Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 12, 2010 11:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
zoals de titel al zegt, wat zijn de voordelen van de Voorwielnaaf waarbij je velgen zonder lagers gebruikt.

en passen deze ook gewoon op de normale fusees?

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 12, 2010 11:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Je kart gaat met wielklossen voorin sowieso al breder staan. Dit zorgt er al voor dat je kart agressiever gaat insturen.
Ik weet niet of het volledig klopt, maar het zou je voorkant ook stijver maken, waardoor de kart nog eens wat agressiever gaat insturen.

Of ze passen op je fusees hangt af van de wielklossen die je gaat gebruiken.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 6:03 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Ik vind dat als je gebruik maakt van klossen de kart voor in breedte ook makkelijker/sneller af te stellen is.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 10:04 am 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Inderdaad, zoals al gezegd is stuurt een kart scherper/aggresiever in. Ook is het makkelijker afstellen/sleutelen omdat je bijvoorbeeld velgen sneller kan wisselen dan met die grote fuseemoer door de velg.

In principe passen voorwielklossen gewoon op een fusee, mits je natuurlijk de goede maat koopt.
Op een 17mm fusee horen natuurlijk ook de 17mm klossen :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 4:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik vind velgen wisselen zeker niet sneller gaan als er klossen op zitten, tenzij je ook klossen op het andere setje velgen hebt, dan gaat het exact even snel :P
Even uitgaande van wielklossen die direkt op de fusee gemonteerd worden, en afgesteld mbv ringen.
Met wielklossen is niet per definitie breder dan zonder. Ik heb een setje voorvelgen liggen, die icm korte klossen gewoon smaller zijn dan een ander setje voorvelgen met lagers. Het is allemaal afhankelijk van de offset van de velgen, en de lengte van de wielklossen.
Met klossen is over het algemeen gewoon stijver dan zonder, meestal ook zwaarder trouwens.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 7:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
je hebt maar 1 paar lagers wat je elke keer moet vervangen?
je kunt je remschijven kwijt?
geen geneuzel met pas ringen :P om de breedte in te stellen.
Zwaardere as?

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 9:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Das lang niet altijd het geval. Er zijn verschillende types wielklossen, ik zet er niet voor niets bij dat ik het over wielklossen heb die direct op de fusee gemonteerd worden :P
Dat werkt dan eveneens gewoon met ringen, is volgens mij ook de meest voorkomende variant bij karts zonder voorremmen, maar zelfs bij karts met voorremmen zie deze oplossing steeds vaker (de remschijf zit dan apart gelagerd op de fusee, en wordt verbonden met de wielklos dmv pennen).
Het andere systeem is dat er eerst een gelagerde naaf op de fusee komt, waar je vervolgens de wielklos overheen schuift, en met een bout vastklemt. Zelfde principe als bij de wielklossen achter op de achteras (met dezelfde voor en nadelen).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 9:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
bedankt voor jullie reacties het is mij helemaal duidelijk.

Citaat:
geen geneuzel met pas ringen :P om de breedte in te stellen.


dit is inderdaad niet helemaal waar. toen ik mijn MS kart chassis in 2005 kocht had ik ook wielklossen met stelringen er tussen.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 13, 2010 9:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Wij hebben met beide systemen gereden op dezelfde kart, eerst met lagers, nu met klossen, en ik kan niet zeggen dat het nou zoveel anders of sneller is.
Wij hebben het systeem wat David ook al noemde, met gelagerde remschijven en klossen met pennen en ringen.
De reden dat ik hiervoor heb gekozen, i.p.v. 30/40/50 mm klossen voor, is dat het een systeem is met minder onderdelen, daardoor minder kans op "fouten" met afstellen, en natuurlijk is het systeem iets lichter van gewicht.
Bovendien is het afstellen van de voorkant met onze magnetische Sniper iets eenvoudiger, omdat ik na verwijderen van de wielklos gelijk op een stalen fusee zit, en niet op een aluminium astap.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David