Auteur |
Bericht |
Frankk
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 4:07 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
Dames/Heren, wie kan mij helpen de werking van het koelsysteem van mijn icc uit te leggen?  Hierboven zie je een schetsje van het koelsysteem waar ik de volgende vragen over heb: * De thermostaat gaat open als het gekoelde water uit de radiateur 55 graden of hoger is. Dan is de temperatuur in het blok toch veel hoger als 55 graden? * Als ik op bovenstaande manier de temperatuur meet met mijn alfano weet ik toch niet hoe warm mijn blok is maar weet ik alleen hoe ver mijn radiateur het water terug heeft gekoeld? * zou het daarom niet beter zijn thermostaat en temperatuur meting in de leiding van het blok naar de radiateur te zetten? Bvd voor AL jullie reacties!
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 4:19 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Citaat: * De thermostaat gaat open als het gekoelde water uit de radiateur 55 graden of hoger is. Dan is de temperatuur in het blok toch veel hoger als 55 graden? De thermostaat gaat open als het water uit het blok 55 graden is.  Zo zou het moeten zitten, uit jouw tekening begrijp ik dat je geen bypass hebt op je thermostaat, dus die is voor jou niet van toepassing...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 4:27 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
frank jou tekening klopt niet en daarom werken die dingen die jij zegt ook niet de tekening van marlon klop volgens mij een stuk beter 
|
|
Omhoog |
|
 |
Frankk
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 4:30 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
Dit lijkt mij inderdaad beter te werken als hoe het bij mij zit. Ik heb deze kart zo gekocht en er (misschien wel gelukkig) nog niet mee gereden. Beetje vaag want de vorige eigenaar kan er volgens mij zo niet mee gereden hebben...
|
|
Omhoog |
|
 |
Frankk
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 4:31 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
Joris, mijn tekening klopt wel maar mijn kart niet! En dat is nog veel erger! Bedankt voor je reactie!
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 4:32 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
nee dat is niet best voor je motor zo degene die hem zo heeft op gebouwd weet niet echt waar die mee bezig is denk ik 
|
|
Omhoog |
|
 |
Frankk
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 4:36 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
inderdaad, ik snap ook niet goed hoe hij dit zo in elkaar heeft kunnen zetten. Verders is de kart prima bijgehouden. Maar goed dat we eerst alles goed bekijken en voorbereiden voor we met deze kart het circuit onveilig gaan maken, anders was het misschien wel van korte duur geweest..
|
|
Omhoog |
|
 |
freddy360
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 7:32 pm |
|
Geregistreerd: di jun 27, 2006 11:54 pm Berichten: 74 Woonplaats: drunen
|
Franck, als je de pomp de andere kant op laat pompen, dan klopt het schematje
_________________ racing agains the fast is more fun, racing agians the furious is "not done".
|
|
Omhoog |
|
 |
Frankk
|
Geplaatst: zo jun 28, 2009 7:50 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
Dat zal het zijn Freddy: De vorige eigenaar heeft de pomp vervangen vlak voor hij de kart verkocht. De nieuwe pomp zal een ander model zijn geweest en hier is het dus fout gegaan. Hij is wel nog zo "slim" geweest om de thermostaat om te draaien. Ik heb zojuist de boel al omgebouwd volgens het schema van Marlon. Moet alleen nog ff een stuk nieuwe slang scoren want ik heb tijdelijk twee korte slangen via een pijpje met elkaar verbonden. Heren, bedankt!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 30, 2009 12:26 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Dit euvel (excl. thermostaat) heb ik ook ontdekt op de kart van rooligan.. Helaas had hij een vastloper toen ik daar achter kwam. Ten aller tijden je gekoelde koelwater van onderin de cilinder naar boven laten lopen  je thermostaat kan een bypass hebben d.m.v. een klein(e) gaatje(s) in de klep, waardoor de koelvloeistof wel kan door stromen. Alleen dan trager waardoor je blok sneller opwarmt.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di jun 30, 2009 3:57 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
IncineratorX2 schreef: je thermostaat kan een bypass hebben d.m.v. een klein(e) gaatje(s) in de klep, waardoor de koelvloeistof wel kan door stromen. Alleen dan trager waardoor je blok sneller opwarmt. Dat is niet echt een bypass, dat is gewoon een restrictie in je koelsysteem. Wat ik met een bypass bedoel is echt een 2e leiding die het koelcircuit in 2 gedeeltes verdeelt. (kort en lang circuit, waarbij het alleen bij lang door de radiateur gaat)
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 30, 2009 4:00 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
dat snap ik, maar even de andere variant aan het licht laten zien.. Misschien waren er mensen die zich te pleuris gingen zoeken naar een 3e aansluiting op de thermostaat  . Terwijl dit met de doorloop niet nodig is, jouw situatie is een letterlijke kopie van een vervoersmiddel systeem (auto thermostaat). Die van mij gebruikte ik in een opgekieteld Honda motorblok, om te zorgen dat die thermostaat mij niet in de weg zat (ging nog wel eens te laat open).. Maar word dus ook in een simpele thermostaat gebruikt bij het karten..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di jun 30, 2009 6:40 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Er zijn tegenwoordig ook thermostaten met bypass voor de kart volgens mij, maar zoals er boven al stond: als je geen bypass op je thermostaat hebt gaat dat natuurlijk niet op... Maargoed, we begrijpen elkaar in ieder geval 
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
Frankk
|
Geplaatst: di jun 30, 2009 7:57 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 17, 2009 1:31 pm Berichten: 17
|
Kan iemand me dan vertellen wat de voorkeur heeft en waarom: Pomp zuigt aan uit radiateur en pompt het het blok in of pomp zuigt aan uit blok en pomt het de radiateur in? ('t komt op het zelfde neer lijkt me..)
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: di jun 30, 2009 8:07 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Onderaan de radiateur gaat de slang naar de aanvoer van de pomp van de pomp naar de aansluiting onderaan je blok boven aan je blok naar bovenkant radiateur vraag me niet waarom maar zo hoort het.
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |