Kartforum https://www.megakart.nl/phpBB2/ |
|
tandwiel verhouding Zandvoort https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=6312 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | freddy360 [ di apr 13, 2010 4:43 pm ] |
Berichttitel: | tandwiel verhouding Zandvoort |
Hallo allemaal, binnenkort gaan we op Zandvoort rijden. ![]() Met een Ms kart met daarop een aixro Wankel motor. ![]() Uiteraard moeten we de tandwielverhouding veranderen. ![]() Nu rijden we met 11 x 50. ![]() we kregen het advies om achter een 30 te monteren. ![]() dit lijkt mij wel erg klein. ![]() Zelf dacht ik aan ongeveer 36-40. ![]() Met een schakel ga je tonslotte van een 28 naar een 22-21. ![]() Dat is ongeveer 25 % kleiner. ![]() Van 50 naar 30 is 40 % kleiner. ![]() Ik denk dat de koppeling dit niet aankan en dat de toptoeren niet behaald worden. ![]() Wat denken jullie hiervan? ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | David [ di apr 13, 2010 4:52 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Ik denk dat er maar weinig mensen van ons zijn die ooit op Zandvoort gereden hebben, laat staan met een Wankel. Het is al jaren niet meer mogelijk geweest vandaar. Geen idee in hoeverre je de 25% over zou kunnen nemen van de schakels, maar denk dat 40% voor een moter zonder versnellingen toch wel veel is. Je zou het eens zo kunnen proberen, komt ie nog redelijk goed van zijn plek dan zal je er in ieder geval redelijk mee kunnen rijden. |
Auteur: | Allkart [ di apr 13, 2010 5:20 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Ik denk dat die vergelijking ook niet opgaat. Schakel ten opzichte van een automaat is natuurlijk dat die kan schakelen. Je gaat een lange baan op ,is dus wel lochies dat je dan idd geen 50t monteerd. Maar een 30t klinkt niet zo heel gek ,als je bekijkt dat een aixro maar zo'n 10.000 toeren daaid. op berhem zit je al bijna aan die toeren met 50t op een aixro. en zandvoort is toch al een stukken groter ,je zou met een 30t de kart wel goed rollend moeten houden. maar zult het nodig hebben op de lange stukken. (je wild hem natuurlijk niet over z'n kop trappen) en met een 30t op berghem rijden is idd niet handig ,dat kost je je koppeling. Ik spreek niet uit ervaring ,maar dit is hoe ik erover denk ![]() |
Auteur: | Henri [ di apr 13, 2010 8:36 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Je kan het beste even de verhoudingen uitrekenen. Dan kan je zo ongeveer je tandwiel afstelling uitrekenen. Ik zou heb ongeveer op 1000 rpm voor top rpm rond de 180 kmh afgieren. |
Auteur: | IncineratorX2 [ di apr 13, 2010 8:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
ik denk dat henri 10k bedoelt ![]() maar vergeet je niet in de lange rechte stukken.. het meeste "bochten" werk kun je goed hard doorheen omdat je veeel smaller bent als een std machine voor die baan. wanneer is er weer een kart evenement op het terrein. Hoe zit dat eigenlijk met de "kart baan" bij zandvoort, ik kan mij herinneren van vroeger op de malboro masters dat ik de kart wel heb zien rondscheuren daar maar ik kan me niet meer herinneren hoe de opzet was destijds. |
Auteur: | Lex [ di apr 13, 2010 9:34 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Hoi Freddy, even een berichtje uit hetzelfde dorp ![]() Neem eens contact op met Jurgen de Block, rijdt wedstrijden met een Aixro wankel bij Kartingevents, en is de (zeer symathieke) maniak die met meer dan 200 km/u de Nurnburgring heeft afgeragd met een prokartframe en 2 onbegrensde wankels erop. a.s. zondag hebben we wedstrijd in Veldhoven, dus loop eens langs. |
Auteur: | BuijsProjectRacing [ di apr 13, 2010 10:09 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Welke Nürburgring, wel een heel groot verschil?! Aan de Südschleife is namelijk niet zo veel aan... ![]() |
Auteur: | Lex [ wo apr 14, 2010 7:29 am ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Met je kart auto's eruit remmen is altijd leuk, maar het was op de Nordschleife. |
Auteur: | Wilfred [ wo apr 14, 2010 9:09 am ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Er zijn ook beelden van op youtube te vinden van karts op de Nordschleife (geen wankel, maar toch): http://www.youtube.com/watch?v=pw48wRz9pVo ![]() |
Auteur: | freddy360 [ wo apr 14, 2010 4:48 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
@ David een schakelkart heeft ongeveer dezelfde topsnelheid als een wankel op een circuit de overbrenging van een schakelkart in z'n 6 is een vaste waarde, zo ook bij een wankel dus logika zegt dat als je 25 % veranderd aan de overbrenging dat geschikt is voor zandvoort dat dit dan ook ongeveer geldt voor een wankel. ff wat wiskunde met een overbrenging van 11 x 50 krijg ik een top van 140 km/h ik wil 200 rijden, dat is 200 / 140 = 1.428 keer zo hard dus moet mijn achtertandwiel ook 1.428 keer zo klein worden toch? dus 50 / 1.428 = 36 tands met een 30 achtertandwiel kom je als top op ongeveer 240 km/h @ IncineratorX2 volgende week donderdag is de grote dag @ alex bedankt, ga ik proberen |
Auteur: | BuijsProjectRacing [ wo apr 14, 2010 8:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Dus ze doen het soms wel op de Nordschleife! Geweldig, moet ik toch ook eens proberen te doen, ken de Ring inmiddels al aardig goed. ![]() |
Auteur: | powerspayk [ do apr 15, 2010 6:17 am ] |
Berichttitel: | Re: tandwiel verhouding Zandvoort |
Vraag hier maar na www.depaauwkartracing.com Ben heeft dat jaren lang organiseert Kart rijden op Zandvoord die weet ook de Tandwiel verhouding wat je nodig hebt ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |