Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 3:46 pm 

Hallo,

Bandenspanning wordt vaak weergegeven in BAR. Met een Maxxis HG3 rijdt ik meestal tussen de 0.6 en 0.7 BAR (warm). Tot zover alles duidelijk, echter puur uit nieuwsgierigheid heb ik de volgende vraag:

Is die genoemde 0.6 BAR nu onderdruk of overdruk ?

Anders gesteld: als je een band niet op pomt, is de druk in de band (tussen velg en binnenkant band dus) gelijk aan de luchtdruk van de omgeving (buiten de buitenkant band). Stel dat de luchtdruk op dat moment 1 BAR is, dan ga ik ervan uit dat de genoemde bandenspanning van 0.6 BAR dus overdruk is, dus eigenlijk is de spanning tussen de velg en de binnenkant band dus 1.6 BAR. Klopt dit of snap ik er niets van (ik ben een technische nope, ik weet het) ?

Ik denk zelf overdruk, daar je met onderdruk niet met de band zou kunnen rijden omdat hij indeukt (spanning buiten de band > binnen de band = indeuken band).

Alvast bedankt voor de reacties.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 3:58 pm 

Ik snap wat je bedoelt Wilfred. Eigenlijk spreken de mensen steeds van 1 Bar terwijl de gewone ons omringende druk eigenlijk al +- 1Bar bedraagt. Dus als je de banden oppompt aan 0.6 Bar zit je feitelijk op 1.6 Bar.

Kijk maar naar chemische installaties, daar kan je op een destillatiekolom bijvoorbeeld een druk hebben van 0.6Bar. Afhankelijk of dit barA (A van atmosferisch) of barE (E van effectief) is spreken we van 06.bar overdruk of 0.4bar onderdruk.

Maar om het simepl te houden: Als er gezegd wordt "0.6Bar bandenspanning" wil dit zeggen dat je met een gewone bandendruk meter 0.6Bar moet aflezen om juist te zitten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2010 4:04 pm 

Bedankt Beire,

Ik had al zo'n vermoeden; ook in mijn Impreza turbo gaf de turbodruk max. 0.9 BAR aan, maar dat is dan hetzelfde verhaal want met onderdruk krijg je niet meer vermoegn natuurlijk !

0.6 BAR geeft dus eigenlijk aan dat dit relatief is t.o.v. de luchtdruk. Ook wel logisch, anders zou je eerst de luchtdruk moeten meten, en vervolgens daar 0.6 bij op moeten tellen. :mrgreen:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 29, 2010 7:56 pm 

jongen let even op
je kunt de luchtdruk op 2 manieren meten/ weergeven.
of je gaat uit van 1 bar luchtdruk of van 0 bar.
je vind in de natuurkunde wel de uitleg hiervan.
Maar met bandenspanning is het toch alleen van belang dat je warm een waarde meet en hierop de kart afsteld.
elke bandenspanningsmeter is ook verschillend

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 30, 2010 11:04 am 

Tuurlijk Bob, ik denk dat dit alleen maar een vingeroefening van Wilfred was om te zien hoe het natuurkundig in elkaar zat.

Zo heb je wel meer dingen: Er wordt bijvoorbeeld meestal gesproken over een mengverhouding van 1 op 20 bij 2/takt. Meestal nemen ze dan 20 liter benzine en doen daar 1 liter olie bij. Maar als je in een labo een verdunning moet klaar maken van 1 op 20 wilt dat zeggen dat je in het TOTAAL 20 liter mengsel hebt. In het 2-takt verhaal neem je dus 19 liter benzine en doet daar 1 liter olie bij.
Dat is natuurlijk niet zo'n extreem groot verschil als met het luchtdruk verhaal maar toch iets om weten.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]