTRACER!
Band / Wegdek / Temperatuur.
Slicks, Droog, (25 graden) = (Druk _._ bar) Slicks, Droog, (20 graden) = Slicks, Droog, (10 graden) = Slicks, vochtig, (15 graden) = Regen, vochtig, (10 graden) = Regen, vochtig, (15 graden) = Regen, nat, (10 graden) = Regen, nat, (15 graden) =
Ik dank u allen, Sylvester de Bruine
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
Laatst bijgewerkt door Sylvester op ma jan 24, 2011 9:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: zo jan 23, 2011 4:29 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Das al vaker geprobeerd hier, zou zeggen speel even met de zoekfunctie. Citaat: Doormiddel van deze database wil ik een standaard bandenspanning opstellen. Ik denk dat er teveel factoren een rol spelen om een standaard bandenspanning (wat dat ook moge zijn) op te stellen. Je zult zien dat er bijvoorbeeld op de vraag "ideale bandenspanning Mojo D2 25° droog" verschillende antwoorden komen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: zo jan 23, 2011 5:01 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Sterker nog; is ook afhankelijk van chassis, motor, afstelling, rijder, etc. En dan ook nog eens in alle mogelijke combinaties..... bijna onmogelijk om tot een altijd geldende "ideale" bandenspanning te komen (per type/merk band).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: zo jan 23, 2011 5:08 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Hij Probeerd alleen maar een start te maken zodat een andere rijder dat als BASIS kan afstellen.
Uiteraard ben ik het ook met jullie allen eens dat de JUIST spanning met heel veel factoren te maken heeft. Echter er is wel degelijk een verschil tussen 0,5 bar koud en 1.0 bar koud.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: zo jan 23, 2011 6:44 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
bij de ykb hadden we over het algemeen tussen de 0.6 en 0.65 links voor ongeveer 0.02 lager dan rechts en achter tussen de 0.5 en 0.6 warvan ongeveer 0.05 verschil tussen links en rechts
echter is er veel verschil in afstelling per chassis en rijder is de rijder agressief dan zal die lager zijn dan een rustige rijder zo dus ook bij een chassis wat makkelijk dan wel moelijk stuurt
|
|
Omhoog |
|
 |
Sylvester
|
Geplaatst: ma jan 24, 2011 11:11 am |
|
|
Als je al de factoren zoals de stijl van de rijder, type chassis, soort motor, type band meerekent wordt het onmogelijk om een BASIS bandenspanning op te zetten. Daarom wil ik die variabelen achterwege laten zodat men vanuit deze BASIS bandenspanning na eigen inzien hun perfecte bandenspanning kunnen maken. Het gaat bij deze topic alleen over de soort band (Slick of Regen), conditie van het wegdek (Droog of nat) en de temperatuur!
Denk eraan, ben je een ervaren karter heb je er misschien niet veel aan maar voor de beginners onder ons is dit heel handig. (Ik spreek tevens voor mijzelf)
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma jan 24, 2011 11:27 am |
|
|
@Sylvester,
Ik denk niet dat het mogelijk is een algemeen startpunt voor bandenspanning te bepalen als je alleen maar slicks- en regenbanden wilt benoemen. Neem bijvoorbeeld een Heidenau RKM en een Maxis MS band - beiden zijn slicks (de een hard, dan ander zacht compound), maar zullen bij een compleet andere temperatuur goed presteren. Als je dan toch een basis (startpunt) wilt bepalen, zul je op zijn minst de compound hierin mee moeten nemen denk ik.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Sylvester
|
Geplaatst: ma jan 24, 2011 1:19 pm |
|
|
Aangezien een basis bandenspanning maken niet lukt dan maar een tip mocht het niet lukken een ideale bandenspanning te vinden! Dit is uit eigen ervaring dus niet een 'preeset' voor hoe je een band goed op spanning moet brengen.
Je hebt een band met bijvoorbeeld de aanbevolen standaard (Heet) druk van 1.00 bar. Zet de band koud 0.2 bar lager. (0.8 BAR) Rijdt de band warm en doe in de pits snel een druk meting individueel per band. Staat de druk boven 1.00 (Meer dan 0.2 bar) pas dit dan aan Verlaag of verhoog per band de druk weer naar 1.00 BAR. (Een band mag niet meer dan 0.25 BAR verschil hebben tussen koud en warm). Weer de baan op en de banden weer goed warm rijden. In de pits nog een keer individueel checken. Blijft de druk constant dan kun je de banden laten afkoelen en heb je je Koude banden temp. voor de volgende keer (Afgezien van bijvoorbeeld buitentemperatuur, type circuit en de conditie van het wegdek).
Zijn er nog tips of opmerkingen, hoor ik het graag.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma jan 24, 2011 4:57 pm |
|
|
Kijk ook altijd goed naar het slijtage-patroon op de banden na het rijden; dit verteld je ook veel over de (al dan niet) bandenspanning EN de afstelling !
Succes ermee.
|
|
Omhoog |
|
 |
quik dave
|
Geplaatst: ma jan 24, 2011 5:59 pm |
|
|
als je op 800 gram warm rijd , zit je er meestal niet ver naast. wel steeds meten als je binnenkomt, als je banden afkoelen zullen ze ook alemaal een andere druk erin hebben dit is normaal. iederen band wordt anders belast op circuits en bijgevolg dus ook andere themperatuur dus ook andere drukstijgingen
_________________ http://www.swissauto250.eu for quik dave news
|
|
Omhoog |
|
 |