Kartforum
https://www.megakart.nl/phpBB2/

Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.
https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=6308
Pagina 1 van 1

Auteur:  Hendrik1985 [ ma apr 12, 2010 11:18 pm ]
Berichttitel:  Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

zoals de titel al zegt, wat zijn de voordelen van de Voorwielnaaf waarbij je velgen zonder lagers gebruikt.

en passen deze ook gewoon op de normale fusees?

Auteur:  Tom [ ma apr 12, 2010 11:23 pm ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

Je kart gaat met wielklossen voorin sowieso al breder staan. Dit zorgt er al voor dat je kart agressiever gaat insturen.
Ik weet niet of het volledig klopt, maar het zou je voorkant ook stijver maken, waardoor de kart nog eens wat agressiever gaat insturen.

Of ze passen op je fusees hangt af van de wielklossen die je gaat gebruiken.

Auteur:  Basjuh [ di apr 13, 2010 6:03 am ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

Ik vind dat als je gebruik maakt van klossen de kart voor in breedte ook makkelijker/sneller af te stellen is.

Auteur:  Scarto [ di apr 13, 2010 10:04 am ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

Inderdaad, zoals al gezegd is stuurt een kart scherper/aggresiever in. Ook is het makkelijker afstellen/sleutelen omdat je bijvoorbeeld velgen sneller kan wisselen dan met die grote fuseemoer door de velg.

In principe passen voorwielklossen gewoon op een fusee, mits je natuurlijk de goede maat koopt.
Op een 17mm fusee horen natuurlijk ook de 17mm klossen :P

Auteur:  David [ di apr 13, 2010 4:39 pm ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

Ik vind velgen wisselen zeker niet sneller gaan als er klossen op zitten, tenzij je ook klossen op het andere setje velgen hebt, dan gaat het exact even snel :P
Even uitgaande van wielklossen die direkt op de fusee gemonteerd worden, en afgesteld mbv ringen.
Met wielklossen is niet per definitie breder dan zonder. Ik heb een setje voorvelgen liggen, die icm korte klossen gewoon smaller zijn dan een ander setje voorvelgen met lagers. Het is allemaal afhankelijk van de offset van de velgen, en de lengte van de wielklossen.
Met klossen is over het algemeen gewoon stijver dan zonder, meestal ook zwaarder trouwens.

Auteur:  IncineratorX2 [ di apr 13, 2010 7:39 pm ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

je hebt maar 1 paar lagers wat je elke keer moet vervangen?
je kunt je remschijven kwijt?
geen geneuzel met pas ringen :P om de breedte in te stellen.
Zwaardere as?

Auteur:  David [ di apr 13, 2010 9:07 pm ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

Das lang niet altijd het geval. Er zijn verschillende types wielklossen, ik zet er niet voor niets bij dat ik het over wielklossen heb die direct op de fusee gemonteerd worden :P
Dat werkt dan eveneens gewoon met ringen, is volgens mij ook de meest voorkomende variant bij karts zonder voorremmen, maar zelfs bij karts met voorremmen zie deze oplossing steeds vaker (de remschijf zit dan apart gelagerd op de fusee, en wordt verbonden met de wielklos dmv pennen).
Het andere systeem is dat er eerst een gelagerde naaf op de fusee komt, waar je vervolgens de wielklos overheen schuift, en met een bout vastklemt. Zelfde principe als bij de wielklossen achter op de achteras (met dezelfde voor en nadelen).

Auteur:  Hendrik1985 [ di apr 13, 2010 9:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

bedankt voor jullie reacties het is mij helemaal duidelijk.

Citaat:
geen geneuzel met pas ringen :P om de breedte in te stellen.


dit is inderdaad niet helemaal waar. toen ik mijn MS kart chassis in 2005 kocht had ik ook wielklossen met stelringen er tussen.

Auteur:  Lex [ di apr 13, 2010 9:25 pm ]
Berichttitel:  Re: Voordelen Voorwielnaaf vs gelagerde velg.

Wij hebben met beide systemen gereden op dezelfde kart, eerst met lagers, nu met klossen, en ik kan niet zeggen dat het nou zoveel anders of sneller is.
Wij hebben het systeem wat David ook al noemde, met gelagerde remschijven en klossen met pennen en ringen.
De reden dat ik hiervoor heb gekozen, i.p.v. 30/40/50 mm klossen voor, is dat het een systeem is met minder onderdelen, daardoor minder kans op "fouten" met afstellen, en natuurlijk is het systeem iets lichter van gewicht.
Bovendien is het afstellen van de voorkant met onze magnetische Sniper iets eenvoudiger, omdat ik na verwijderen van de wielklos gelijk op een stalen fusee zit, en niet op een aluminium astap.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/