Kartforum https://www.megakart.nl/phpBB2/ |
|
caster https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=6883 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | rob/mark [ ma aug 30, 2010 11:25 pm ] |
Berichttitel: | caster |
Hallo allemaal, Wie kan mij vertellen wat de beste caster hoek is, na veel zoeken en vragen weet ik het nu nog niet. Probleem is dat de banden heel snel op zijn (na een middag op Genk.) verbranden aan de binnenkant zowel achter als voor. De meeste zeggen dat je dat op de baan moet uitzoeken(weet ik nog niet welke kant op) maar na een aantal ronden zie je dat ze aan de binnen kant al weg zijn . Met div merken en typen banden elke keer weer het zelfde. Bandenspanning is na 4 ronden 0.85 bar. Op het internet vind ik alleen maar voorbeelden en niet echt een basis afstelling. Merk kart is een CRG met Rotax max . Wie kan me wat vertellen hoe het nu zit? Ps ik heb een sniper c2 set . Bvd Rob |
Auteur: | Hendrik1985 [ ma aug 30, 2010 11:40 pm ] |
Berichttitel: | Re: caster |
een beetje lastig, omdat elk merk en model chassis weer een andere methode heeft. waarschijnlijk heb jij hem op teveel grip staan. volgens mij de fuseepen achterover hellend. voorover is minder grip. -hoe breed heb je hem voor staan? te smal zorgt ook voor teveel grip waardoor de banden vanaf de binnenkant opvreten. merk je wel als van voren gaat hoppen in de bocht en veel onderstuur. een neutrale afstelling voor droog weer is tussen de 110 en 125cm ( van buitenkant band tot buitenkant band gemeten ) -ook de breedte achter is bepalend voor de slijtage van de voorbanden, smal is meer grip achter waardoor hij voor onderstuurd kan raken , breed achter is minder grip waardoor je de voorbanden wat ontlast en meer gaat sturen met de achterkant. vrij neutraal bij droog weer is tussen de 137 en 140cm buitenkant banden ( door de as meten ) -bandenspanning is ook belangrijk. bij te hoge spanning verbrand de band. een beetje lastige situatie omdat niet alleen de caster afstelling de oorzaak kan zijn. ik zou gewoon ff wat proberen met de bovengenoemde punten. en anders zijn er vaak wel teams aan het trainen die je hierbij vast wel even willen helpen. succes in ieder geval. |
Auteur: | DarkBlade [ ma aug 30, 2010 11:52 pm ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Ik heb zelf vrij beperkte kennis over chassis setup (ben een klein jaar geleden pas begonnen met karten) dus ik hoop dat ik alles correct vertel ![]() Een beste caster hoek bestaat er niet, deze afhankelijk van het type chassis wat je hebt, de afstelling van de kart en je rijstijl. Maar je geeft aan dat zowel de voor als achterbanden last hebben van slijtage aan de binnenkant. Voornamelijk het laatste (de achterbanden) vind ik typisch, want als een kart door de bocht gaat komt de meeste druk op het buitenste gedeelte van de buitenste achterband te staan. Enige wat ik me kan bedenken is dat je kart niet 'lift' in de bochten waardoor de binnenkant van de achterband aan de binnenkant van de bocht inderdaad snel kan slijten. Dan lijkt mij het beste om eerst te zorgen dat de kart lift en te zorgen dat deze goed ligt in de bocht. Waarom de kart niet lift kan verschillende oorzaken hebben maar ik denk dat de meest makkelijke manier om meer lift te krijgen is om de kart voor breder te maken (misschien dat het bij jou kart anders is... heb je toevallig zo'm sniper excenter set op je chassis zitten? dan is caster misschien makkelijker aan te passen) Ik zou er in ieder geval eerst zeker van zijn dat je genoeg lift in de bochten hebt en daarna nog een keer kijken hoe de slijtage van de banden is. Wanneer deze nog steeds vreemd slijt zou je misschien ook nog wat met de camber kunnen spelen. |
Auteur: | RAM Racing [ di aug 31, 2010 5:50 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Wat voor achteras zit erin? hard, medium, zacht Als je de sniper er nu op zet, waar staan de puntjes dan op de sniper? |
Auteur: | Matthijs [ di aug 31, 2010 6:40 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Het is heel goed mogelijk dat de slijtage aan de binnenkant van de band niet veroorzaakt wordt door teveel caster. Misschien heb je teveel camber. Misschien buigt je chassis wat door. Wellicht eens handig om je frame uit te lijnen, misschien dat het helpt! |
Auteur: | Henri [ di aug 31, 2010 6:41 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Het is allemaal niet zo simpel. Ga naar iemand toe die voldoende kennis heeft en ga samen je kart afstellen. Je mag eventueel ook bij mij langs komen ( lijkt me wel ver rijden). Als de voorband hard slijt heb je te veel grip achter. Als je weinig grip hebt voor moet je meer sturen om de bocht te halen. Des te meer je stuurd des te meer de voorband rold op de binnen kant (vandaar de slijtage). Je moet dus ook iets met je camber doen. Het is allemaal een combinatie van. De fout kan achter zitten en te zien zijn aan de voorkant enz..... |
Auteur: | DarkBlade [ di aug 31, 2010 10:40 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Ik zie op dit forum (en in dit topic) regelmatig de term "teveel grip" terugkomen. Maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld (natuurkundig gezien)? Afhankelijk van een aantal factoren kan een band een maximale zijwaartse kracht (laterale kracht) hebben zonder te gaan glijden. Daar van uitgaande kun je het nemen van een bocht onder verdelen in 3 situaties. - Laterale kracht kart < Maximale laterale kracht banden: De snelheid door de bocht is te langzaam, en de bestuurder kan harder door de bocht. - Laterale kracht kart = Maximale laterale kracht banden: Bestuurde gaat voor de huidige afstelling op maximale snelheid door de bocht. - Laterale kracht kart > Maximale laterale kracht banden: De kart gaat glijden in de bocht. Factoren die hier van op invloed op de maximale laterale kracht van de band zijn onder andere: - type compound - snelheid - temperatuur - bandendruk Maar chassis setup is van minimale (eigenlijk verwaarloosbare) invloed op de maximale laterale kracht die een band kan hebben! |
Auteur: | RAM Racing [ di aug 31, 2010 11:12 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Citaat: Maar chassis setup is van minimale (eigenlijk verwaarloosbare) invloed op de maximale laterale kracht die een band kan hebben! Daar heb je gelijk in maar is niet van groot belang om zo snel mogelijk door de de bocht te komen (zowel in als uit). Daar is juist de setup van het chassis van groot belang. Door een juiste setup kun je het maximale uit kart en banden halen. En het is inderdaad niet zo simpel om te zeggen wat de oorzaak is. Als je een oorzaak weet kun je zeggen wat het gevolg is maar wanneer je een gevolg hebt zijn er vaak meerdere oorzaken mogelijk.... ![]() ![]() |
Auteur: | Wilfred [ di aug 31, 2010 11:45 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Maximale grip benutten is niet altijd de snelste manier om door een bocht te gaan. Door juist een 4-wiel drift te gebruiken ga je vaak sneller ! Kijk maar naar bijv. rallyes. Wat verder meespeelt is de hoek waaronder de banden op het wegdek staan; dus chassis afstelling bepaalt wel degelijk in ruime mate de mogelijke grip denk ik. Om dit terug te vertalen naar de initiele vraag: de slijtage is aan de binnenkant van de banden extreem hoger dan aan de buitenkant. Dus wat al eerder is gezegd: zoek het in de afstelling in combinatie met rijstijl. Pas elke keer 1 onderdeel aan, zodat je weet wat dit tot gevolg heeft (te veel in 1x en je kunt niet bepalen wat verantwoordelijk is voor de verandering !!). Daarnaast zou je eens kunnen kijken of je met iemand met hetzelfde chassis / motor kunt af te spreken om samen te trainen. Zelfde banden etc. en kijken of het probleem bij de ander ook optreedt? En als laatste: weet je zeker dat je chassis recht is ? Kan heel veel uitmaken, maar ik ga er maar vanuit dat het recht is. |
Auteur: | DarkBlade [ di aug 31, 2010 11:47 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Citaat: Daar heb je gelijk in maar is niet van groot belang om zo snel mogelijk door de de bocht te komen (zowel in als uit). Daar is juist de setup van het chassis van groot belang. Door een juiste setup kun je het maximale uit kart en banden halen Klopt helemaal, chassis setup is zeker heel erg belangrijk om het maximale uit de kart en banden te halen. Maar wat ik probeerde te verduidelijken is dat de theoretische maximale grip die een kart in een bocht kan hebben afhankelijk is van de maximale grip die de banden kunnen hebben. En chassis setup helpt je dichter bij dat maximum te komen maar is niet van invloed op verschuiving van het maximale punt zelf. Daarom vroeg ik mij af wat mensen met "te veel grip" bedoelen. Aangezien je als je over het maximum van wat de band aan laterale kracht kan weerstaan heen gaat wordt de grip minder en gaat de kart gewoon glijden. |
Auteur: | Wilfred [ di aug 31, 2010 11:48 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
OK, DarkBlade, ik begrijp je nu en je hebt gelijk. Ik denk dat Rob/Mark moeten experimenteren en dan komt het vanzelf goed met de slijtage. Succes ermee in ieder geval. |
Auteur: | DarkBlade [ di aug 31, 2010 11:51 am ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Citaat: Maximale grip benutten is niet altijd de snelste manier om door een bocht te gaan. Door juist een 4-wiel drift te gebruiken ga je vaak sneller ! Kijk maar naar bijv. rallyes. Vergeet niet dat een kart geen differentieel heeft ![]() |
Auteur: | Tom [ di aug 31, 2010 12:16 pm ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Misschien om terug te gaan naar de essentie en in plaats van het moeilijk te maken en te klooien met allerlei afstellingen waar je nu nog niets aan hebt: herleid de setup terug naar de basis! Gewoon even recht uitlijnen, geen camber, geen uitspoor, normale breedte voor (pakwet een ringetje of twee tussen fusee en klos / velg) en achter(138cm), goeie positie van het stoeltje, stabilisatoren eruit ofwel allebei erin, en doe die bandenspanning lager:o 0.85, het zou echt gek zijn moesten ze niet verbranden. Feit dat bandenspanning zo hoog klimt kan anderzijds ook nog an je stuurmanskunsten liggen, maar dat laat ik in het midden. Probeer eerst eens een basis setup te gebruiken en het allerbelangrijkste: zorg dat je stoel goed staat voor je lengte / type band. |
Auteur: | David [ di aug 31, 2010 3:08 pm ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Citaat: Vergeet niet dat een kart geen differentieel heeft ![]() Beantwoord deels al je vraag over het teveel grip hebben. Bij teveel grip blijven de bandjes ook aan het wegdek plakken op momenten dat dat voor een kart niet handig is. De maximale grip uit ieder bandje halen is niet altijd het beste voor je rondetijd (das wat Wilfred volgens mij probeerde te vertellen). Idee van Tom is niet verkeerd. De juiste basisafstelling zullen de CRG dealers/importeurs je wel kunnen vertellen, maar ik weet dat ik van CRG ook ooit een PDFje gevonden heb op het internet, dus met Google zou je wellicht toch wat moeten kunnen vinden. Edit: Misschien heb je hier wat aan: http://www.eurokart.de/Downloads/DOC_Handbuch_CRG.pdf |
Auteur: | DarkBlade [ di aug 31, 2010 4:28 pm ] |
Berichttitel: | Re: caster |
Citaat: Beantwoord deels al je vraag over het teveel grip hebben. Bij teveel grip blijven de bandjes ook aan het wegdek plakken op momenten dat dat voor een kart niet handig is. De maximale grip uit ieder bandje halen is niet altijd het beste voor je rondetijd (das wat Wilfred volgens mij probeerde te vertellen). Dus als ik het goed begrijp bedoel je met teveel grip meer grip dan wenselijk is op dat moment? In welke situatie zou je minder grip willen hebben dan? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |