Auteur |
Bericht |
Turtle
|
Geplaatst: wo sep 08, 2010 12:52 pm |
|
|
Ik ben in het bezit van een IAME Leopard 125 cc automaat. Gisteren heb ik de tandwielen, ketting, achterad en tandwiel-support vervangen. Nu valt het me, na het afstellen van de motorsteunen, op dat de ketting bij één omwenteling van het achtertandwiel op verschillende standen een verschillende kettingspanning heeft. Bij een bepaalde achtertandwielstand staat de ketting (te) strak en draai ik het achtertandwiel/as een halve ronde dan staat de ketting (te) los. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is/hoe het te verhelpen is?
|
|
Omhoog |
|
 |
Matthijs
|
Geplaatst: wo sep 08, 2010 1:03 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Ik heb geen ervaring met 125 cc, maar volgens mij is het voor elke kart hetzelfde: richtlijn is 1 cm speling (dus halve centimeter omhoog en halve centimeter omlaag) op het strakste punt. Elke ketting heeft speling. Op andere punten kan de speling dus best 2 cm zijn, als het maar nergens minder is dan 1 cm.
Is de ketting dan op sommige plekken echt heel los dan moet je een nieuwe ketting overwegen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: wo sep 08, 2010 1:50 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is Het kan zijn dat je as scheef is waardoor er op het ene punt meer spanning op de ketting komt te stan dan op een ander punt. Citaat: hoe het te verhelpen is? As recht maken / nieuwe as regelen
|
|
Omhoog |
|
 |
Sylvester
|
Geplaatst: wo sep 08, 2010 2:05 pm |
|
|
Je kan altijd de ketting iets te los hebben dan te strak. Als deze te strak staat afgesteld heb je in "no time" je ketting en tandwielen verkloot. Tijdens het verwijderen of erop zetten van je ook tandwielsupport ook uitkijken dat je, als deze er niet goed af of op gaat, de support niet direct op de as slaan. Iemand een grote hamer of gewicht tegen de andere kant van de as laten houden zodat de energie niet door de lagers gaat maar door de as in de hamer. Op deze manier kun je butsen in de lagers slaan, deze zijn dan niet meer rond en dan lopen na bepaalde de lagers eruit. Hier kunnen een aantal maanden overheen gaan voordat je er iets van merkt maar dan is het ergste al gebeurt.
_________________ MS-Kart RC20 '02 Swissauto SA250 CRG Road rebel '02 Honda 390 PCR Jaguar 100cc (Te koop)
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: wo sep 08, 2010 5:57 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Maak van die halve centimeter speling op en af maar minimum een volledige centimeter. Laatst mijn krukas naar de kl*te door waarschijnlijk een te strak gespannen ketting.
Liever teveel speling dan te weinig dus en bovendien: een ketting die goed is uitgelijnd KAN er niet aflopen als je 1-1.5 cm boven én onder speling hebt.
Als het verschil tussen het strakste en het meest losse punt echt groot is moet je eerst eens nagaan of je tandwiel wel goed is uitgelijnd. Zoja kijk dan eens of het tandwiel niet scheef is. Zoja: nieuw ; zonee: kijk of na of de support nog recht is. Support nog recht, tandwiel recht, netjes uitgelijnd = ongelijke slijtage op tandwiel of ketting = ketting én tandwiel eens vervangen.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Matthijs
|
Geplaatst: wo sep 08, 2010 7:38 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Misschien is het toch niet voor elke kart hetzelfde.
|
|
Omhoog |
|
 |
Plukkie
|
Geplaatst: do sep 09, 2010 2:27 am |
|
Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am Berichten: 625 Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
|
1cm speling is idd wel erg weinig; voor welke kart dan ook. Tevens vaak ten koste van een goede rol, als je je ketting te strak spant. Tevens kan het goed te maken hebben met het doorzagen van je tandwiel; als je dit tenminste doet... 
_________________ Uithof KWM kart Racing Team < = link UIthof KWM Kartschool < = link Indoor Game & Kartcentrum De UithofRK1 Dealer en Servicepoint EKS Dealer en Servicepoint NK & GK4 viertakt Servicepoint
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: zo sep 12, 2010 7:38 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Iame Leopard, dus tandwiel zal niet doorgezaagd hoeven te worden. Strak en los punt kan met veel dingen te maken hebben zoals eerder al genoemd, kromme achteras, krom tandwiel, kromme tandwielsupport, maar het komt ook regelmatig voor dat alles gewoon in orde is, en het gewoon aan de ketting ligt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Plukkie
|
Geplaatst: di sep 14, 2010 8:09 pm |
|
Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am Berichten: 625 Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
|
Citaat: Iame Leopard, dus tandwiel zal niet doorgezaagd hoeven te worden. Ah, ok dat wist ik niet..... Goed, kan je dat iig al vergeten...
_________________ Uithof KWM kart Racing Team < = link UIthof KWM Kartschool < = link Indoor Game & Kartcentrum De UithofRK1 Dealer en Servicepoint EKS Dealer en Servicepoint NK & GK4 viertakt Servicepoint
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: di sep 14, 2010 9:23 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
ik hou ook altijd 2cm speling aan. ( 1cm naar boven en het zelfde naar beneden. ) anders ben je zo door je tandwielen en kettingen heen. al niet te spreken over je lagers en dergelijke.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |